Nyt værktøj til proaktivt og systematisk arbejde med psykisk arbejdsmiljø

Trods øget fokus giver det psykiske arbejdsmiljø fortsat - og faktisk i stigende grad - anledning til udfordringer for sundheden, sikkerheden og trivslen på arbejdspladsen. En ny international standard giver inspiration og vejledning til at arbejde proaktivt og systematisk med det psykiske arbejdsmiljø.

23.09.2021

CSR.dk

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø anslår, at dårligt psykisk arbejdsmiljø koster op mod 80 mia. kr. om året i Danmark. For den enkelte virksomhed betyder det bl.a. øget sygefravær, arbejdsophør, dårligt samarbejde og ringe kvalitet i opgaveløsningen. Og så har et dårligt psykisk arbejdsmiljø naturligvis også store omkostninger for den ramte arbejdstager og kan bl.a. medføre øget risiko for fysiske og psykiske helbredsproblemer som fx hjerte-karlidelser, depression, angst og posttraumatisk belastningsreaktion. En effektiv håndtering af de psykosociale risici kan således have en enorm betydning - og det er netop det, den nye internationale standard, ISO 45003 for psykisk arbejdsmiljø, sætter fokus på.

"Vi har i mange år haft fokus på det psykiske arbejdsmiljø, og mange virksomheder har gennemført trivselsundersøgelser og lavet handlingsplaner for at løse problemer. Vores erfaring er, at man ikke alene kan skabe trivsel ved at have fokus på problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Der skal mere til - og der er behov for nye tilgange, metoder og værktøjer. Derfor er der brug for denne nye ISO 45003 standard, som er en guideline til at arbejde proaktivt og systematisk med ledelse af trivsel og det psykiske arbejdsmiljø. Som deltager i arbejdet med udviklingen af den nye ISO 45003 er jeg overbevist om, at de virksomheder, der er motiveret for at arbejde mere forebyggende og systematisk med trivsel og psykisk arbejdsmiljø, kan få inspiration til at skabe arbejdsglæde og trivsel i deres virksomhed", siger Lars Vestergaard Jensen, der er Business Developer og Lead Auditor i Bureau Veritas.

Læs også: WorldPride dropper Nestlé-samarbejde efter hård kritik

Proaktivt arbejde med trivsel øger arbejdsglæde og produktivitet
ISO 45003 er en vejledning til håndtering af psykosociale risici og til at fremme de trivselsmæssige forhold på arbejdspladsen. Vejledningen er primært tænkt som en guide til brug i forbindelse med arbejdsmiljøledelsesstandarden ISO 45001, men er relevant for alle, der ønsker at arbejde proaktivt med psykisk arbejdsmiljø. En lang række både danske og udenlandske aktører har været med til at udarbejde standarden.

"Vi har fra dansk side været meget engageret i tilblivelsen af standarden og fået stor indflydelse på indholdet. Det er væsentligt, at den enkelte virksomhed arbejder med trivsel og psykisk arbejdsmiljø - og skaber klarhed over ansvar, opgaver og roller omkring arbejdet med trivsel og psykisk arbejdsmiljø og dermed bidrager til større engagement blandt arbejdstagere, større arbejdsglæde og øget produktivitet", siger Kåre Sørensen, chefkonsulent i DI.

Medarbejderes trivsel bidrager til opnåelse af strategi og vision
ISO 45003 giver eksempler på psykosociale risici, der opstår som følge af arbejdets tilrettelæggelse, sociale faktorer og arbejdsmiljø, arbejdsudstyr og farlige arbejdsopgaver, samt en række foranstaltninger, der kan anvendes til at fjerne farer eller minimere forbundne risici. Den indeholder også oplysninger om, hvad der er vigtigt for organisationer at overveje i relation til at øge bevidstheden om psykosociale risici, udvikle kompetencer i håndteringen af psykosociale risici, understøtte berørte arbejdstagers restitution og tilbagevenden til arbejde og planlægge og reagere på nødsituationer.

"Hos os i Siemens er der fra alle ledelsesniveauer en erkendelse af, at det psykiske arbejdsmiljø og vores medarbejderes trivsel bidrager til opnåelse af vores strategi og vision. Her er ISO 45003 et godt værktøj til at sikre en bred dækning. Vi kommer ikke uden om, at succesen af psykosocial risikohåndtering afhænger af engagement på alle niveauer og hos alle funktioner i organisationen", siger John Holst, QEHS Officer i Siemens og ansvarlig for bl.a. virksomhedens arbejdsmiljøledelse, herunder arbejdet med psykisk arbejdsmiljø.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom