Forbrugere 2021: Interesserede men ikke overbeviste

I den årlige undersøgelse af danske forbrugeres holdninger til og opfattelse af virksomeheders indsats for bæredygtighed er der lige dele voksende interesse og advarsler om ringe effekt af kommunikation.

Erik Elvingsson Heden under præsentationen af resultaterne i SB Index 2021. Foto: SB Insight.

19.03.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

De seneste otte år har SB Insight undersøgt, hvordan danske forbrugere opfatter virksomheder på det danske marked ift. bæredygtighed. Således også i 2021. 

Ud over en ranking af flere end 200 virksomheder, så undersøger SB Insight hvert år, hvad de 6.800 forbrugere i undersøgelsen generelt tænker om bæredygtighed og forbrug. 

Konklusionen for 2020 er, at forbrugerne i undersøgelsen på en og samme tid: 

  • opfatter virksomhederne/brands i undersøgelsen mere positivt end nogensinde 
  • interesserer sig mere for bæredygtighed end nogensinde
  • taler mindre om bæredygtighed med deres venner og familie end tidligere
  • siger de er påvirket af bæredygtighed når de køber ind - især hårde hvidevarer, elektronik, fødevarer og energi. 

De fleste af disse udviklingstræk kan forklares med tilstedeværelsen og påvirkningen fra coronapandemien. F.eks. smitter opfattelsen af, at virksomheder generelt betragtet har håndteret krisen godt, og det smitter af i forbrugernes vurdering. I Danmark siger hele 44 procent, at deres tillid til brands er steget i løbet af coronakrisen. At samtalen med famlie og venner handler mindre om bæredygtighed forklares tilsvarende med, at opmærksomheden er blevet trukket over mod corona. Tilsvarende udtrykker 28 procent af besvarelserne, at deres interesse for bæredygtighed er steget i løbet af coronakrisen, hvilket de forklarer med, at det er blevet tydeligere for dem, hvilken betydning omfattende kriser har for samfundet. 

Skeptikere og middelmådig kommunikation
Skeptikerne findes dog stadig. Omend der i rapporten for 2021 ikke er data for tidligere år, så viser undersøgelsen også, at i 2021 var 17 procent af deltagerne i undersøgelsen eksplicit negative over for virksomheders bæredygtighedskommunikation. Omkring 45 procent er eksplicit positive. Seksogtyve procent opfatter virksomhedernes bæredygtighedskommunikation som decideret utroværdig, mens 29 procent synes den er meget troværdig. Konklusionen i SB Insights rapport er, at "den stigende forskel mellem positive og negative forbrugere viser, hvor vigtig kvaliteten af kommunikationen er, og at den skal være baseret på gennemsigtighed, handlinger og fakta" - og ikke blot visioner og holdninger. 

Ved præsentationen af resultaterne fra årets undersøgelse tirsdag d. 9. marts forklarede ejer og direktør i SB Insight, Erik Elvingsson Heden, at der, hvor hans advarselslamper blinker, er de 45 procent som ikke er hverken positive eller negative i forhold til troværdigheden af bæredygtighedskommunikationen fra virksomhederne. 

"Det er et problem, for hvis vi ikke kan få forbrugerne til at synes, vores kommunikation og handlinger er troværdige, så kan vi ikke levere på udfordringerne," sagde han. For meget få beslutninger i verden er drevet af en følelse af ved ikke/hverken-eller. 

Læs også: Rema 1000 overtager den bæredygtige trone i Danmark

"Resultatet er en konsekvens af mængden af middelmådig bæredygtighedskommunikation fra virksomhederne, som konkurrerer med hinanden om overhovedet at være en del af samtalen uden egentlig at have tænkt over, hvordan og hvorfor og hvad de kan kommunikere. De vil bare være der og blive set - men det er ikke en god nok grund til at kommunikere på dette område," fortsatte han.

En anden faktor, som burde tænde nogle røde lygter i virksomhederne, er, at hvis man tester forbrugernes forståelse af en lang række forskellige bæredygtighedsbegreber, så finder man ud af, at de ord, som forbrugerne kender bedst, f.eks. CO2-neutral, stadig kun forstås af omkring 30 procent. Herfra falder kendskabet og forståelsen altså. 

"Det betyder, at hvis man bruger disse ord, så vil der være minimum 70 procent, som ikke forstår ens budskab," sagde han.

Rigtig god plads til at gøre det bedre
Selvom der er mange positive budskaber - og enkelte advarselslamper - så understreger SB Insight, at ingen virksomheder kan læne sig tilbage og sige de er i mål. For at have fuld plade i undersøgelsen, skal en virksomhed opnå en score på 200 procent. I Danmark er den gennemsnitlige score 39 procent - iøvrigt den laveste score ud af de fem lande, der sammenlignes i rapporten. Udviklingen i det tal har dog været bemærkelsesværdigt positiv - i  2013 var samme tal 13 procent. 

Samtidig viser SB Insights analyse, at en ganske stor del af de 234 brands i undersøgelsen er placeret i kategorien "Sustainability Nobody". Det beytder ikke, at forbrugerne opfatter dem decideret negativt, snarere at de ikke rigtig har noget indtryk af dem i forhold til bæredygtighed.

Og ifølge analysen det en helt uholdbar position at befinde sig i. 

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S