Danmarks største kyllingeproducent beskyldt for greenwashing
Danpo kritiseres for vildledende markedsføring i kampagne, der kobler køb af kyllingekød med støtte til biodiversitet.
Foto: 123rf.com.
Danpo lancerede i maj en kampagne, hvor der blev doneret én krone til biodiversitet for hver solgt pakke såkaldt velfærdskylling.
Samarbejdet med virksomheden Let it Bee blev præsenteret som en indsats for at skabe balance mellem mennesker og natur. Ifølge Danpo har initiativet givet et stærkt resultat for biodiversiteten.
Flere eksperter vurderer dog, at kampagnen er vildledende og muligvis ulovlig, fordi den kobler et klimabelastende produkt med en miljøgevinst.
”Det her produkt er skadeligt for miljøet. Men så har Danpo lavet et initiativ, der ikke batter ret meget for at få det til at se klimavenligt ud. Det er ganske simpelt vildledende”, siger Jane Frederikke Land, advokat med speciale i markedsføringsret, til Information.
Kritisabel fra flere vinkler
Kritikken retter sig både mod brugen af betegnelsen velfærdskylling og budskabet om at støtte biodiversitet gennem købet.
Forbrugerrådet Tænk påpeger, at to ud af tre hjerter i Dyrevelfærdsmærket ikke nødvendigvis betyder høj dyrevelfærd. Derudover skaber kampagnen ifølge kritikerne en form for afladsfornemmelse, hvor forbrugere kan kompensere for køb af et konventionelt animalsk produkt med en mindre donation.
I et skriftligt svar fastholder Danpo, at betegnelsen velfærdskylling anvendes bredt i branchen om produkter med Dyrevelfærdsmærket. Virksomheden oplyser, at de vil tage kritikken med i fremtidige initiativer, og at kampagnen nu er fjernet fra hjemmesiden.
- lhs