Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn
Stort bryggeri har sagt ja til at betale millionbøde for at være upræcis i sin kommunikation om emballage og bæredygtighed.
Foto: 123RF.com
Royal Unibrew A/S har accepteret at betale en bøde på 4 millioner kroner for at overtræde markedsføringsloven i perioden fra 2022 til 2024 ved at markedsføre Egekildevand med vildledende udsagn om CO2-neutralitet.
Den vildledende markedsføring gjorde sig gældende på en nu udskiftet emballage på Royal Unibrews Egekildedåser, hvor udsagnene ”CO2 klima-neutral” og ”Egekilde er CO2-neutral. Verificeret af COWI” fremgik efterfulgt af et link til en hjemmeside. Ligeledes på Egekildeflasker af både glas og plastik fremgik udsagnene på en nu udskiftet emballage med teksten ”CO2-neutral” på kapslen/låget og ”Klimaneutral – CO2-neutral – verificeret af COWI” på siden af flaskerne med henvisning til et link.
Royal Unibrew har oplyst, at de årligt har fået udført beregninger over CO2-aftrykket for hvert Egekilde-produkt, og at de har implementeret en række CO2-reducerende tiltag. Det resterende CO2-aftryk er derefter kompenseret ved køb af klimakreditter i projekter vedrørende opstilling af vindmøller. Forbrugerombudsmanden har ikke taget stilling til, om Royal Unibrew kan dokumentere, at der gennem egne reduktioner og kompensation er opnået CO2-neutralitet ved Egekildevandet.
Skal kommunikeres sammen
Uanset om det er muligt at dokumentere en reel og tilstrækkelig CO2-kompensation eller ej, er det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse en væsentlig oplysning for forbrugerne at få at vide, at CO2-neutraliteten ved det markedsførte produkt skyldes (delvis) kompensation. Dette skyldes, at køb af kreditter i klimakompenserende projekter ikke gør det markedsførte produkt mindre klimabelastende. Oplysningen om kompensation skal fremgå sammen med udsagnet om CO2-neutralitet.
Da forbrugerne ikke fik oplysningen om kompensation samtidig med udsagnet om CO2-neutralitet på emballagen, er det Forbrugerombudsmandens vurdering, at udsagnet om CO2-neutralitet allerede af den grund var egnet til at give forbrugerne et vildledende indtryk af Egekildevandets klimabelastning.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:
"Hvis det fremgår på et produkt, at det er CO2-neutralt, så skal det være klart og tydeligt for forbrugerne, hvis neutraliteten er opnået gennem klimakompensation. Hvis ikke oplysningen fremgår, så er udsagnet om CO2-neutralitet allerede af den grund vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven."
Forbrugerombudsmanden tog sagen op til behandling på baggrund af en klage fra Forbrugerrådet Tænk.
/EHS
Lovgrundlag for dommen
Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne, uanset om oplysningerne i markedsføringen er faktuelt korrekte.
Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Hvis vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. markedsføringslovens § 8, kan den erhvervsdrivende straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.
Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.
Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Bødemodellen er nærmere uddybet i forarbejderne til lovændringen, der indsatte bestemmelsen med virkning fra 1. januar 2022. Den nye bødemodel skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for markedsføringsretlige overtrædelser. Virksomheder er inddelt efter omsætning, og under hver omsætningskategori ses et bødespænd for henholdsvis nedsat bødeniveau, normalt bødeniveau og forhøjet bødeniveau.