Stikprøve: Stribevis af aktører kalder bygninger bæredygtige og klimavenlige – men uden hold

En stikprøve foretaget af Byrummonitor og Danwatch viser, at mere end hver anden hjemmeside for 20 bygherrer bruger grønne termer i omtalen af deres bygninger. Det er i strid med markedsføringslovgivningen, vurderer en professor og en jurist fra Forbrugerrådet Tænk.

Flere af bygherrerne har enten omformuleret eller helt fjernet de grønne gloser, efter at Byrumsmonitor har forelagt professor Sten Schaumburg-Müllers vurdering. Arkivfoto..

14.03.2023

CSR.dk

For omkring et år siden slog Forbrugerombudsmanden i sin kvikguide fast, at det umiddelbart er vildledende – og ulovligt – at stemple sine bygninger som grønne, bæredygtige og klimavenlige, da det er umuligt at bygge uden brug af ressourcer og udledning af CO2.

Det stopper dog ikke flere aktører i byggebranchen, kan en undersøgelse af Byrumsmonitor og Danwatch vise. De har nemlig besøgt omkring 20 hjemmesider for blandt andet almene boligforeninger, private udviklere og pensionskasser – og her benytter mere end hver anden sig af de grønne gloser.

Det gælder blandt andet Danica Ejendomme, Nordstern, Høje-Taastrup Kommune, Køge Kyst og Realdania.

Har konsekvenser for forbrugerne
Og det er som udgangspunkt i strid med markedsføringsloven, mener Sten Schaumburg-Müller, professor i medieret ved Juridisk Institut på Syddansk Universitet, der har set 13 eksempler på de grønne termer, som Byrumsmonitor og Danwatch har fundet.

Læs også: Forbrugerne har stemt: Disse brands opfatter vi som mest bæredygtige

Han efterlader dog en smule tvivl til aktørernes fordel, da det ikke i sig selv er ulovligt at skrive ’bæredygtig’ og ’klimavenlig’ – men at det er yderst svært at dokumentere, hvilket Forbrugerombudsmanden kræver.

Mere konkret kræver det en såkaldt livscyklusvurdering af uafhængige eksperter, der viser, at produktet hører til ”blandt de absolut bedste tilsvarende produkter”, lyder det i kvikguiden.

Marie Frank-Nielsen, jurist ved Forbrugerrådet Tænk, deler Sten Schaumburg-Müllers vurdering og understreger, at denne type markedsføring kan resultere i, at forbrugerne mister tilliden til produkterne.

”Grunden til, at vi ser lidt ekstra skarpt på greenwashing, er, at vi ser, at det også kan være med til at stikke en kæp i hjulet på den grønne omstilling, fordi vi ved, at forbrugerne rigtig gerne vil være med til via deres forbrug at handle mere bæredygtigt og træffe nogle bedre valg,” siger hun til Byrumsmonitor.

Uenig i vurderingen
Byrumsmonitor og Danwatch har henvendt sig til de forskellige aktører med professorens vurdering, og her erkender Danica Ejendomme, Nordstern og Køge Kyst, at der er tale om en fejl. Derfor er de bæredygtige formuleringer nu omformuleret eller helt fjernet fra hjemmesiderne.

Men andre er ikke enige med Sten Schaumburg-Müller – blandt andet By & Havn og Lejerbo. Førstnævnte har blandt andet kaldet Nordhavn for ”hele Københavns nye, bæredygtige bydel”, og her forklarer presse- og kommunikationschef Kristian Wederkinck Olesen, at det skal ses som en politisk vision og er derfor ikke omfattet af markedsføringslovgivningen.

Læs også: Greenpeace har nu også politianmeldt Danish Crown

Hos Lejerbo kalder man i en pressemeddelelse sine 40 boliger i Ålsgårde for ’klimavenlige’, hvilket man holder fast i, fortæller Tine Staun Petersen, kommunikationschef, i en e-mail til Byrumsmonitor.

Ifølge hende er boligerne nemlig blandt de absolut bedste, tilsvarende produkter, som der også står i Forbrugerombudsmandens kvikguide.

”Målsætningen er, at byggeriet skal opføres med et klimaaftryk på 2,5 kilo CO2-ækvivalenter per kvadratmeter per år, og det derfor vil blive blandt de absolut bedste,” skriver Tine Staun Petersen til Byrumsmonitor.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle