I Middelfart Sparekasse er samfundsansvar en del af fundamentet

Middelfart Sparekasse har ikke en CSR-ansvarlig. CSR – eller samfundsansvar, som de kalder det – er en del af forretningsstrategien som skal drives af hele organisationen og især lokalt.

Rikke Dresing ses her med et par hospitalsklovne, som er en af de organisationer som tager imod, når Middelfart Sparekasse sender en del af overskuddet fra bankens aktiviteter tilbage til lokalsamfundet..

08.07.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

På den ene side er Middelfart Sparekasse i flere omgange blevet rost og endda præmieret for deres arbejde med CSR. På den anden side udgiver sparekassen integrerede regnskaber og altså ikke en selvstændig CSR-rapport. Ligesom der ikke et isoleret CSR-kapitel i Middelfart Sparekasses nye strategi: ”Strategi 2018 – Den Gyldne Middelvej version 2.0”.

Det, man får i stedet, er en forklaring af sparekassens mission: unikt arbejdsfællesskab, bæredygtige resultater og lokal udvikling.

”Missionen udgør vores tredobbelte bundlinje, og vi kalder den derfor også ”den bæredygtige bundlinje”. Vi arbejder altså ikke med samfundsansvar som et selvstændigt arbejdsfelt, men som en integreret del af den samlede strategi. Derfor går strategien også under navnet ”en samfundsansvarlig strategi,” forklarer Rikke Dresing, underdirektør i Middelfart Sparekasse.

”Det er et meget bevidst valg vi har taget – både i vores strategi, måden at kommunikere den på og i måden at organisere arbejdet. Det er vigtigt for os, at det bliver en forretningsdisciplin at drive CSR og ikke en hovedkontorsdisciplin eller noget en bestemt afdeling tager sig af,” fortsætter hun.

En del af fundamentet
Men sparekassen er ikke i tvivl om, hvordan de vil arbejde med samfundsansvar. Som de skriver på deres hjemmeside, så handler samfundsansvar for dem om at tage ansvar for medarbejdere, kunder og det omkringliggende samfund, og det handler om, hvordan de tjener deres penge, og hvordan de forvalter deres overskud.

”Det er en del af vores forretning, det er jo det fundament vi står på,” siger Rikke Dresing. Formålet har siden vi blev stiftet i 1853 været at arbejde til fælles bedste.”

Alle skal være klædt på
Som en del af strategien optræder 10 målepunkter. De fleste handler om bankdrift, men også arbejdsglæde, kompetenceudvikling og ikke mindst engagement i lokalsamfundet har fundet vej ind i det overordnede styringsværktøj.

I forbindelse med lanceringen af den nye strategi har Rikke Dresing været på turne i sparekassens 18 afdelinger på Fyn og i Trekantområdet.

”Det er jo nemt nok at gå rundt og sige at ”samfundsansvar, det er noget vi alle sammen bedriver”, men så er det selvfølgelig også vigtigt at medarbejderne ved hvordan. Derfor har jeg været på rundtur i alle afdelinger for at fortælle om samfundsansvar fra det brede perspektiv, til hvordan det udfoldes i den enkelte afdeling,” fortæller Rikke Dresing.

I Middelfart Sparekasse har alle afdelinger f.eks. et lokalt budget til at engagere sig i det lokalsamfund, de er en del af, med støtte og sponsorater. Strategien peger dog også på, at det overordnet set handler om at understøtte en positiv udvikling i det lokale for at skabe trivsel, tiltrække nye indbyggere, øge virketrang osv.

En bank for alle mennesker – men ikke alle virksomheder
Men Rikke Dresing fortæller også, at ansvaret også handler om mødet med kunden.

”Vi har det sådan med privatkunder, at vi er en sparekasse for alle, og når vi siger alle, så mener vi alle. Også kunden med en lille økonomi, som vi bruger tid på, men ikke tjener penge på. Vi siger ikke nej til nogen.”

Erhvervskunder kan Middelfart Sparekasse til gengæld godt finde på at sige nej til med baggrund i værdier og holdninger.

”Det er jo ikke sådan, at vi siger nej til kunder hver anden dag pga. samfundsansvar, men vi har sagt nej til erhvervskunder, hvor vi ikke syntes, vi kunne stå inde for det, de står for og den måde, de tjener deres penge på,” siger Rikke Dresing.

Dilemmaer i kø
Et eksempel var en virksomhed som udvikler og udbyder pengespil til nettet. Det kunne Middelfart Sparekasse ikke være med til.

”Vi ser som pengeinstitut jævnligt konsekvenserne af afhængighed af spil. En bankrådgiver er jo en af de første, som opdager tegn på ludomani. Vi synes det var svært at forene sådan en kunde med os,” forklarer Rikke Dresing.

Fra at opdage tegn på ludomani til at handle er et stort skridt. Der er samtidig lovgivning at forholde sig til, som sætter grænser for, hvor langt et pengeinstitut må gå. Men kan man ikke sige, at man har et ansvar?

”Det er ikke noget, vi har med i vores strategi, men vi har diskuteret, at fordi det er et massivt og stigende problem i det danske samfund, så kunne der på et tidspunkt godt opstå en samfundsmæssig forventning om at vi som pengeinstitutter er med til at gå ind og forebygge, fordi vi netop er nogle af de første, der kan se det,” fortæller Rikke Dresing.

Presset stiger
Måske er det et tegn på den tilstand, som CSR.dk. tidligere har beskrevet, nemlig at banker typisk arbejder med emner de kan kontrollere, når de arbejder med CSR, men ikke med de store samfundsmæssige udfordringer. Uden at erklære sig helt enig i den påstand, så byder Rikke Dresing på en idé om nye toner fremover.

”Som sektor er pengeinstitutterne jo ikke kommet særlig langt med CSR i Danmark. Jeg tror, det er fordi der ikke er noget reelt pres. Men jeg tror det kommer. I den årlige bankanalyse fra AnalyseDanmark, hvor tusindvis af bankkunder bliver spurgt om deres tilfredshed, og hvad der styrer deres valg af pengeinstitut, der kan vi se at de unge bankkunder er blevet mere værdibårne og også vælger deres pengeinstitut ud fra værdier: social ansvarlighed og etik. Så jeg tror, at der fremover kommer mere pres på fra kunderne. Og fra investorerne. Det er jeg ikke i tvivl om,” siger hun.

Læs og se video om Middelfart Sparekasses Strategi 2018 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København