Ny kampagne skal få flere kvinder ind i de maritime fag

Kampagnen ”Girl Power i Det Blå Danmark”, der starter i dag, skal få flere piger og kvinder til at kigge i retning af det maritime, når de skal vælge uddannelse og karriere. En anden kampagne skal bekæmpe mobning og chikane i industrien.

Kampagnen ”Girl Power i Det Blå Danmark” starter i dag, mandag d. 2. september. Illustration: Det Blå Danmark.

02.09.2019

CSR.dk

Det ligger næsten i betegnelsen. Langt størstedelen af de danske sømænd er således lige præcis… mænd. Blot i omegnen af tre procent af de ansatte i den danske søfartsindustri er kvinder, men det vil Danske Rederier lave om på med en ny kampagne.

Læs også: Organisation hylder kvinder i transportbranchen

”Girl Power i Det Blå Danmark” starter i dag, mandag d. 2. september og løber hele måneden med det formål at få flere piger og kvinder til at kigge i retning af det maritime, når de skal vælge uddannelse og karriere.

Indsatsen er orkestreret af Det Blå Danmarks fælles rekrutteringskampagne, World Careers, der i forvejen har som raison d’etre at skaffe folk til den maritime sektor, foruden af øge kendskabet til Det Blå Danmark.

”Vi sætter i september måned fokus på alle de seje kvinder, som arbejder inden for den maritime branche. Vi vil gerne vil være med til at inspirere andre unge kvinder til at vælge en karriere inden for det maritime. Der eksisterer nemlig et hav af muligheder”, siger kampagneleder for World Careers, Anne Bay Riisager.

Historier fra kvindelige rollemodeller er blandt kampagnens elementer. For at nå bredt ud på skibe under dansk flag er materialet også lavet på engelsk. Illustration: Det Blå Danmark.

Det er i høj grad på de sociale medier, der bliver sat ind. I løbet af kampagneperioden vil alle relevante platforme således være spækket med indhold, der henvender sig til kvinder, fx i form af historier fra kvindelige rollemodeller, ligesom der er er oprettet en ’mere feminin’ hjemmeside.

”Kampen om de unge er sværere end nogensinde, og det kræver en kontinuerlig tilstedeværelse og indsats for at få dem til at kigge i retning af det maritime. Det Blå Danmark er en branche, der er udfordret på, at mange kvinder ser det som et mandefag, og det syn skal vi have ændret”, siger Anne Bay Riisager.

Plads til alle og ny helpline
Samtidig med starten på den kvinderettede indsats fra Det Blå Danmark, søsætter organisationen Sea Health & Welfare (SHW) kampagnen ’Be a buddy – not a bully’, der skal bekæmpe mobning og chikane i søfarten, og ’skabe et sundt og sikkert arbejdsmiljø til søs’, som det hedder.

Fra SHW’s side ønsker man sig ’en handelsflåde, hvor der er plads til alle - uanset køn, etnicitet, hudfarve, seksuelle orientering, religiøse overbevisning m.m.’. Den nye kampagne, der officielt startede i går, den 1. september, omfatter derfor bl.a. en vejledning med eksempler på – og løsninger til – at stoppe krænkende adfærd.

Et andet element i kampagnen er en ny helpline, hvor søfarende, der oplever krænkende adfærd, kan søge fortrolig og uvildig støtte og vejledning i sager om chikane og mobning til søs. Det udspil bakker man helhjertet op om hos Danske Rederier.

”Det er et rigtig vigtigt initiativ. Kampagnen indeholder mange gode elementer, som kan bruges til at gøre op med krænkelser - både til lands og til vands”, siger direktør Anne Windfeldt Trolle, som samtidig fortæller, at man vil gøre sit til at hjælpe indsatsen på vej.

Læs også: Ligestilling – nu på vej i rummet

”Kampagnens materiale er rigtig brugbart. Det er dog klart, at initiativet ikke kan stå alene, og vi er derfor ved at se på, hvordan vi kan bistå rederierne med at få principperne og de gode intentioner til - i det omfang de ikke er det allerede – at blive til virkelighed ude på skibene”, siger hun.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025CSR.dk

DTU Skylab modtager Diversitetsprisen 2025

18.11.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Sådan måler du S’et i ESG: Nyt værktøj gør det lettere at arbejde strategisk med social bæredygtighed

18.11.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025CSR.dk

Mangel på netværk og erfaring holder kvinderne ude af bestyrelserne

14.11.2025CSR.dk

Idrætten vil hjælpe virksomheder med at tage socialt ansvar

12.11.2025CSR.dk

På trods af øremærket barsel rammes kvinders karrierer fortsat hårdest

05.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby