Dansk modeindustri på briksen: Forbrugerombudsmanden går markedsføring efter i sømmene

De kommende måneder vil Forbrugerombudsmanden rette sit fokus mod modebranchens miljømarkedsføring efter gentagende anklager om greenwashing fra grønne organisationer.

19.03.2025

CSR.dk

Forbrugerombudsmanden vil i de kommende måneder sætte ekstra fokus på mode- og tekstilbranchens markedsføring af bæredygtighed. Beslutningen kommer efter en række anklager om greenwashing, hvor virksomheder beskyldes for at vildlede forbrugere med upræcise eller overdrevne miljøpåstande.

Ifølge Karen Søndergaard, kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, er der allerede observeret flere tilfælde, hvor markedsføringen ser ud til at bryde reglerne. 

Som en del af indsatsen vil Forbrugerombudsmanden sende høringsbreve til virksomheder, der har markedsført deres produkter med bæredygtige løfter. 

De vil blive bedt om at dokumentere deres påstande, og hvis de ikke kan det, risikerer de sanktioner. Er vildledningen grov, kan det ende med politianmeldelser.

Modeuge i modvind

Greenwashing i modebranchen er ikke et nyt fænomen, men mistanken fik ny opmærksomhed, da Forbrugerrådet Tænk og rådgiver Tanja Gotthardsen i sidste uge anmeldte Copenhagen Fashion Week og syv danske modebrands til Forbrugerombudsmanden.

"Deres markedsføring mere generelt fremstår med ord og vendinger, der kan betyde, at forbrugerne bliver vildledt til at tro, at disse virksomheder og/eller produkter er mindre miljøbelastende, end det reelt er tilfældet," lød det i anmeldelsen.

Copenhagen Fashion Week stiller bæredygtighedskrav til de brands, der deltager i modeugen. Kritikerne mener dog, at kravene er vage og ikke nødvendigvis afspejler en reel grøn indsats. Anmelderne påpeger, at flere af de deltagende virksomheder i praksis ikke lever op til kravene.

Direktør for modeugen, Cecilie Thorsmark, afviser dog kritikken: 

"Vi er af den ganske klare holdning, at vi ikke har markedsført os på bæredygtighedskrav og kan ikke genkende det billede, som Forbrugerrådet Tænk fremfører," siger hun til DetailWatch.

Brancheorganisationen Dansk Mode og Textil ser dog positivt på Forbrugerombudsmandens øgede indsats og peger på, at håndhævelse af reglerne kan være en fordel for de virksomheder, der faktisk arbejder seriøst med bæredygtighed. 

- lhs

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.09.2025Valified

Sponseret

ESG som strategisk aktiv: Honestus & Partners løfter pension til forretningsdifferentiering

18.09.2025Schneider Electric

Sponseret

EVENT: Mød os til Green Hydrogen Week den 6.-10. oktober

17.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Klimakampen: Når små handlinger bliver til store resultater

15.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Nostalgi i smukt nyt design

12.09.2025CSR.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025Klimaklar

Sponseret

Sidder du alene med klimaregnskab? Få en klimasparringspartner.

11.09.2025Dagrofa aps

Sponseret

Ny digital løsning skal lette klimarapportering og bekæmpe madspild i danske professionelle køkkener

11.09.2025Fristads Kansas

Sponseret

Fristads Kansas tager næste skridt i udfasningen af PFAS

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online