Her er argumenterne i Danmarks første klimaretssag

”Klimakontrolleret gris”. Det er lyden af den Danish Crown-kampagne, som nu bliver Danmarks første klimaretssag. Men er det egentlig greenwashing? Sagens parter fremlægger nu deres argumenter.

Foto: Danish Crown.

13.02.2023

CSR.dk

Er der tale om greenwashing? Eller er lovgrundlaget for tyndt, når det kommer til grøn kommunikation? Det kommer til at være spørgsmålet, som landsretten skal afgøre, når ”Danmarks første klimaretssag” kommer for retten om formentlig et år.

Det er Dansk Vegetarisk Forening i samarbejde med Klimabevægelsen og Den Grønne Studenterbevægelse, som sagsøger Danish Crown for sin 2020-kampagne, som brugte udtrykkene ”Klimakontrolleret gris” ”Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror” i markedsføringen.

På grund af sagens principielle karakter ryger den direkte i landsretten i stedet for byretten. Og nu har organisationerne, der støtter hver sin part i "Danmarks første klimaretssag", indsendt deres processkrifter til landsretten.

Ærlig og klar tale

Landbrug og Fødevarer er indtrådt som støtte for Danish Crown, og her lægger man blandt andet vægt på, at de nuværende regler for grøn kommunikation bliver fortolket for strengt af Forbrugerombudsmanden.

”Den danske administration af reglerne er lige nu reelt skærpet i almindelige vejledninger, og den savner efter vores vurdering grundlag i lovgivningen og EU-retten,” fortæller Charlotte Bigum Lynæs, der er områdedirektør i afdelingen Jura og Fonde, i en skriftlig kommentar til mediet K-Forum og fortsætter:

”Det har betydning for mulighederne for at kommunikere for alle, der arbejder med for eksempel reduktion af udledning af klimagasser uden at være i mål med sin ambition”.

Hos Forbrugerrådet Tænk, der er trådt ind i sagen som støtte for sagsøgerne, er man enig i, at virksomheder skal bakke op om grøn omstilling, ligesom de skal kunne kommunikere omkring deres fremskridt.

”Men det kan og skal kommunikeres konkret og ærligt, og det skal kunne dokumenteres. Overdrivelse fremmer ikke forståelsen” lyder det fra Marie Frank-Nielsen, der er jurist i Forbrugerrådet Tænk.

Hun mener ikke, at udtrykket ”klimakontrolleret gris” holder vand.

”Når man bruger et ord som kontrol, er der implicit en garanti, som gør forbrugeren tilbøjelig til at tro, at den gris er bedre for klimaet end andre. Det kan vi ikke se, at Danish Crown har løftet bevisbyrden for.”

86 procent af forbrugerne bruger mærker til at orientere sig efter, når de køber fødevarer, derfor er det principielt vigtigt, hvordan virksomhederne bruger dem, mener Marie Frank-Nielsen.

Hos Landbrug og Fødevarer håber man, at sagen mest af alt kan bidrage med en afklaring: Hvad siger det juridiske grundlag egentlig?

”Af hensyn til såvel forbrugere som erhverv er det vigtigt få afprøvet rammerne for, hvordan virksomhederne må orientere sine aftagere og offentligheden om de løbende grønne tiltag, der er med til at trække mod den grønne omstilling,” understreger Charlotte Bigum Lynæs.

- KCP

Lidl Danmark

Sponseret

Lidl vinder med strategi for plantebaseret kost

Viegand Maagøe

Sponseret

Digital CO2-beregner viser uddannelsesinstitution vejen til skarpere klimaindsats

Mere fra...

05.12.2023CSR.dk

Politisk klimaforslag er effektløst, vurderer økonomer

04.12.2023CSR.dk

COP28: lande underskriver aftale om tredobling af kapacitet til vedvarende energi

01.12.2023CSR.dk

Vigtig aftale lander på første COP28-dag

01.12.2023CSR.dk

Migrantarbejdere får det farligste arbejde på danske byggepladser

01.12.2023CSR.dk

Klimaundersøgelse viser danskere i to fløje

01.12.2023CSR.dk

Global undersøgelse: Der er døvt - ikke koldt - på toppen

30.11.2023CSR.dk

Professor: Markedsføring kan få os til at spise insekter

30.11.2023CSR.dk

Fynsk virksomhed laver legepladser ud af fiskenet og gamle underbukser

Jobmarked

Se alle

Miljømærkning Danmark

Kommunikationskonsulent med fokus på forbrugere og presse til Miljømærkning Danmark

Synes du, der er brug for at sætte tempoet op på den grønne omstilling, og vil du gerne bidrage? Kan du komme ud over rampen med at tilpasse sprog og budskaber til de mange forskellige forbrugermålgrupper og -kanaler? Og er du klar til at opsøge og servere gode historier til medierne? Så er det måske dig, vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

07.12.2023

Etisk Handel Danmark

Praktikant

Vil du være med til at sætte fart på den grønne og ansvarlige omstilling? Så er det nu vi søger praktikanter til forårssemesteret 2024.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.12.2023

Viegand Maagøe

Studentermedhjælper med interesse og kompetencer inden for livscyklusanalyser

Interesserer du dig for livscyklusanalyser (LCA) og andre miljøanalyser, og vil du gerne udbygge din viden om, hvordan de bruges i praksis? Så er det dig, vi leder efter! Viegand Maagøe søger en studerende, der er i gang med en relevant videregående uddannelse inden for Miljøteknologi eller lign., og som brænder for at arbejde med grøn omstilling, cirkulær økonomi, livscyklusanalyser og bæredygtighed.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Sustainable Business Solutions ApS

Student Sustainability Advisor

Brænder du for klima, ESG og bæredygtighed? Har du kompetencer indenfor kommunikation og digitale platforme? Så har du nu muligheden for at blive en del af holdet som Student Sustainability Advisor.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

TotalEnergies Upstream Danmark A/S

Communications Advisor (maternity cover)

Do you want to play a part in the Energy transition? We are looking for a new colleague to help drive our communication, CSR, and employer branding activities in Denmark.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SustainBusiness

Praktikant med fokus på EU Lovgivning herunder CSRD og ESG søges til konsulenthuset SustainBusiness

Vi søger en praktikant som har lyst til at få hands-on erfaring og understøtte vores konsulenter med diverse projekter og analyser i relation til bæredygtighed og EU-lovgivning herunder udvikling i CSRD, ESRS og ESG.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Sådan gør du din virksomhed mere modstandsdygtig

Verden forandrer sig i dag hurtigere og mere uforudsigeligt end nogensinde før, hvilket skaber øgede krav til virksomheders modstandsdygtighed.

Dato

05.12.2023

Tid

13:00

Sted

Webinar

Valified
Webinar
Webinar: Greenwashing - hvordan kommunikerer du om bæredygtighed

Kom til Valifieds gratis webinar med fokus på hvad du skal forholde dig til når du kommunikerer om bæredygtighed

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

06.12.2023

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Global Compact Network Denmark
Morgenmøde
Morgenmøde: Erhvervsstyrelsens nye Bæredygtighedsvejledning

Til dette morgenmøde for vores medlemmer har vi inviteret Erhvervsstyrelsen til at præsentere deres nye vejledning om bæredygtighed på Virksomhedsguiden.dk, som skal hjælpe virksomhederne med at finde rundt i eksisterende og kommende krav og regler,

Dato

06.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
Temadag: Bæredygtighed i bestyrelsesarbejdet

Kom med på denne temadag og lær hvordan du styrker bestyrelsens kompetencer inden for bæredygtighed og grøn omstilling.

Dato

07.12.2023

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Forum for Bæredygtige Indkøb
Webinar
Gå-hjem-møde: Biodiversitet i indkøb

Forum for Bæredygtige Indkøb inviterer til et gå-hjem-møde, som giver dig indsigt i, hvordan det er muligt at medtænke biodiversitet i indkøb og udbud.

Dato

07.12.2023

Tid

10:00

Sted

Online