Ny bæredygtighedsstrategi i Chr. Hansen på linje med både forretning og SDGer

Masser af analysearbejde, stakeholderinvolvering og ikke mindst forretningsforståelse har været nøglen til succes for Chr. Hansens bæredygtighedsfolk i udviklingen af en ny bæredygtighedsstrategi.

Annemarie Meisling overtog posten som ansvarlig for bæreygtighed i Chr. Hansen for fire måneder siden og har lige lanceret virksomhedens nye strategi for området. .

05.07.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Ingredienskoncernen Chr. Hansen har lanceret en nye bæredygtighedsstrategi. Da virksomhedens medarbejdere samledes for at høre om resultaterne efter det seneste kvartal, i Hørsholm tirsdag d. 5. juli kl. 8.30, fik de en ekstra nyhed med hjem: En bæredygtighedsstrategi med tre nye fokusområder, som inddrager forretningen i at løse globale problemer på nye måder. Og sådan vil det være de næste døgn, når tilsvarende møder afholdes på Chr. Hansens mere end 30 salgskontorer og produktionssites verden over.

Hver dag bliver Chr. Hansens ingredienser brugt af mere end 1 milliard mennesker i hele verden. Det giver os en unik mulighed for at adressere nogle af de globale udfordringer med vores produkter.

Cees de Jong, adm. dir., Chr. Hansen

Det er ikke Chr. Hansens første strategi for bæredygtighed. Men det er første gang, at bæredygtighedsstrategien følger samme linje som den overordnede forretningsstrategi. Med fokus på mere bæredygtigt og produktivt landbrug, mindre madspild og folkesundhed, arbejder Chr. Hansen nu på, at finde ud af hvordan forretningen gennem sine produkter, aktiviteter og berøringsflader kan være med til at løse globale udfordringer. 

Hvad kan vi bidrage med gennem forretningen?
"Vi har været på en rejse, siger Annemarie Meisling, som er chef for bæredygtighedsarbejdet i Chr. Hansen. "Den har krævet at vi, bæredygtighedsfolkene, virkelig forstår forretningen, dens must-win battles, dens kunder og deres krav og behov. Samtidig har det været godt, at forretningsstrategien var under opdatering samtidig, det gav flere muligheder for at debattere osv." 

Første skridt var et kæmpe analysearbejde, hvor Chr. Hansen interviewede kunder, investorer, medarbejdere, ledelsen, eksterne partnere osv. Herefter fulgte en diskussion i virksomhedens Sustainability Board, som er ledet af den administerende direktør og hvor lederne af både kommercielle som stabsområder er repræsentateret. Endelig gennem udmøntningen i de konkrete indsatsområder og de tilhørende targets.  

Gode råd fra Chr. Hansen

  1. Sørg for at være på linje med forretningsstrategien. Arbejdet med bæredygtighed bliver nemmere, når man har samme mål som forretningen. 
  2. Brug SDG'erne, men husk at arbejde med listen over undermålene. De 17 overordnede mål er svære at styre ud fra. 
  3. Internt kan det være bedre at fokusere kommunikationen på hvordan alle bidrager til at holde orden i eget hus. Også selvom man eksternt fokuserer mest på indsatsen på verdensmålene, fordi det er det, omverdenen interesserer sig for. 

"Min oplevelse er, at når vi kom rigtig ind i forretningen, så var folk meget interesserede i at bidrage. Vores analyse havde også vist, at mange af vores medarbejdere sad med en fornemmelse af, at vores produkter nok kunne mere i forhold til bæredygtighed, end vi kommunikerede og måske endda brugte dem til. I den nye strategi er det netop den vej vi har valgt at gå," siger Annemarie Meisling. 

"Samtidig var det min oplevelse, at det for forretningen ind i mellem var nyt, hvor meget vores kunder, og vi sælger til alle de største brands i verden, også arbejdede med de her emner. Det giver vores forretning et ekstra samtalemne i kontakten med vores kunder, og det virker til at de synes, det er en fordel."

Prioritering og samarbejde gennem SDG'erne
En lige så vigtig nyskabelse i bæredygtighedsstrategien er de tre indsatsområdets konkrete kobling til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling (SDG). Ud af de 17 mulige er strategiens tre indsatsområder knyttet direkte til de tre mål: at stoppe sult bl.a. gennem bæredygtig landbrug, at fremme bæredygtig produktion og forbrug, herunder redution af madspil, og at fremme trivsel og sundhed for alle.

"En af vores store udfordringer har været at prioritere og skære til, så strategien blev til at arbejde med. Snart sagt alle vores produkter kan bidrage til en mere bæredygtig udvikling. Vi har så kigget på, hvor vi kan gøre størst forskel, og i den forbindelse virker SDG'erne og de mange undermål som en rigtig god måde at se, hvordan vi bedst kan bidrage, med det vi kan, inden for det felt af udfordringer, som der er global konsensus om, er de vigtigste," siger Annemarie Meisling.  

Bæredygtighedschefen er i det hele taget ret begejstret for SDG'erne som værktøj. Hun fremhæver hvordan de giver et fælles sprog, som man også kan bruge til at tale med sine kunder, og når man ved, hvor de er, kan det nemt være at der dukker ideer til partnerskaber op. 

Kan 2% godt være meget?
Som figuren viser, så er der i Chr. Hansen sat konkrete mål for landbrugsjord med øget produktivitet gennem naturlige løsninger, nye produkter som øger sundheden og for reduktion af madspild inden for produktionen af mejeriprodukter. De ser fine ud, men det kan være svært at vide, om det er et stort eller lille bidrag til udfordringen globalt set. Kan en reduktion på to procent f.eks. godt være vigtig? 

"De to procent er vores virksomheds mulighed for at påvirke det globale madspild inden for mejeriprodukter. Med den målsætning ser vi, at vi kan have et aftryk på det globale madspildsproblem. Det er vi stolte af. Ideen er jo, at hvis alle gør det, så kommer vi tættere på at løse problemet, så der er jo også mange andre, som skal i gang: forbrugere, producenter, transport, forhandlere," forklarer Annemarie Meisling. 

Chr. Hansen er i øjeblikket i gang med at undersøge madspild i værdikæden for yoghurt. Resultaterne er klar i slutningen af oktober. 

Stadig godt fast i klassikerne
Skulle nogen have fået det indtryk, at Chr. Hansen ikke længere har fokus på de klassiske CSR-discipliner - ansvarlige indkøb, arbejdsmiljø, miljøarbejde osv. - så tager man fejl. Den nye strategi har ifølge Annemarie Meisling også nye targets og indsatser på disse områder, og det er her, virksomhedens bæredygtighedsafdeling bruger de fleste af sine kræfter. 

"Det er license to operate, og det er omverdenens grundlæggende forventning til os, at vi har orden i eget hus. Internt er det de områder vi taler og kommunikerer mest om, og det, som involverer de fleste medarbejdere. Men eksternt er det bare det folk forventer," siger hun. 

Se video og brochure med præsentation af den nye strategi
 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

29.10.2025CSR.dk

Få danskere vælger grønne pensionsordninger

29.10.2025CSR.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning med 22 procent på tværs af sortimentet

28.10.2025CSR.dk

Organisationer: Lokale energifællesskaber skal løfte den grønne omstilling

27.10.2025MäRK

Sponseret

ESG – fra ambition til handling

27.10.2025CSR.dk

Er der stadig brug for nye ESG-kompetencer? Svaret er ja

27.10.2025CSRD+CO

Sponseret

ESG-krav har bare flyttet sig fra lovgivning og ud i markedet

27.10.2025CSR.dk

Danske virksomheder køber i stigende grad ind med omtanke for miljøet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online