AYA&IDA-dommen viser: “Bæredygtig” er blevet et næsten umuligt ord

Retten følger Forbrugerombudsmandens stramme linje og pålægger 140.000 kroners bøde – en markant reminder om, at greenwashing og compliance er forretningskritisk som aldrig før.

Foto: 3h law

11.12.2025

Sponseret

Katalin Vágó Brøndsted, 3H Law

Virksomheden AYA&IDA ApS, der blandt andet sælger drikkeflasker i rustfrit stål, er blevet idømt en bøde på 140.000 kroner for vildledende markedsføring. 

I perioden 2021-2024 har virksomheden markedsført sine produkter med udsagn som "den bæredygtige drikkeflaske", "bæredygtige hverdagsprodukter" og "AYA&IDAs produkter er sunde for dig og for vores planet". Udsagnene har fremgået af både virksomhedens hjemmeside, opslag på Instagram og Facebook samt på emballagen. 

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i november 2024 AYA&IDA for at anvende miljø- og bæredygtighedspåstande, som virksomheden ikke kunne dokumentere. AYA&IDA har blandt andet begrundet udsagnene med, at flaskerne er fremstillet af rustfrit stål, et holdbart materiale, der kan genbruges mange gange, samt at produkterne kan hjælpe forbrugerne med at undgå mikroplast. Ifølge Forbrugerombudsmanden adskiller AYA&IDAs produkter sig dog ikke fra andre tilsvarende produkter på markedet og har dermed ingen særlige miljøfortrin. 

Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler: 

“Med dommen slår retten fast, at virksomheder ikke må give udtryk for, at deres produkter er mere miljøvenlige, end de faktisk er. Og de skal kunne dokumentere deres påstande. Dommen viser også, at virksomheder kan straffes med bøder, hvis de bruger miljø- og bæredygtighedsudsagn uden at have tiltag, som begrunder brugen af disse udsagn.” 

Dommen understøtter de pointer, vi fremhævede i gårsdagens klumme: Ordet “bæredygtig” er efterhånden næsten umuligt at anvende lovligt i markedsføring. Afgørelsen bekræfter Forbrugerombudsmandens meget stramme fortolkning af begrebet – og de omfattende, til tider urealistiske dokumentationskrav, der følger med. 

Bøden på 140.000 kroner er betydelig og kan være afgørende for en mindre virksomhed. Derfor er dommen også en markant påmindelse om, at greenwashing fortsat er et højt prioriteret indsatsområde for myndighederne – og at compliance med markedsføringsloven er forretningskritisk. Det gælder især i en tid, hvor fortolkningsrummet omkring grønne udsagn bliver stadig mere snævert, og virksomheder må navigere med stor præcision, hvis de vil kommunikere ansvarligt uden at risikere sanktioner. 

Link til vores klumme om bæredygtighed:

11.12.20253H Law

Sponseret

AYA&IDA-dommen viser: “Bæredygtig” er blevet et næsten umuligt ord

10.12.20253H Law

Sponseret

Må man kalde noget “bæredygtigt”?

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

01.12.20253H Law

Sponseret

Black Friday: Fest for forbrugerne – minefelt for virksomheder

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care