Boganmeldelse: Unboss alt – også CSR

Tiden er inde til Unboss, hævder Lars Kolind og Jacob Bøtter, der med bogen Unboss vil starte en ny bevægelse. CSR.dk's anmelder giver seks ud af seks stjerner, selvom bogen også får kritik.

14.06.2012

CSR.dk

Unboss er udgivet på JP Forlag.

Den vigtigste værdi, en virksomhed kan føje til samfundet, er at producere og sælge produkter og tjenesteydelser, der skaber ægte værdi for kunder og brugere, og at gøre det på den mest bæredygtige måde. Det hævder Lars Kolind og Jacob Bøtter i ny bog Unboss.

Unboss er en bevægelse – og i den bevægelse er CSR en selvfølgelighed. Bogen er skrevet sammen med en række visionære personligheder fra hele verden. Flere af skribenterne har deltaget i en skrivecamp i Budapest. Det hele er bundet sammen af den erfarne erhvervsmand Lars Kolind og den 39 år yngre Jacob Bøtter, som fra han var helt ung har gjort sig bemærket som blogger og virtuel netværksbygger.

Læs også: Lars Kolind vil starte ny bevægelse

Kolind og Bøtter har fundet sammen, da Kolind involverede sig i Bøtters konsulentvirksomhed Wemind. I februar på den stort anlagte CSR-konference i København ”Who cares wins” løftede Lars Kolind sløret for Unboss-bogen, som netop nu er til salg som både hardback, iPad og E-bog.

Fakta om bogen

”Unboss”

Jacob Bøtter og Lars Kolind

  • Jyllands-Postens Forlag
  • 316 sider
  • 300 kroner

******

Seks stjerner ud af seks

Om CSR skriver de to forfattere i bogen: ”At give til velgørende formål er den mest udbredte form for CSR (…) Det stiller virksomheden i et godt lys, giver virksomheden et menneskeligt ansigt og kan hjælpe med at tiltrække nye medarbejdere. Foruden naturligvis, at det støtter en god sag”.

Kolind og Bøtter mener, der findes en bedre metode end at give til et godt formål, hvis man vel at mærke tænker i unbossede baner. I deres optik betyder ’bedre’ større effekt på lokalsamfundet og virksomhedens resultater.

I foråret 2011 – jubilæumsåret for Frederik W. Taylors banebrydende bog The Principles og Scientific Management – besluttede Kolind og Bøtter at invitere 46 personer til en 48 timer lang virtuel jamsession, hvor de fremlagde deres Unboss-koncept. De modtog 381 kommentarer til de overskrifter og resumeer, som de havde lagt på nettet. Mere end 100 personer har været med til at skabe bogen.

Opgør med industrisamfundet
Unboss-konceptet er et opgør med industrisamfundets tankegang om profit frem for alt. De to forfattere vil vende op og ned på begreberne. Virksomheder skal i dag være bevægelser, og formålet skal komme før profitten. Hvis formålet er tilstrækkelig godt som for eksempel Grundfos’ pumper, og hvis man agerer smart, ja så kan man tjene mange flere penge, hævder Kolind og Bøtter.

”At gøre noget godt er den bedste måde at tjene penge på”

Citat fra bogen Unboss af Lars Kolind og Jacob Bøtter

CSR skal – selvfølgelig kunne man næsten sige – være en integreret del af virksomhedernes hovedforretning, og essensen bør være at drive hovedforretningen på en ansvarlig måde. Hvis man for eksempel opererer i et miljø med megen ungdomskriminalitet, ja så skal man ifølge forfatterne gerne få lyst til at gøre noget også ved det problem.

De ansatte skal være partnere
Det er forfatternes iagttagelse, at de ansatte ikke erkender deres fulde potentiale, fordi de færreste bosser lader dem gøre det. Mens industriarbejdere arbejdede for ejeren, er videnarbejderne medejere i den samarbejdende organisation. De ansatte skal forvandles til partnere, lyder argumentationen.

At unbosse produktionen handler om at designe en fremstillingsproces, der er i stand til at støtte innovation og fleksibilitet samtidig med, at omkostningerne holdes nede. Kunden skal være i centrum, og når kundeservicen fungerer effektivt, kan marketingsomkostningerne sættes betydeligt ned, hævder forfatterne.

”I en unbosset organisation bør enhver gøre det, de synes bedst om og er bedst til”

Citat fra bogen Unboss af Lars Kolind og Jacob Bøtter

Superspændende er bogen og tillige lækker at have fat på. Godt sat op, nem at overskue og rar at røre ved. Alt bliver hejlet ned: fagforeningerne, virksomhedsstrukturen, kommunikationen, salget,  og  styringen af viden blandt andet.

Unboss er en ny tankegang, ikke en ny ledelsesteknik. Bogen suppleres med en hjemmeside på dansk, engelsk, fransk og kinesisk. Unboss vil være en bevægelse. De gammeldags bosser skal træde til side og give plads, så medarbejderne kan tage føringen. At skabe bevægelser, hvor medarbejdere og kunder er partnere. Det er bogens essens.

Måske lige lovlig smart
Der er masser af inspiration og provokation i bogen. Den er nem at læse og springe rundt i. Den griber meget bredt og den kritiske læser vil sige, at budskaberne er lige lovlig smarte, at der mangler dokumentation og anvisninger til, hvordan man så skal komme i gang, hvis man vil unbosse.

Bogen og dens facebook-profil, som er oprettet i samme hug giver masser af inspiration. Ét væsentlig emne springes dog behændigt over. Hvem skal høste de nye virksomhedsbevægelsers overskud? Skal medarbejderne også i bogstaveligste forstand være medejere og ha’ en del af overskuddet? Eller skal overskuddet på anden vis gives tilbage til samfundet?

Det får vi ikke svar på; men måske vi får et hint. I hvert fald har de to forfattere besluttet, at royalties fra bogsalget ikke skal tilfalde dem, men skal doneres til verdens største udviklingsprogram for unge ledere, nemlig spejderbevægelsens verdensorganisation: The World Organization of the Scout Movement.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

JUC SERVICE ApS
Kursus
ESG for fonde

JUC's kursus 'ESG for fonde' udruster dig med viden, værktøjer og indsigt til konkret at integrere ESG-hensyn og målsætninger i forvaltningen af fondsmidler, med fokus på at sikre fondens relevans og indvirkning på lang sigt.

Dato

30.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V