Trump med ultimatum til Europa: Drop diversitetsarbejdet

I breve fra den amerikanske præsident har flere store europæiske virksomheder fået besked på, at de skal droppe al arbejde med diversitet og inklusion for fortsat at kunne levere til den amerikanske stat.

Foto: X

01.04.2025

CSR.dk

En ny amerikansk handelspolitisk linje har vakt opsigt i Europa, efter at flere store virksomheder har modtaget breve fra amerikanske ambassader med krav om at stoppe al arbejde med diversitet, lighed og inklusion. 

Brevene udspringer af en strategi fra præsident Trumps administration, der siden januar har skærpet retorikken mod såkaldte DEI-initiativer. 

Leverandører til den amerikanske stat skal nu bekræfte, at deres virksomhed ikke opererer med initiativer, der eksplicit fremmer arbejde med diversitet, lighed og inklusion.

Ifølge Financial Times er brevene sendt til virksomheder i blandt andet Belgien, Frankrig og flere østeuropæiske lande. Ifølge B.T. har også danske virksomheder modtaget breve.

Erhvervskommentator Thomas Bernt Henriksen betegner det som et alvorligt nybrud, at en indenrigspolitisk dagsorden nu bliver ført ud i international handelspolitik. 

“USAs administration forsøger åbenlyst at intimidere europæiske virksomheder og at føre den amerikanske krig mod diversitet og inklusion videre i Europa,” siger han til Berlingske.

”En latterlig skræmmekampagne”

Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv, kalder ifølge B.T. brevene en "latterlig skræmmekampagne" og understreger, at danske virksomheder ikke bør lade sig påvirke af sådanne krav. 

Han påpeger vigtigheden af, at virksomheder fortsat arbejder for diversitet og inklusion, da det både er en moralsk forpligtelse og en styrke for virksomhederne. Mikkelsen opfordrer desuden den danske regering til at tage sagen op og bruge de diplomatiske kanaler til at beskytte danske virksomheders interesser og værdier.​

Det er endnu uklart, hvordan de europæiske regeringer vil reagere på den nye linje, men ifølge Thomas Bernt Henriksen kan der allerede ses tegn på, at virksomheder er ved at justere deres kommunikation. 

Han peger på LEGO, som i sin nyeste årsrapport har fjernet næsten alle henvisninger til diversitet og inklusion. Hvor emnet tidligere var centralt i koncernens rapportering, nævnes det nu kun i forbindelse med lovpligtige oplysninger om kønsbalance.

- lhs

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.11.2025CSR.dk

EU lemper og udskyder banebrydende afskovningslov

28.11.2025CSR.dk

Over halvdelen af LEGO’s indpakning er nu papirbaseret

27.11.2025CSR.dk

Global undersøgelse: Byer verden over flytter sig væk fra kysten på grund af klimarisici

26.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Grønne fællesskaber kan nedbringe danskernes CO2-aftryk markant

25.11.2025CSR.dk

Forskere vil skabe mad ud af den blå luft

25.11.2025Klimaklar

Sponseret

Hovmand vinder talenterne med grøn omstilling og ansvarlighed

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle