Sustainable Brands er i gang i København

I går begyndte den internationale konference Sustainable Brands 2017 i København, hvor globale virksomheder deler ud af deres erfaringer og planer om bæredygtighed i alle former. CSR.dk er med.

Global Sustainability Business Controller for H&M, Vanessa Rothschild, talte om virksomhedens langsigtede mål om en klimapositiv værdikæde. Foto: Anders Kampmann.

31.10.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

CSR.dk er med som major media partner og kan her omtrent halvvejs i de tre dages aktiviteter på Radisson-hotellet ved Stadsgraven i kanten af Islands Brygge berette om godt fremmøde og en mængde forskellige indspark fra en række ligeså forskellige hjørner.

Udo Felten fra SIG præsenterede selskabets plantebaserede karton, Signature Pack. Foto: Anders Kampmann.

Førstedagen bød på en stribe break out-sessioner om emner som ligestilling, ledelse, SDG-snak og cirkulære forsyningskæder. Sidstnævnte omfattede bl.a. den tyske emballageproducent SIG, der præsenterede sin nyudviklede Signature Pack, der er udelukkende er fremstillet af fornybare plantebaserede materialer.

Udviklingsprocessen har ikke været billig, men businesscasen er god, forklarede selskabets Manager Product Related Global Environmental Sustainability & Affairs, Udo Felten.

”Vores undersøgelser viser klart, at bæredygtig indpakning øger sandsynligheden for, at kunderne køber din vare. I adskillige forbrugersegmenter fylder ansvarlighed stadig mere, og det tager vi også ind i vores produktionskæde, hvor vi allerede er blandt de bedste i forhold til eksempelvis genbrugsmaterialer. Her bruger vi pt. op til 82 procent certificerede fornybare råvarer, og vi sigter efter de 100 inden længe”, sagde han.

Brug for glade helte
Senere på dagen fortsatte oplæggene i det centrale Ballroom, hvor grundlægger af og CEO for Sustainable Brands KoAnn Skrzyniarz talte om brandlederskab i det 21. århundrede, mens Christian Honoré fra Goodwings var med til at levere det nordiske perspektiv, bl.a. sammen med Kaj Török fra svenske Max Burgers, der har brugt klimaforandringerne til at skabe plantebaserede produkter med solid kommerciel succes.

I dag åbnede iværksætteren Solitaire Townsend, der står bag kommunikationsbureauet Futerra, så begivenhederne fra hovedscenen med et indblik i hendes egen nye bog, The Happy Hero, som peger på behovet for en grundlæggende tro på, at menneskeheden rent faktisk kan overkomme og bekæmpe den globale opvarmning.

”Vi har brug for de her glade helte, ikke mindst blandt de unge mennesker, hvor alt for mange er fatalister nærmest uden tro på, at vi kan håndtere klimaforandringerne. Og klodens virksomheder skal også med, hvis vi skal i mål – og det skal vi jo”, som hun understregede.

En af de virksomheder, vi (på godt og ondt) ofte beretter om her på sitet, og som har taget udfordringerne til sig, er svenske H&M, som var repræsenteret af Global Sustainability Business Controller Vanessa Rothschild.

Læs også: Verdens energiforbrug vil toppe i 2030

”Vi skal bruge vores størrelse og rækkevidde til at bringe os selv foran tidsplanen (ift. Parisaftalen, red.) og derfor sigter vi efter en klimapositiv værdikæde allerede i 2040” sagde hun, og fremhævede mulighederne for eksempelvis at udstyre selskabets leverandørfabrikker i Bangladesh med solpaneler på tagene for på den måde at nedsætte sit CO2-udslip.

Sustainable Brands-konferencen slutter i morgen.

Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

10.12.2024CSR.dk

Nyt initiativ skal styrke det danske kriseberedskab

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jagten på at skabe en bedre fremtid

09.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Mere sikkerhed - mindre aftryk

09.12.2024CSR.dk

Erhvervsleder: Bestyrelserne skal omfavne EU-krav

09.12.2024Verarca

Sponseret

cApung-direktør: Strategisk arbejde med bæredygtighed kræver indsigt i scope 3-udledninger

06.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG rapporteringen

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG rapporteringsarbejdet

Dato

13.12.2024

Tid

09:00

Sted

Online