Forbrugerombudsmanden
11.11.20253H Law
Sponseret
Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?
Forbrugerombudsmanden har indtil nu haft en særskilt bevilling på finansloven til specifikt at bekæmpe greenwashing. Det har resulteret i bøder, vejledninger, forhåndsbeskeder og en generelt bedre forståelse af reglerne på området. Med det nye udkast til finansloven står det dog klart, at Forbrugerombudsmanden ikke længere får afsat en særskilt pulje til bekæmpelse af greenwashing.
24.10.20253H Law
Sponseret
Kan selv en grøn farve være vildledende?
Når man vurderer, om markedsføring kan være vildledende, er der mange aspekter at tage højde for. For dem, der arbejder med området til daglig, kan det nærmest blive en professionel refleks at lægge mærke til selv de mindste detaljer i den daglige eksponering for reklamer. Små fodfejl forekommer ofte – fejl, som typisk kun opdages af fagfolk, eksempelvis hos Forbrugerombudsmanden eller hos rådgivere, der til daglig bistår virksomheder med markedsføringsretlige spørgsmål.
22.01.2025CSR.dk
Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed
Anmeldelsen omhandler en reklame anvendte KLM udsagn om bæredygtighed, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse gav forbrugerne et indtryk af, at det medførte større klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, end det faktisk medførte.
22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S
Sponseret
Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?
Når vi har holdt et indlæg om greenwashing – eller ”miljømæssige udsagn i markedsføring”, som Forbrugerombudsmanden kalder det, oplever vi ofte en ”hold da op!”-reaktion fra de tilhørende. Næsten alle gør det – altså siger noget om at være ”bæredygtig”, ”grøn” eller ”klimavenlig” – det er blevet til en integreret del af mange virksomheders kommunikationsprofil. Derfor er der også mange, der faktisk gør noget, de ikke må.
Udgiver
Copyright 2023
