Forbrugerombudsmanden
24.10.20253H Law
Sponseret
Kan selv en grøn farve være vildledende?
Når man vurderer, om markedsføring kan være vildledende, er der mange aspekter at tage højde for. For dem, der arbejder med området til daglig, kan det nærmest blive en professionel refleks at lægge mærke til selv de mindste detaljer i den daglige eksponering for reklamer. Små fodfejl forekommer ofte – fejl, som typisk kun opdages af fagfolk, eksempelvis hos Forbrugerombudsmanden eller hos rådgivere, der til daglig bistår virksomheder med markedsføringsretlige spørgsmål.
22.01.2025CSR.dk
Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed
Anmeldelsen omhandler en reklame anvendte KLM udsagn om bæredygtighed, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse gav forbrugerne et indtryk af, at det medførte større klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, end det faktisk medførte.
22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S
Sponseret
Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?
Når vi har holdt et indlæg om greenwashing – eller ”miljømæssige udsagn i markedsføring”, som Forbrugerombudsmanden kalder det, oplever vi ofte en ”hold da op!”-reaktion fra de tilhørende. Næsten alle gør det – altså siger noget om at være ”bæredygtig”, ”grøn” eller ”klimavenlig” – det er blevet til en integreret del af mange virksomheders kommunikationsprofil. Derfor er der også mange, der faktisk gør noget, de ikke må.
08.04.2024Miljømærkning Danmark
Sponseret
Greenwashing og greenhushing – tekstilbranchen kæmper med grøn omstilling
Krav fra kunder og lovgivning kalder på omstilling til cirkulær økonomi. Branchen selv har svært ved at navigere i junglen af lovgivning og bæredygtighedskommunikation og kalder på flere konkrete hjælpeværktøjer.
Udgiver
Copyright 2023
