Ekspert: Regeringen svækker kampen mod greenwashing
Beslutningen om at droppe Forbrugerombudsmandens særbevilling til grøn markedsføring vækker kritik. Ifølge forbrugerekspert Jannek K. Sommer risikerer det at underminere både forbrugertillid og grøn omstilling i Danmark.
Regeringens beslutning om at fjerne Forbrugerombudsmandens særbevilling på syv millioner kroner årligt får nu skarp kritik. Bevillingen har siden 2020 styrket tilsynet med vildledende grøn markedsføring, men i det nye finanslovsforslag er den fjernet. Ifølge forbrugerekspert og ph.d. Jannek K. Sommer er det et alvorligt tilbageskridt for både forbrugertilliden og ESG-arbejdet i erhvervslivet.
“Forbrugerombudsmanden har vurderet, at der er et behov for øget fokus og skærpet tilsyn på grøn markedsføring, influencer-markedsføring målrettet børn og unge og urimelige abonnementer i e-handel,” skrev han i et debatindlæg i Børsen.
Bevillingsfaldet sker samtidig med, at opgaverne vokser, og at lovgivningen skærpes; både i Danmark og i EU. Alligevel reduceres ressourcerne, hvilket Jannek K. Sommer peger på som en politisk nedprioritering af tilsynsarbejdet.
Vidtrækkende konsekvenser
Ifølge Jannek K. Sommer er beslutningen ikke bare teknisk, men symbolsk. Den sender et signal om, at håndhævelse ikke vægtes lige så højt som grønne ambitioner. Det kan få konsekvenser for både markedsdynamik og omstillingsvilje blandt forbrugerne.
Og i takt med at markeder digitaliseres, og bæredygtighedsbudskaber bliver centrale konkurrenceparametre bliver håndtering af greenwashing kun mere relevant. Når myndighedstilsynet svækkes, kan det risikere at skade de virksomheder, som faktisk investerer i reelle grønne løsninger, forklarer Jannek K. Sommer.
“Hver vildledende klimapåstand, som ikke adresseres, æder af den tillidskapital, som danske virksomheder med pålidelige grønne produkter lever af”, skriver han i debatindlægget.
Jannek K. Sommer advarer derfor om, at forbrugernes lyst til at handle grønt kan falde, hvis de ikke har tillid til, at løfterne holder. Og når det sker, er det ikke bare forbrugeren, men hele den grønne omstilling, der betaler prisen.
- lhs