Sustainable Brands er i gang i København

I går begyndte den internationale konference Sustainable Brands 2017 i København, hvor globale virksomheder deler ud af deres erfaringer og planer om bæredygtighed i alle former. CSR.dk er med.

Global Sustainability Business Controller for H&M, Vanessa Rothschild, talte om virksomhedens langsigtede mål om en klimapositiv værdikæde. Foto: Anders Kampmann.

31.10.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

CSR.dk er med som major media partner og kan her omtrent halvvejs i de tre dages aktiviteter på Radisson-hotellet ved Stadsgraven i kanten af Islands Brygge berette om godt fremmøde og en mængde forskellige indspark fra en række ligeså forskellige hjørner.

Udo Felten fra SIG præsenterede selskabets plantebaserede karton, Signature Pack. Foto: Anders Kampmann.

Førstedagen bød på en stribe break out-sessioner om emner som ligestilling, ledelse, SDG-snak og cirkulære forsyningskæder. Sidstnævnte omfattede bl.a. den tyske emballageproducent SIG, der præsenterede sin nyudviklede Signature Pack, der er udelukkende er fremstillet af fornybare plantebaserede materialer.

Udviklingsprocessen har ikke været billig, men businesscasen er god, forklarede selskabets Manager Product Related Global Environmental Sustainability & Affairs, Udo Felten.

”Vores undersøgelser viser klart, at bæredygtig indpakning øger sandsynligheden for, at kunderne køber din vare. I adskillige forbrugersegmenter fylder ansvarlighed stadig mere, og det tager vi også ind i vores produktionskæde, hvor vi allerede er blandt de bedste i forhold til eksempelvis genbrugsmaterialer. Her bruger vi pt. op til 82 procent certificerede fornybare råvarer, og vi sigter efter de 100 inden længe”, sagde han.

Brug for glade helte
Senere på dagen fortsatte oplæggene i det centrale Ballroom, hvor grundlægger af og CEO for Sustainable Brands KoAnn Skrzyniarz talte om brandlederskab i det 21. århundrede, mens Christian Honoré fra Goodwings var med til at levere det nordiske perspektiv, bl.a. sammen med Kaj Török fra svenske Max Burgers, der har brugt klimaforandringerne til at skabe plantebaserede produkter med solid kommerciel succes.

I dag åbnede iværksætteren Solitaire Townsend, der står bag kommunikationsbureauet Futerra, så begivenhederne fra hovedscenen med et indblik i hendes egen nye bog, The Happy Hero, som peger på behovet for en grundlæggende tro på, at menneskeheden rent faktisk kan overkomme og bekæmpe den globale opvarmning.

”Vi har brug for de her glade helte, ikke mindst blandt de unge mennesker, hvor alt for mange er fatalister nærmest uden tro på, at vi kan håndtere klimaforandringerne. Og klodens virksomheder skal også med, hvis vi skal i mål – og det skal vi jo”, som hun understregede.

En af de virksomheder, vi (på godt og ondt) ofte beretter om her på sitet, og som har taget udfordringerne til sig, er svenske H&M, som var repræsenteret af Global Sustainability Business Controller Vanessa Rothschild.

Læs også: Verdens energiforbrug vil toppe i 2030

”Vi skal bruge vores størrelse og rækkevidde til at bringe os selv foran tidsplanen (ift. Parisaftalen, red.) og derfor sigter vi efter en klimapositiv værdikæde allerede i 2040” sagde hun, og fremhævede mulighederne for eksempelvis at udstyre selskabets leverandørfabrikker i Bangladesh med solpaneler på tagene for på den måde at nedsætte sit CO2-udslip.

Sustainable Brands-konferencen slutter i morgen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby