Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

I to årtier har Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp samarbejdet om at bruge detailgigantens rækkevidde og overskud til at støtte NGO'ens arbejde.

Foto: Salling Group

04.11.2025

CSR.dk

Den ene part sælger dagligvarer, og den anden hjælper folk i verdens fattigste lande. 

Da Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp indgik et strategisk partnerskab i 2005, havde de to parter ikke stor erfaring med den slags samarbejde på tværs af brancher, og måske sammenhængen heller ikke var tydelig for enhver. 

Partnerskabet opstod alligevel med et fælles ønske om at gøre hverdagen bedre og yde en positiv forskel for mennesker og samfundet omkring dem. 

De 20 år markeres nu med bl.a. småkager i goodiebags og kalenderlys hvor overskuddet går til at hjælpe mennesker i nød.

Madspild, genbrug og katastrofehjælp

I løbet af de sidste tyve år har partnerskabet gjort en reel forskel herhjemme, men også I udlandet. Siden 2005 har Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp samarbejdet om alt fra katastrofehjælp og bekæmpelse af madspild til støtte til Ukraine og indsamling af genbrugstøj.

”Jeg er utrolig glad og taknemmelig for det samarbejde og den støtte fra Salling Group, vi har oplevet gennem de seneste to årtier. Det bygger på et gensidigt ønske om at gøre en forskel for mennesker og miljø i Danmark og i verden. Uden Salling Groups engagement i madspild og genbrug, ville vi ikke kunne drive vores Wefood butikker. Og uden Salling Groups generøse bidrag til vores arbejde i verden, ville færre mennesker på flugt fra krig og konflikt have modtaget hjælp. Jeg ser frem til at fortsætte arbejdet de næste 20 år. Og jeg kan konstatere, at der er nok at samarbejde om, når det handler om at gøre en forskel i verden”, siger Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp

Også hos Salling Group er man stolte af parternskabet. 

“Samarbejdet med Folkekirkens Nødhjælp er et af de ældste, vi har i Salling Group, og dertil også en af de første af sin slags. Det er et partnerskab, vi er glade for og stolte af, fordi vi i samarbejdet har nået markante milepæle indenfor både madspild og genbrug samtidigt med, at vi har kunne bruge vores styrker som dagligvarekoncern til at støtte Folkekirkens Nødhjælps vigtige arbejde,” siger Louise Gade, direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group. 

Tænd et lys og gør en forskel

Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp indledte deres samarbejde, da en voldsom tsunami ramte Sydøstasien i 2005. Her kunne danskerne købe stearinlys I Netto til fordel for katastrofens ofre. I anledning af 20-års jubilæet kan danskerne igen støtte arbejdet for verdens fattigste ved at købe et kalenderlys i Netto. 

Det nye lys er udviklet i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp og koster 30 kroner. Hele overskuddet går ubeskåret til Folkekirkens Nødhjælp, der hjælper mennesker ramt af krig, sult og katastrofer verden over. 

/EHS

Højdepunkter fra 20 års samarbejde

  • 2005: Salg af stearinlys til fordel for ofre for tsunamien i Sydøstasien.
  • 2010-2011: Støtte til sundhedscentre i Malawi via Salling Fondene.
  • 2011-2015: "Giv en Livlinje til Malawi"-kampagnen i Bilka.
  • 2013-2015: Katastrofeindsamlinger til Syrien og Nepal.
  • 2014-2015: Støtte til sårbare kvinder og børn gennem salg af støtteprodukter i Salling Stormagasiner.
  • 2016-2019: Åbning af Wefood-butikker med overskudsmad fra føtex og Netto – og medvirken til at ændre lovgivningen om madspild.
  • 2021: Salg af økologiske ris fra konfliktområder i Bilka og føtex.
  • 2022-2023: Katastrofeindsamlinger til Ukraine og Syrien samt kontantindlevering i forbindelse med landsindsamling.
  • 2024-2025: Nye initiativer som madspildsindsatsen Madplus og huskekager til fordel for verdens glemte kriser.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Industri
Workshop
København - ESG Inspirationsdage: Hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia