Forbrugere ønsker sig virksomheder der gør en forskel, men kender ikke nogen

Forbrugerne tror ikke på virksomhederne. Samtidig synes de, virksomhederne skal gøre mere for at løse samfundsmæssige problemer.

27.09.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Tre fjerdedele af Europas forbrugere siger at de prøver at støtte brands og virksomheder der vil gøre en forskel. Men beder man dem om at nævne sådan en virksomhed, kan de to tredjedele ikke komme i tanke om nogen, der lever op til den beskrivelse.

Det er et af nøgleresultaterne, som blev præsenteret af de britiske analyse- og rådgivningsfirmaer GlobeScan og SustainAbility på tirsdagens første indlæg på Sustainable Brands-konferencen i København. Tallene kommer fra en undersøgelse af forbrugere i 25 lande i hele verden.

”Der er et virkelig stort mulighedsrum for virksomheder i Europa,” sagde Caroline Holme fra GlobeScan. ”Forbrugerne her vil virkelig gerne, men kender ikke virksomheder, som de tror på. Det handler grundlæggende om at skabe tillid.”

Et stort formål er bedre end CSR
Med den slags resultater vil de fleste nok gerne vide, hvordan man kan opbygge den tillid, som tilsyneladende kan give ens virksomhed og brands en markedsmæssig fordel. Det har de gode mennesker hos Globescan heldigvis også spurgt deltagerne om.

Analysen af svarene viser, at det folk går mest op i er åbenhed og ansvarlighed i forhold til miljøet, dvs. klassiske CSR-faktorer. Men at de samtidig ikke tror på, at virksomhederne kan leve op til de forventninger.

Der, hvor der til gengæld er sammenhæng mellem forventninger og tillid, er, hvis man kan vise, at virksomheden arbejder for at gøre en positiv forskel – og i øvrigt leverer et kvalitetsprodukt til en fair pris.

At man skaber arbejdspladser og er flink ved sine medarbejdere batter til gengæld ikke rigtig i det regnskab.

Forventningerne stiger
Men orker vi – som virksomheder? At finde ud af, hvad vores store ambition i verden skal være, hvordan vi skal leve op til den, hvordan vi skal få fortalt historien, om det vi gør, så omverdenen tror på den og får tillid til os?

Det er nok ikke det rigtige spørgsmål. Det er nok snarere et spørgsmål om, hvorvidt man når at komme med på det rigtige hold. Allerede nu ved vi, at store virksomheders gennemsnitlige levetid er omkring 15 år, mens den plejede at være 75 år. Overlevelse kræver altså noget andet i dag, en det gjorde engang.

Hvad det andet er, kan SustainAbilitys årlige survey af sustainability leaders give et bud på. For første gang siden det første survey i 1992, er forventingerne til den private sektor og nationale regeringer lige høje, når det handler om, hvem der forventes at gøre noget for at skabe mere bæredygtige samfund og løse verdens store problemer. Det resultat bakkes op af det årlige Edelman "Trust Barometer", som viser af 80% af deres deltagere forventer virksomheder tager ansvar for samfundsudviklingen.

Vejen til de løsninger går for resten gennem partnerskaber. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby