Haag forbyder reklamer for klimabelastende rejser
Et nyt forbud i Haag sætter en stopper for reklamer for flyrejser og krydstogter i byens offentlige rum. Lignende tiltag breder sig på tværs af Europa, mens politikerne i København fortsat er uenige.
Foto: 123rf.com
I Haag er det nu forbudt at reklamere for rejser med højt CO2-aftryk i det offentlige rum. Det betyder, at reklamer for eksempelvis langtursflyvninger og krydstogter er fjernet fra byens reklamesøjler og digitale skærme.
»Reklamer normaliserer flyrejser og krydstogt. Og når du tænker, at det her er helt normalt, er du også mere tilbøjelig til at købe de her rejser«, siger Femke Sleegers, stifter af organisationen Reclame Fossielvrij, til Politiken. Hun har stået i spidsen for det lokale initiativ, der nu breder sig til andre hollandske byer som Utrecht, Nijmegen og Delft.
Forbuddet, som er det første af sin slags i verden, er blevet mødt med modstand fra den hollandske rejsebranche, men har klaret sig igennem en opsigtsvækkende retssag.
ANVR, som repræsenterer rejsebranchen i Holland, og rejseselskabet TUI Nederland lagde sag an mod bystyret i Haag for at få forbuddet ophævet. Sagens kerne var spørgsmålet om, hvorvidt reklameforbuddet strider mod retten til kommerciel ytringsfrihed og retten til at drive virksomhed. Det mente domstolen i sidste ende ikke at forbuddet gjorde.
En snebold der ruller
Mens flere europæiske byer følger Haags eksempel med lignende forbud, blev et tilsvarende forslag i Københavns kommune i 2023 stemt ned af Radikale Venstre, Socialdemokratiet og samtlige borgerlige partier.
Socialdemokratiet åbner imidlertid nu op for at genbesøge problemstillingen i næste valgperiode. Fra rejsebranchens side lyder det, at man vil tage juridiske skridt, hvis et lignende forbud indføres i Danmark.
Ifølge Clemens Kaupa, adjunkt i klimalovgivning ved Vrije Universiteit Amsterdam, viser dommen i Haag, at lokale myndigheder har mulighed for at regulere reklamer, når der er tale om produkter med skadevirkninger. Han sammenligner med forbud mod tobaksreklamer og vurderer, at lignende regler også vil kunne håndhæves i EU.
I mellemtiden har flere virksomheder i Holland tilpasset sig den nye virkelighed. Nogle har ændret deres reklamer, mens andre i stedet begynder at fremhæve klimavenlige alternativer.
»Forbud rettet mod specifikke produkter opmuntrer til innovation, så måske vil forbuddet gøre rejseselskaberne mere tilbøjelige til at tilføje ikkeforurenende rejser til deres portefølje og reklamere for dem«, siger Femke Sleegers.
- lhs