Dansk modeindustri på briksen: Forbrugerombudsmanden går markedsføring efter i sømmene

De kommende måneder vil Forbrugerombudsmanden rette sit fokus mod modebranchens miljømarkedsføring efter gentagende anklager om greenwashing fra grønne organisationer.

19.03.2025

CSR.dk

Forbrugerombudsmanden vil i de kommende måneder sætte ekstra fokus på mode- og tekstilbranchens markedsføring af bæredygtighed. Beslutningen kommer efter en række anklager om greenwashing, hvor virksomheder beskyldes for at vildlede forbrugere med upræcise eller overdrevne miljøpåstande.

Ifølge Karen Søndergaard, kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, er der allerede observeret flere tilfælde, hvor markedsføringen ser ud til at bryde reglerne. 

Som en del af indsatsen vil Forbrugerombudsmanden sende høringsbreve til virksomheder, der har markedsført deres produkter med bæredygtige løfter. 

De vil blive bedt om at dokumentere deres påstande, og hvis de ikke kan det, risikerer de sanktioner. Er vildledningen grov, kan det ende med politianmeldelser.

Modeuge i modvind

Greenwashing i modebranchen er ikke et nyt fænomen, men mistanken fik ny opmærksomhed, da Forbrugerrådet Tænk og rådgiver Tanja Gotthardsen i sidste uge anmeldte Copenhagen Fashion Week og syv danske modebrands til Forbrugerombudsmanden.

"Deres markedsføring mere generelt fremstår med ord og vendinger, der kan betyde, at forbrugerne bliver vildledt til at tro, at disse virksomheder og/eller produkter er mindre miljøbelastende, end det reelt er tilfældet," lød det i anmeldelsen.

Copenhagen Fashion Week stiller bæredygtighedskrav til de brands, der deltager i modeugen. Kritikerne mener dog, at kravene er vage og ikke nødvendigvis afspejler en reel grøn indsats. Anmelderne påpeger, at flere af de deltagende virksomheder i praksis ikke lever op til kravene.

Direktør for modeugen, Cecilie Thorsmark, afviser dog kritikken: 

"Vi er af den ganske klare holdning, at vi ikke har markedsført os på bæredygtighedskrav og kan ikke genkende det billede, som Forbrugerrådet Tænk fremfører," siger hun til DetailWatch.

Brancheorganisationen Dansk Mode og Textil ser dog positivt på Forbrugerombudsmandens øgede indsats og peger på, at håndhævelse af reglerne kan være en fordel for de virksomheder, der faktisk arbejder seriøst med bæredygtighed. 

- lhs

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.04.2025Dagrofa aps

Sponseret

SPAR styrker lokal indsats for en renere natur – nu kan kunderne også være med

29.04.2025Nilfisk

Sponseret

Nilfisk forpligter sig til Net-Zero-mål inden 2040

28.04.2025BSR

Sponseret

Climate and Nature Integration 101: In Conversation with Helen Crowley

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Strategisk ESG-kommunikation

Du lærer at bruge indsigter fra din organisations ESG-indsats til strategisk kommunikation. Dine undervisere Line Schmeltz og Anna Karina Kjeldsen sørger for, at du efter kurset kan kommunikere aktivt til omverdenen om din virksomheds arbejde med samfundsansvar.

Dato

30.04.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.05.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

05.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

06.05.2025

Sted

Online

Beierholm
Webinar
Biodiversitet i et værdikædeperspektiv (2/2)

Hvordan påvirker din virksomhed biodiversiteten – og hvordan påvirker biodiversiteten din virksomhed? Tilmeld dig vores webinar og få en introduktion til de centrale begreber inden for biodiversitet og økosystemer. Vi undersøger, hvordan de påvirker virksomheders drift og værdikæde, og hvordan du kan arbejde strategisk med dem.

Dato

06.05.2025

Tid

08:15

Sted

Online