Forbrugere ønsker sig virksomheder der gør en forskel, men kender ikke nogen

Forbrugerne tror ikke på virksomhederne. Samtidig synes de, virksomhederne skal gøre mere for at løse samfundsmæssige problemer.

27.09.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Tre fjerdedele af Europas forbrugere siger at de prøver at støtte brands og virksomheder der vil gøre en forskel. Men beder man dem om at nævne sådan en virksomhed, kan de to tredjedele ikke komme i tanke om nogen, der lever op til den beskrivelse.

Det er et af nøgleresultaterne, som blev præsenteret af de britiske analyse- og rådgivningsfirmaer GlobeScan og SustainAbility på tirsdagens første indlæg på Sustainable Brands-konferencen i København. Tallene kommer fra en undersøgelse af forbrugere i 25 lande i hele verden.

”Der er et virkelig stort mulighedsrum for virksomheder i Europa,” sagde Caroline Holme fra GlobeScan. ”Forbrugerne her vil virkelig gerne, men kender ikke virksomheder, som de tror på. Det handler grundlæggende om at skabe tillid.”

Et stort formål er bedre end CSR
Med den slags resultater vil de fleste nok gerne vide, hvordan man kan opbygge den tillid, som tilsyneladende kan give ens virksomhed og brands en markedsmæssig fordel. Det har de gode mennesker hos Globescan heldigvis også spurgt deltagerne om.

Analysen af svarene viser, at det folk går mest op i er åbenhed og ansvarlighed i forhold til miljøet, dvs. klassiske CSR-faktorer. Men at de samtidig ikke tror på, at virksomhederne kan leve op til de forventninger.

Der, hvor der til gengæld er sammenhæng mellem forventninger og tillid, er, hvis man kan vise, at virksomheden arbejder for at gøre en positiv forskel – og i øvrigt leverer et kvalitetsprodukt til en fair pris.

At man skaber arbejdspladser og er flink ved sine medarbejdere batter til gengæld ikke rigtig i det regnskab.

Forventningerne stiger
Men orker vi – som virksomheder? At finde ud af, hvad vores store ambition i verden skal være, hvordan vi skal leve op til den, hvordan vi skal få fortalt historien, om det vi gør, så omverdenen tror på den og får tillid til os?

Det er nok ikke det rigtige spørgsmål. Det er nok snarere et spørgsmål om, hvorvidt man når at komme med på det rigtige hold. Allerede nu ved vi, at store virksomheders gennemsnitlige levetid er omkring 15 år, mens den plejede at være 75 år. Overlevelse kræver altså noget andet i dag, en det gjorde engang.

Hvad det andet er, kan SustainAbilitys årlige survey af sustainability leaders give et bud på. For første gang siden det første survey i 1992, er forventingerne til den private sektor og nationale regeringer lige høje, når det handler om, hvem der forventes at gøre noget for at skabe mere bæredygtige samfund og løse verdens store problemer. Det resultat bakkes op af det årlige Edelman "Trust Barometer", som viser af 80% af deres deltagere forventer virksomheder tager ansvar for samfundsudviklingen.

Vejen til de løsninger går for resten gennem partnerskaber. 

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-neutral - hvornår må man sige det?

11.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Klimakompensation er ikke en fribillet

07.08.2025CSR.dk

Danmarks største kyllingeproducent beskyldt for greenwashing

07.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Sådan får du både impact og forretningsværdi ud af ESG-kommunikationen

05.08.20253H Law

Sponseret

Velkommen til Den Grønne Lovguide

24.07.2025Klappir Nordic ApS

Sponseret

Partnerskabet mellem HUBIS og Klappir

24.07.2025MäRK

Sponseret

ESG skal mærkes – ikke markedsføres

08.07.2025Schneider Electric

Sponseret

Verdens største flowmålere kalibreres ved hjælp af løsning fra Schneider Electric

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

Beierholm
Webinar
Udvidet producentansvar

Har du styr på det udvidede producentansvar?♻️ Sælger din virksomhed varer - og ved du egentligt, hvad det udvidede producentansvar betyder for jer?

Dato

19.08.2025

Tid

08:15

Sted

Online

RISMA SYSTEMS A/S
Webinar
Bliv revisionsklar til din ISAE 3402-erklæring

Webinar med BDO

Dato

20.08.2025

Tid

12:00

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU
Efteruddannelse
DTU Executive MBA

A world-class Executive MBA to empower you and your organization

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs.