Forbrugerombudsmandens linje er juridisk skudsikker

Behøver man undre sig over Forbrugerombudsmandens prioriteringer ift. greenwashing? Det gør Salling Group. Men ikke eksperter på området.

11.01.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I 2023’s første uger er der opstået en debat om Forbrugerombudsmandens praksis i behandlingen af sager om og brug af begrebet ”greenwashing” i sine pressemeddelelser. Ansporet af et interview i DetailWatch med Salling Groups kommunikations- og CSR-chef Henrik Vinther Olesen, hvor han undrer sig over Forbrugerombudsmandens prioritering af indsatsen.

Forhistorien er, at Salling Group som en af fem detailvirksomheder i december 2022 modtog en indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden vedrørende virksomhedernes brug af ordet ”bæredygtig” i deres markedsføring uden underliggende dokumentation af denne påstand.
Henrik Vinter Olesens kritik handler konkret om det forhold, at indskærpelsen falder og kommunikeres offentligt selvom Salling Group havde fjernet den vildledende sprogbrug på sine hjemmesider.

Han understreger, at han da ikke vil blande sig i Forbrugerombudsmandens arbejde og valg, men at han ”måske havde valgt at bruge kræfter på noget, der stadig var et problem – og ikke noget, der havde været det”. Henrik Vinther Olesen fortsætter i samme spor og tegner et billede af forvirring og uklarhed, ved at tale om, at ”der er meget, man kan kaste sig ind i, hvis man også skal kigge på forhold, der har været, og ikke længere er”, og spørge, ”Hvad betyder det egentlig? Hvor meget skal man have lavet fejl, for at det er greenwashing?”

Hos Forbrugerrådet Tænk er man ikke imponeret over kritikken.

"Virksomhederne skulle bruge mere energi på at undgå vildledning, i stedet for hvordan det omtales. Det virker påfaldende, at man bruger så meget energi på at klage over ordet greenwashing. Det er ligesom at klage over at blive kaldt en bankrøver, hvis man har røvet en bank," siger Marie Frank-Nielsen, som er jurist hos Forbrugerrådet Tænk i en artikel på kommunikationsforum.dk.

Der findes da også svar på begge Henrik Vinther Olesens spørgsmål.

Juridisk sagsbehandling er altid i datid
Kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, Karen Søndergaard, siger således til DetailWatch, at selvom fejlen er rettet, ændrer det dog ikke på, at flere produkter var blevet markedsført som bæredygtige over en periode, og at det er normal praksis også andre steder i samfundet, at man påpeger ulovligheden i handlinger, selvom handlingen selv er stoppet.

Karen Søndergaard eller DetailWatch kommer ikke med konkrete eksempler på dette, men de er ikke svære at komme i tanke om. Man får stadig fartbøder, selvom man er holdt op med at køre for hurtigt. Man får fængselsstraf for tyveri, selvom man er holdt op med at stjæle. I det hele taget sker al behandling af overskridelse af regler retrospektivt.

Greenwashing findes ikke i juraen
Svaret på, hvornår noget er greenwashing, afhænger af, om man vil vide, hvornår noget juridisk set er greenwashing, eller om ens undren dækker bredere.

Juridisk er der vist ingen regler, der taler om greenwashing. Så spørgsmålet ”Hvor meget skal man have lavet fejl, for at det er greenwashing?” kan ikke besvares med udgangspunkt i lovgivning og regler. Søger man svar i bredere forstand er svaret vel ”en gang”. Er man i tvivl om, hvad greenwashing er, kan man se på ”Greenwashingens syv synder”, som er beskrevet i faktaboksen.  

Greenwashingens syv synder

Den canadiske organisation TerraChoice udgav fra 2007-2010 undersøgelser af troværdigheden af markedsføring med miljøpåstande. De var base¬ret på syv forskellige måder, man kan gøre sig skyldig i greenwashing, som siden har vundet almindelig accept:

  • Skjulte kompromiser: Sker ved mærkater, der angiver produkter som miljøvenlige baseret på visse egenskaber – for eksempel ’’x procent genanvendt indhold’’ – når andre egenskaber, der ikke omtales – som energiforbrug ved fremstilling eller CO2-udledning – kan få større indflydelse på bæredygtigheden af et produkt som helhed.
  • Manglende evidens: Sker ved en miljøvenlig påstand uden at give let tilgængelig dokumentation hverken på etiketten eller online – det kan være en elpære, der er markeret ’’energieffektiv’’, men hvor dette ikke under¬støttes af fakta.
  • Vage formuleringer: Sker ved brug af termer, der er for brede eller dårligt definerede til at kunne forstås korrekt – et ’’naturligt’’ rengøringsmiddel kan stadig indeholde skadelige ingredienser, der findes i naturen.
  • Irrelevans: Sker ved at påstå noget, der teknisk set er sandt, men irrelevant (for eksempel ’’CFC-fri’’ – da CFC er ulovligt, er det et irrelevant udsagn).
  • Relativisering: Sker, når produkter er markedsført som at være grønnere end andre produkter i sin kategori, når kategorien som helhed kan være miljøskadelig (økologisk oksekød kan være ’’grønnere’’, men det er stadig et produkt med høj miljøpåvirkning).
  • Små løgne: Sker ved at skrue lige vel meget op for de positive påstande i sin reklameindsats.
  • Falske mærkater: Sker ved at antyde, at et produkt har en form for god¬kendelse eller certificering, der faktisk ikke eksisterer.

Kilde: Strategisk Bæredygtighed, side 104.

Den juridiske pendant til greenwashing er ”vildledende markedsføring”, og reglerne for denne er at finde i f.eks. Forbrugerombudsmandens kvikguide, som er baseret på markedsføringslovens bestemmelser. Essensen er, at påstande skal kunne dokumenteres.
”Virksomheder skal kunne markedsføre konkrete miljømæssige fordele ved deres produkter, men når virksomheder markedsfører deres produkter som bæredygtige uden at kunne dokumentere det, er det vildledende markedsføring,” har Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen tidligere sagt i en pressemeddelelse.

Ærgerlige stakeholdere
Netop fordi greenwashing ikke er et juridiske begreb, har Forbrugerombudsmanden i kølvandet af kritikken fra Salling Group da også meldt ud, at man ikke længere vil benytte begrebet i sine pressemeddelelser.

Det beklager både politikere, kommunikationseksperter og forbrugerorganisationer i kommunikationsforum.dk’s artikel. Bl.a. fordi begrebet er velfungerende kommunikativt.

"Vi ved, at forbrugerne har brug for at blive guidet til at handle mere ansvarligt, og der er greenwashing bare virkelig handlekraftigt som begreb og noget, forbrugerne lynhurtigt kan forholde sig til. Jeg tænker, at det her mest kommer virksomhederne til gode, da udtrykket "overtrædelse af vildledningsforbuddet" jo nemt kan forsvinde i mange ord i en pressemeddelelse," siger Flemming Møldrup, kommunikationsrådgiver hos Märk i artiklen.

Flere sager og regler på vej
Diskussion af praksis og udviklingen på et så relativt nyt felt som virksomheders kommunikation af bæredygtighed bør altid hilses velkommen. Hvis man forestiller sig, at udviklingen på området kan bremses af dette, er man dog nok i gang med et slag, der er tabt på forhånd.

I Danmark vil Forbrugerombudsmanden bruge 28 millioner kroner ekstra frem mod 2025 på at undersøge sager om vildledende kommunikation til forbrugere i forbindelse med bæredygtighed. Pengene kommer fra Folketinget, og skal ”imødegå et stigende antal sager, herunder i forhold til greenwashing”, som aftaleteksten beskriver det. I slutningen af 2022 kunne CSR.dk fortælle, at Forbrugerombudsmanden på daværende tidspunkt havde 40 sager under behandling, og at man sandsynligvis ville benytte politianmeldelser i højere grad en tidligere.

Desuden har EU øje på spørgsmålet og der arbejdes stadig på at gennemføre ny lovgivning på området. Som en del af dette arbejde screenede EU Kommissionen ifølge Danwatch tidligt i 2021 en lang række hjemmesider og fandt vildledende eller direkte falske grønne løfter hos 42 procent af virksomhederne bag.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

3H Law
Seminar
Seminar om grøn markedsføring

Formålet med seminaret er at belyse nogle af de hyppigt forekommende problemstillinger, som virksomheder kan stå overfor ved brugen af grønne udsagn i deres markedsføring. Deltagerne vil blive oplyst om de gældende vildledningsregler med fokus på grøn markedsføring og forstå hensynene bag reglerne, samt gøres bekendt med, hvilke udsagn der er sikrest at bruge.

Dato

25.11.2025

Tid

14:00

Sted

København (nærmere adresse TBA)

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn