Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?
Forbrugerombudsmanden har indtil nu haft en særskilt bevilling på finansloven til specifikt at bekæmpe greenwashing. Det har resulteret i bøder, vejledninger, forhåndsbeskeder og en generelt bedre forståelse af reglerne på området. Med det nye udkast til finansloven står det dog klart, at Forbrugerombudsmanden ikke længere får afsat en særskilt pulje til bekæmpelse af greenwashing.
Foto: 3h law
Det har medført, at Forbrugerombudsmanden den seneste tid har skruet markant op for både politianmeldelser og bødeuddelinger. Derfor har det aldrig været vigtigere at prioritere lovligheden af sin markedsføring – for bødestørrelserne er alt andet end beskedne.
Vi forstår godt, at compliance med markedsføringsloven ikke altid står øverst på ledelsens prioriteringsliste. Det er et komplekst område, hvor juraen ofte kan hæmme kreativiteten. Dertil kommer, at juridisk rådgivning kan virke som en dyr investering. Men det kan betale sig.
Vi oplever ofte stor fortrydelse hos de virksomheder, der kontakter os efter at have modtaget brev fra Forbrugerombudsmanden. I sidste ende bliver det som regel en langt dyrere fornøjelse, når rådgivningen kommer på bagkant.
Man kan selvfølgelig vælge at spille high risk og håbe på at flyve under Forbrugerombudsmandens radar – men det anbefaler vi bestemt ikke.
Hvordan får man så ledelsen til at prioritere området, spørger du måske? Udover at række ud til en advokat med speciale i markedsføringsret, er der gode muligheder for at uddanne medarbejdere i de mest basale regler.
Når medarbejdere kender de juridiske rammer for markedsføring, bliver det lettere at finde den rette balance mellem kreativitet og compliance. Det skaber både mere tryghed i det daglige arbejde, stærkere kampagner og færre risici for brud på reglerne. Samtidig bliver jeres virksomhed bedre til at agere proaktivt i stedet for reaktivt – og det sparer både tid, penge og omdømme.
En oplagt mulighed for at komme godt fra start er vores seminar om grøn markedsføring, som vi udbyder via CSR. På seminaret gennemgår vi de nyeste tendenser, regler og praktiske eksempler, så du og dine medarbejdere kan navigere sikkert i markedsføringslovens krav – uden at gå på kompromis med kreativiteten.
📍 Seminaret finder sted i København den 25. november kl. 14.
Du kan læse mere og tilmelde dig her.
