I Middelfart Sparekasse er samfundsansvar en del af fundamentet

Middelfart Sparekasse har ikke en CSR-ansvarlig. CSR – eller samfundsansvar, som de kalder det – er en del af forretningsstrategien som skal drives af hele organisationen og især lokalt.

Rikke Dresing ses her med et par hospitalsklovne, som er en af de organisationer som tager imod, når Middelfart Sparekasse sender en del af overskuddet fra bankens aktiviteter tilbage til lokalsamfundet..

08.07.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

På den ene side er Middelfart Sparekasse i flere omgange blevet rost og endda præmieret for deres arbejde med CSR. På den anden side udgiver sparekassen integrerede regnskaber og altså ikke en selvstændig CSR-rapport. Ligesom der ikke et isoleret CSR-kapitel i Middelfart Sparekasses nye strategi: ”Strategi 2018 – Den Gyldne Middelvej version 2.0”.

Det, man får i stedet, er en forklaring af sparekassens mission: unikt arbejdsfællesskab, bæredygtige resultater og lokal udvikling.

”Missionen udgør vores tredobbelte bundlinje, og vi kalder den derfor også ”den bæredygtige bundlinje”. Vi arbejder altså ikke med samfundsansvar som et selvstændigt arbejdsfelt, men som en integreret del af den samlede strategi. Derfor går strategien også under navnet ”en samfundsansvarlig strategi,” forklarer Rikke Dresing, underdirektør i Middelfart Sparekasse.

”Det er et meget bevidst valg vi har taget – både i vores strategi, måden at kommunikere den på og i måden at organisere arbejdet. Det er vigtigt for os, at det bliver en forretningsdisciplin at drive CSR og ikke en hovedkontorsdisciplin eller noget en bestemt afdeling tager sig af,” fortsætter hun.

En del af fundamentet
Men sparekassen er ikke i tvivl om, hvordan de vil arbejde med samfundsansvar. Som de skriver på deres hjemmeside, så handler samfundsansvar for dem om at tage ansvar for medarbejdere, kunder og det omkringliggende samfund, og det handler om, hvordan de tjener deres penge, og hvordan de forvalter deres overskud.

”Det er en del af vores forretning, det er jo det fundament vi står på,” siger Rikke Dresing. Formålet har siden vi blev stiftet i 1853 været at arbejde til fælles bedste.”

Alle skal være klædt på
Som en del af strategien optræder 10 målepunkter. De fleste handler om bankdrift, men også arbejdsglæde, kompetenceudvikling og ikke mindst engagement i lokalsamfundet har fundet vej ind i det overordnede styringsværktøj.

I forbindelse med lanceringen af den nye strategi har Rikke Dresing været på turne i sparekassens 18 afdelinger på Fyn og i Trekantområdet.

”Det er jo nemt nok at gå rundt og sige at ”samfundsansvar, det er noget vi alle sammen bedriver”, men så er det selvfølgelig også vigtigt at medarbejderne ved hvordan. Derfor har jeg været på rundtur i alle afdelinger for at fortælle om samfundsansvar fra det brede perspektiv, til hvordan det udfoldes i den enkelte afdeling,” fortæller Rikke Dresing.

I Middelfart Sparekasse har alle afdelinger f.eks. et lokalt budget til at engagere sig i det lokalsamfund, de er en del af, med støtte og sponsorater. Strategien peger dog også på, at det overordnet set handler om at understøtte en positiv udvikling i det lokale for at skabe trivsel, tiltrække nye indbyggere, øge virketrang osv.

En bank for alle mennesker – men ikke alle virksomheder
Men Rikke Dresing fortæller også, at ansvaret også handler om mødet med kunden.

”Vi har det sådan med privatkunder, at vi er en sparekasse for alle, og når vi siger alle, så mener vi alle. Også kunden med en lille økonomi, som vi bruger tid på, men ikke tjener penge på. Vi siger ikke nej til nogen.”

Erhvervskunder kan Middelfart Sparekasse til gengæld godt finde på at sige nej til med baggrund i værdier og holdninger.

”Det er jo ikke sådan, at vi siger nej til kunder hver anden dag pga. samfundsansvar, men vi har sagt nej til erhvervskunder, hvor vi ikke syntes, vi kunne stå inde for det, de står for og den måde, de tjener deres penge på,” siger Rikke Dresing.

Dilemmaer i kø
Et eksempel var en virksomhed som udvikler og udbyder pengespil til nettet. Det kunne Middelfart Sparekasse ikke være med til.

”Vi ser som pengeinstitut jævnligt konsekvenserne af afhængighed af spil. En bankrådgiver er jo en af de første, som opdager tegn på ludomani. Vi synes det var svært at forene sådan en kunde med os,” forklarer Rikke Dresing.

Fra at opdage tegn på ludomani til at handle er et stort skridt. Der er samtidig lovgivning at forholde sig til, som sætter grænser for, hvor langt et pengeinstitut må gå. Men kan man ikke sige, at man har et ansvar?

”Det er ikke noget, vi har med i vores strategi, men vi har diskuteret, at fordi det er et massivt og stigende problem i det danske samfund, så kunne der på et tidspunkt godt opstå en samfundsmæssig forventning om at vi som pengeinstitutter er med til at gå ind og forebygge, fordi vi netop er nogle af de første, der kan se det,” fortæller Rikke Dresing.

Presset stiger
Måske er det et tegn på den tilstand, som CSR.dk. tidligere har beskrevet, nemlig at banker typisk arbejder med emner de kan kontrollere, når de arbejder med CSR, men ikke med de store samfundsmæssige udfordringer. Uden at erklære sig helt enig i den påstand, så byder Rikke Dresing på en idé om nye toner fremover.

”Som sektor er pengeinstitutterne jo ikke kommet særlig langt med CSR i Danmark. Jeg tror, det er fordi der ikke er noget reelt pres. Men jeg tror det kommer. I den årlige bankanalyse fra AnalyseDanmark, hvor tusindvis af bankkunder bliver spurgt om deres tilfredshed, og hvad der styrer deres valg af pengeinstitut, der kan vi se at de unge bankkunder er blevet mere værdibårne og også vælger deres pengeinstitut ud fra værdier: social ansvarlighed og etik. Så jeg tror, at der fremover kommer mere pres på fra kunderne. Og fra investorerne. Det er jeg ikke i tvivl om,” siger hun.

Læs og se video om Middelfart Sparekasses Strategi 2018 

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online