Coop siger nej til klimamærkning

På trods af tilsagn fra flere politiske partier bliver klimamærkning på fødevarer ikke en realitet i Coop-koncernens supermarkeder. Coop tror ikke, at tiltaget giver værdi for forbrugerne i sidste ende.

Coop går ikke ind for idéen om klimamærkning af fødevarer. Sammenhængen mellem dagligvareindkøb og klimapåvirkning skal formidles på anden vis, lyder det fra Coops CSR-chef Signe D. Frese. Foto: Coop..

17.01.2017

CSR.dk

Hvis det står til en række både røde og blå partier, så skal de danske forbrugere introduceres for et nyt mærkat på fødevarer i dagligvarebutikkerne: klimamærkning. Det skriver Dansk Handelsblad på sin hjemmeside.

Læs også: Coop vil reducere energi for millioner

Idéen blev luftet for flere måneder siden på Altinget.dk af Liberal Alliances Carsten Bach, som er ordfører for bl.a. klima og miljø.

”Jeg tror, tiden er til at introducere et mærkat, som kan bruges på konventionelle og økologiske varer, som kan give forbrugerne et signal om, hvor meget CO2, deres fødevarer producerer. Det kan også være med til at nuancere synet på landbruget”, lød meldingen.

Den idé tror man dog ikke på hos Coop-koncernen, som ikke mener, at ordningen vil give værdi for forbrugerne i sidste ende.

”Vi skal gå en anden vej, hvis vi vil have danskerne til at spise en mere klimavenlig kost. Klimaudfordringen er stor, og landbruget er en sektor, der bidrager væsentligt, så en markedsbaseret tilgang vil sandsynligvis ikke give den effekt, man ønsker”, siger Signe D. Frese, som er CSR-chef hos Coop Danmark.

Hun henviser desuden til erfaringerne fra britiske Tesco, der tog sagen i egen hånd, og som den første dagligvarekæde i verden introducerede sit eget klimamærkat på få udvalgte varer i 2008, men som i 2012 droppede planen om at sætte et klimaaftryksmærke på samtlige af kædens 70.000 varenumre.

Oplysning til forbrugerne
I stedet peger Signe D. Frese ifølge Dansk Handelsblad på, at sammenhængen mellem dagligvareindkøb og klimapåvirkning skal formidles på anden vis, hvis det skal have gavnlig effekt. Coop laver således bl.a. undervisningsmateriale til folkeskolebogen Klima Nørd samt løbende analyser til medierne.

Og ifølge CSR-chefen kan man mærke, at forbrugerne er begyndt at ændre vaner til fordel for klimaet.

Læs også: Danske supermarkeder mod lovgivning om madspild

”Mange familier er begyndt at spise vegetarretter flere dage om ugen, og vi oplever en stor vækst i salget af vegetarmad, så der sker helt sikkert nogle ting med forbruget af kød, som er den mest klimaskadelige fødevare”.

Coop driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og coop.dk, samt datterselskaberne Irma A/S og Fakta A/S. Til sammen er det mere end 1.200 butikker landet over.

- KLZ

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld, som du tror?

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

06.09.2024CSR.dk

De største temaer på CSR.dk i 2024

06.09.2024CSR.dk

Syv bud på de bedste biodiversitetsindsatser

19.08.2024Green Moves

Sponseret

Hastigt voksende certificering skiller fårene fra bukkene

19.08.2024JUC SERVICE ApS

Sponseret

Virksomheder styrker deres ESG-indsats med kompetenceløft til medarbejdere

19.08.2024Finansforeningen

Sponseret

ESG-investering skaber bedre afkast!

08.08.2024CSR.dk

UN Tourism og TUI Care Foundation støtter afrikanske håndværkere i landdistrikter

18.07.2024CSR.dk

EU's Taksonomi kan skubbe branchen i en mere bæredygtig retning

11.06.2024CSR.dk

Der bliver hårdt brug for de grønne stemmer i Europa-Parlamentet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

09.09.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gav

Dato

10.09.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Klimaregnskab Miniserie: Scope 3 upstream

I denne miniserie stiller vi skarpt på klimaregnskab og Greenhouse Gas-Protokollen. Over tre webinarer får du indblik i de tre scopes: de direkte udledninger (scope 1), udledninger fra fx strøm og varme (scope 2), og de indirekte udledninger i værdikæden (scope 3), som er de ultimativt sværeste udledninger at afdække og reducere.

Dato

10.09.2024

Tid

13:00

Sted

Online via Zoom

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

11.09.2024

Tid

09:00

Sted

Aros Konference, København

Beierholm
Kursus
Bæredygtighedskursus - grøn omstilling

Kurset er for dig, der gerne vil klædes på til at introducere bæredygtighed i din virksomhed, og komme i gang med arbejdet med grøn omstilling.

Dato

11.09.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Valified
Workshop
Valified Kickstart Forløb - Fra start til færdig bæredygtighedsrapport

Lav din CO2 beregning og bæredygtighedsrapport på 3 formiddage

Dato

11.09.2024

Tid

09:00

Sted

Online