Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder
Forbrugerombudsmanden greb ind over for marketing-bureauet Makeitmedia grundet salg af indholdsløse mærker til virksomheder. De syv hjemmesider, hvor mærkerne blev solgt, er nu lukket.
Foto: 123rf.com
Makeitmedia har lukket syv hjemmesider, som solgte retten til at bruge forskellige mærker som CSR-mærket, Vitapus-mærket og Sundt arbejdsmiljø-mærket. Lukningen kommer efter en påtale fra Forbrugerombudsmanden, der kritiserer salget, fordi mærkerne hverken havde konkrete kriterier eller kontrolordninger.
”Et mærke må aldrig bare være varm luft. Når et firma sælger mærker til andre virksomheder, skal der være nogle reelle kriterier for, og kontrol med, brugen af mærket,” sagde Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse ifølge Mediet Markedsføring.
Påtalen er udstedt, efter det blev konstateret, at mindst 97 hjemmesider havde anvendt mærkerne uden dokumentation for, hvad de egentlig stod for. Ifølge Forbrugerombudsmanden bestod mærkerne typisk blot af en tekst og et farvet symbol som et blad eller en jordklode.
Eksempler på mærkerne inkluderer STOPSPAM-mærket, Sikkerhedsmærket og O2stream-mærket. De gav virksomheder mulighed for at signalere ansvarlighed eller bæredygtighed uden nogen form for krav, uafhængig kontrol eller verificerbar betydning. Det er i strid med markedsføringsloven, lyder det.
Makeitmedia har som reaktion på kritikken fjernet de syv hjemmesider, hvorfra mærkerne blev solgt.
- lhs