Sustainable Brands er i gang i København

I går begyndte den internationale konference Sustainable Brands 2017 i København, hvor globale virksomheder deler ud af deres erfaringer og planer om bæredygtighed i alle former. CSR.dk er med.

Global Sustainability Business Controller for H&M, Vanessa Rothschild, talte om virksomhedens langsigtede mål om en klimapositiv værdikæde. Foto: Anders Kampmann.

31.10.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

CSR.dk er med som major media partner og kan her omtrent halvvejs i de tre dages aktiviteter på Radisson-hotellet ved Stadsgraven i kanten af Islands Brygge berette om godt fremmøde og en mængde forskellige indspark fra en række ligeså forskellige hjørner.

Udo Felten fra SIG præsenterede selskabets plantebaserede karton, Signature Pack. Foto: Anders Kampmann.

Førstedagen bød på en stribe break out-sessioner om emner som ligestilling, ledelse, SDG-snak og cirkulære forsyningskæder. Sidstnævnte omfattede bl.a. den tyske emballageproducent SIG, der præsenterede sin nyudviklede Signature Pack, der er udelukkende er fremstillet af fornybare plantebaserede materialer.

Udviklingsprocessen har ikke været billig, men businesscasen er god, forklarede selskabets Manager Product Related Global Environmental Sustainability & Affairs, Udo Felten.

”Vores undersøgelser viser klart, at bæredygtig indpakning øger sandsynligheden for, at kunderne køber din vare. I adskillige forbrugersegmenter fylder ansvarlighed stadig mere, og det tager vi også ind i vores produktionskæde, hvor vi allerede er blandt de bedste i forhold til eksempelvis genbrugsmaterialer. Her bruger vi pt. op til 82 procent certificerede fornybare råvarer, og vi sigter efter de 100 inden længe”, sagde han.

Brug for glade helte
Senere på dagen fortsatte oplæggene i det centrale Ballroom, hvor grundlægger af og CEO for Sustainable Brands KoAnn Skrzyniarz talte om brandlederskab i det 21. århundrede, mens Christian Honoré fra Goodwings var med til at levere det nordiske perspektiv, bl.a. sammen med Kaj Török fra svenske Max Burgers, der har brugt klimaforandringerne til at skabe plantebaserede produkter med solid kommerciel succes.

I dag åbnede iværksætteren Solitaire Townsend, der står bag kommunikationsbureauet Futerra, så begivenhederne fra hovedscenen med et indblik i hendes egen nye bog, The Happy Hero, som peger på behovet for en grundlæggende tro på, at menneskeheden rent faktisk kan overkomme og bekæmpe den globale opvarmning.

”Vi har brug for de her glade helte, ikke mindst blandt de unge mennesker, hvor alt for mange er fatalister nærmest uden tro på, at vi kan håndtere klimaforandringerne. Og klodens virksomheder skal også med, hvis vi skal i mål – og det skal vi jo”, som hun understregede.

En af de virksomheder, vi (på godt og ondt) ofte beretter om her på sitet, og som har taget udfordringerne til sig, er svenske H&M, som var repræsenteret af Global Sustainability Business Controller Vanessa Rothschild.

Læs også: Verdens energiforbrug vil toppe i 2030

”Vi skal bruge vores størrelse og rækkevidde til at bringe os selv foran tidsplanen (ift. Parisaftalen, red.) og derfor sigter vi efter en klimapositiv værdikæde allerede i 2040” sagde hun, og fremhævede mulighederne for eksempelvis at udstyre selskabets leverandørfabrikker i Bangladesh med solpaneler på tagene for på den måde at nedsætte sit CO2-udslip.

Sustainable Brands-konferencen slutter i morgen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle