God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

Bøvlede regler og mangel på kvalificeret arbejdskraft er de største udfordringer for at sikre konkurrenceevnen i danske virksomheder, viser ny analyse lavet for Djøf. Men det viser sig også, at ledelse, trivsel og iværksætterlyst spiller en langt større rolle for væksten, end de ofte bliver tillagt.

Foto: 123rf.com

13.10.2025

CSR.dk

"Det er tankevækkende, hvor mange der peger på ledelse, trivsel og iværksætterånd som udfordringer for vækst i de danske virksomheder. Det er for mig at se en vigtig påmindelse om, at vækst ikke kun handler om økonomi og regler, men i høj grad også om mennesker, lyder reaktionen fra Anne Waagstein," formand for Djøf Privat.

Undersøgelsen (U)hørt vækst, der er lavet for Djøf af analysevirksomheden It Depends, bygger på åbne besvarelser, hvor 2.540 privatansatte med deres egne ord fortæller, hvad der står i vejen for vækst og konkurrenceevne i netop deres virksomhed.

Undersøgelsen viser, at

  • 28% peger på bureaukrati, komplekse regler og unødvendige dokumentationskrav som største udfordring
  • 18% fremhæver manglen på kvalificeret arbejdskraft
  • 15% ser mangel på innovation og iværksætterånd som en stor barriere
  • 14% oplever geopolitisk uro som en væsentlig hindring
  • 10% peger på dårlig ledelse og manglende trivsel

Anne Waagstein uddyber: "Alt for mange oplever besvær med overflødige regler, symbollovgivning og lappeløsninger. Vi mener, at det er op til vores politikere at bremse den hurtigt roterende lovgivningsmølle og sænke tempoet. Det er også tydeligt, at det er nødvendigt at uddanne flere kompetente medarbejdere til erhvervslivet og gøre det lettere for virksomhederne at tiltrække og fastholde specialister fra udlandet."

Undersøgelsen viser desuden, at det er nødvendigt at have øje for de interne forhold i virksomhederne, hvis de skal klare sig godt i en verden, hvor toldmure og usikre geopolitiske forhold udfordrer konkurrenceevnen.

"Ledelse og trivsel er basale grundforudsætninger for arbejdspladserne og dermed erhvervslivet – det er ikke personalegoder. Vores erhvervsliv har brug for, at medarbejdere kan udfolde deres idéer og potentiale. Det kræver mod til innovation, og det kræver rammer, hvor lederne kan bedrive god ledelse og skabe plads til trivsel. Hvis vi lykkes med det, står danske virksomheder langt stærkere i den globale konkurrence," siger Anne Waagstein.

Læs hele analysen her.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

09.10.2025Cabi

Sponseret

Nye veje til arbejdskraft styrker bæredygtighed og bundlinje

08.10.2025CSR.dk

AI-giganter satser på små atomreaktorer til datacentre

08.10.2025CSR.dk

Kunder skal være med til at sænke landbrugets CO2-aftryk

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J