Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp
I to årtier har Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp samarbejdet om at bruge detailgigantens rækkevidde og overskud til at støtte NGO'ens arbejde.
Foto: Salling Group
Den ene part sælger dagligvarer, og den anden hjælper folk i verdens fattigste lande.
Da Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp indgik et strategisk partnerskab i 2005, havde de to parter ikke stor erfaring med den slags samarbejde på tværs af brancher, og måske sammenhængen heller ikke var tydelig for enhver.
Partnerskabet opstod alligevel med et fælles ønske om at gøre hverdagen bedre og yde en positiv forskel for mennesker og samfundet omkring dem.
De 20 år markeres nu med bl.a. småkager i goodiebags og kalenderlys hvor overskuddet går til at hjælpe mennesker i nød.
Madspild, genbrug og katastrofehjælp
I løbet af de sidste tyve år har partnerskabet gjort en reel forskel herhjemme, men også I udlandet. Siden 2005 har Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp samarbejdet om alt fra katastrofehjælp og bekæmpelse af madspild til støtte til Ukraine og indsamling af genbrugstøj.
”Jeg er utrolig glad og taknemmelig for det samarbejde og den støtte fra Salling Group, vi har oplevet gennem de seneste to årtier. Det bygger på et gensidigt ønske om at gøre en forskel for mennesker og miljø i Danmark og i verden. Uden Salling Groups engagement i madspild og genbrug, ville vi ikke kunne drive vores Wefood butikker. Og uden Salling Groups generøse bidrag til vores arbejde i verden, ville færre mennesker på flugt fra krig og konflikt have modtaget hjælp. Jeg ser frem til at fortsætte arbejdet de næste 20 år. Og jeg kan konstatere, at der er nok at samarbejde om, når det handler om at gøre en forskel i verden”, siger Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp
Også hos Salling Group er man stolte af parternskabet.
“Samarbejdet med Folkekirkens Nødhjælp er et af de ældste, vi har i Salling Group, og dertil også en af de første af sin slags. Det er et partnerskab, vi er glade for og stolte af, fordi vi i samarbejdet har nået markante milepæle indenfor både madspild og genbrug samtidigt med, at vi har kunne bruge vores styrker som dagligvarekoncern til at støtte Folkekirkens Nødhjælps vigtige arbejde,” siger Louise Gade, direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group.
Tænd et lys og gør en forskel
Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp indledte deres samarbejde, da en voldsom tsunami ramte Sydøstasien i 2005. Her kunne danskerne købe stearinlys I Netto til fordel for katastrofens ofre. I anledning af 20-års jubilæet kan danskerne igen støtte arbejdet for verdens fattigste ved at købe et kalenderlys i Netto.
Det nye lys er udviklet i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp og koster 30 kroner. Hele overskuddet går ubeskåret til Folkekirkens Nødhjælp, der hjælper mennesker ramt af krig, sult og katastrofer verden over.
/EHS
Højdepunkter fra 20 års samarbejde
- 2005: Salg af stearinlys til fordel for ofre for tsunamien i Sydøstasien.
- 2010-2011: Støtte til sundhedscentre i Malawi via Salling Fondene.
- 2011-2015: "Giv en Livlinje til Malawi"-kampagnen i Bilka.
- 2013-2015: Katastrofeindsamlinger til Syrien og Nepal.
- 2014-2015: Støtte til sårbare kvinder og børn gennem salg af støtteprodukter i Salling Stormagasiner.
- 2016-2019: Åbning af Wefood-butikker med overskudsmad fra føtex og Netto – og medvirken til at ændre lovgivningen om madspild.
- 2021: Salg af økologiske ris fra konfliktområder i Bilka og føtex.
- 2022-2023: Katastrofeindsamlinger til Ukraine og Syrien samt kontantindlevering i forbindelse med landsindsamling.
- 2024-2025: Nye initiativer som madspildsindsatsen Madplus og huskekager til fordel for verdens glemte kriser.
