Supply Chain Sustainability
09.11.2025CSR.dk
Umuligt at nå klimamål uden Scope 3
Når man taler om virksomhedernes klimabelastning, peger pilen i stigende grad mod ét punkt: Scope 3-emissioner. De indirekte udledninger, der opstår i hele værdikæden – fra råvareudvinding til brug og bortskaffelse af solgte produkter – udgør i gennemsnit 70-75 procent af en virksomheds samlede CO₂-aftryk. Det er altså umuligt at nå klimamål uden at få greb om Scope 3. Vi ser her nærmere på fremskridt og udfordringer for arbejdet med Scope 3.
06.03.2025CSR.dk
ESG er stadig top of mind hos supply chain-ledere
CO2-udledningen skal trækkes ud af forsyningskæderne. Det er topsvaret, når Ingeniørforeningen IDA spørger sine supply chain-beskæftigede medlemmer, hvad de forventer at fokusere på i 2025 og frem. To SCM-forskere leverer i ny artikel et rammeværk, der kan hjælpe praktikere til at komme i mål med det komplekse arbejde med at trække CO2 ud af forsyningskæderne.
11.02.2025CSR.dk
3 ud af 4 globale kunder vil ikke betale ekstra for bæredygtig levering
Bæredygtighed er blevet en strategisk nødvendighed for små og mellemstore virksomheder (SMV’er) og påvirker markant deres langsigtede værdi og troværdighed. Men der er store udfordringer med at få det omsat til praksis, viser en global undersøgelse.
07.01.2025CSR.dk
REMA 1000 tager transportførertrøjen på
96 procent af REMA 1000s egen flåde er i dag ellastbiler, og i 2027 skal alle transportleverandører til REMA 1000 køre på el. Ambitionen er nul udledning i senest 2030. Det indebærer både ladeinfrastruktur, krav i nye kontrakter, solcellestrøm, politisk arbejde om støtteordninger, masser af kommunikation med samarbejdspartnere og meget andet.
08.10.2024CSR.dk
ESG i værdikæden er også biodiversitet
Op mod halvdelen af verdensøkonomien er bundet i velfungerende natur, og biodiversitet er grundlaget for al liv og derved al forretning. Biodiversitet handler i høj grad om værdikæder, fordi mere end 80 procent af påvirkning af biodiversitet foregår i scope 3. Der er nok at tage fat på, lyder det fra biodiversitetsekspert.
09.08.2024CSR.dk
SMV-leverandører står over for massive ESG-krav fra kunder
Danske SMV’er vil i de kommende år blive mødt med omfattende krav til levering af data og rapportering på ESG-området. Danfoss har taget hul på udviklingen og sætter sammen med deres leverandører fokus på de krav og udfordringer, leverandørerne står overfor. To forskere giver her anbefalinger til arbejdet med scope 1-3.
08.05.2024CSR.dk
Danfoss vil uddanne danske leverandører i ESG
Danfoss har erfaret, at en del leverandører i SMV-segmentet mangler viden om og overblik over de ESG krav og data, som for alvor sætter agendaen for Danfoss’ forretningsstrategi. Danfoss har derfor indgået et samarbejde med Syddansk Universitet om at tilbyde et 1-dags kursus i ESG for virksomhedens danske leverandører.
03.05.2024CSR.dk
3 veje til at dekarbonisere den tunge godstransport
Elektrificering af køretøjer er en sjælden solstrålehistorie i den globale grønne omstilling. Det er nemlig en af de få dekarboniserings-teknologier, som the International Energy Agency anser for at være på rette kurs. Men det gælder ikke for den tunge transport som lastbiler, der ellers står for en fjerdedel af udledningen fra transport i EU. Læs om tre veje til dekarbonisering af lastbiler – og kun én af dem dur.
24.04.2024CSR.dk
Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder
Virksomheder og værdikæder opererer i dag i en hyperkonkurrencepræget verden, der er kendetegnet ved høj grad af usikkerhed og store udfordringer med ansvarlig forretningspraksis. Covid-19 og krigen i Ukraine er blot to eksempler på faktorer, der skaber usikkerhed og spændinger, som gør planlægning og beslutningstagen til en kompleks manøvre. AI kan fungere som løftestang til mere resiliente og regenerative værdikæder.
05.04.2024CSR.dk
Optikerkæde tager de første skridt mod cirkulær værdikæde
Optikerkæden OptikTeam indfører nyt bæredygtighedskoncept, der skal mindske ressourcespild i form af millioner af brugte brillestel. Kædens 167 butikker indsamler de brugte briller, som bliver omdannet til stilfuldt butiksinventar. Målet er at differentiere sig i konkurrencen og starte en bæredygtighedsrejse sammen med kunderne.
Udgiver
Copyright 2023
