3 ud af 4 globale kunder vil ikke betale ekstra for bæredygtig levering

Bæredygtighed er blevet en strategisk nødvendighed for små og mellemstore virksomheder (SMV’er) og påvirker markant deres langsigtede værdi og troværdighed. Men der er store udfordringer med at få det omsat til praksis, viser en global undersøgelse.

53 procent vil kun investere 1-3 procent af deres driftsbudget i bæredygtighed, mens 9 procent vil investere mere end 5 procent. Foto: 123rf.com.

11.02.2025

Poul Breil-Hansen, CSR.dk

To tredjedele af SMV’erne på tværs af sektorer ser bæredygtighed som enten ’meget vigtig’ eller ’ekstremt vigtig’. Mode- og finanssektorerne skiller sig ud med 81 procent af virksomhederne, der vurderer bæredygtighed som afgørende. Dog er de fleste SMV’er tilbageholdende med at afsætte budget til bæredygtighed. 53 procent vil kun investere 1-3 procent af deres driftsbudget, mens kun 9 procent vil investere mere end 5 procent. 

Det er et par af konklusionerne på en ny global undersøgelse fra DHL Express. For bedre at forstå bæredygtighedens stigende betydning i forsyningskædeaktiviteter gennemførte DHL Express en omfattende undersøgelse blandt 5.000 beslutningstagere i SMV’er på 11 markeder, herunder Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Holland, Australien, Kina, Singapore, Japan, Mexico, Canada og Indien. 

Rapporten dækker ni sektorer, såsom detailhandel, teknologi, finans og sundhedsvidenskab, og giver værdifulde indsigter, der kan hjælpe SMV’er med at navigere i det skiftende landskab og udnytte nye muligheder. 

Bæredygtighed er nu højt på dagsordenen i mange virksomheder

Michiel Greeven

"Bæredygtighed er nu højt på dagsordenen i mange virksomheder”, siger Michiel Greeven, Executive Vice President Global Commercial hos DHL Express. "Men udfordringen ved at udvikle og implementere en bæredygtighedsstrategi kan ofte virke overvældende. Ved at samarbejde med en betroet logistikpartner som DHL Express kan SMV’er positionere sig til at forblive konkurrencedygtige og sikre langsigtet vækst." 

Høj relevans men lav investeringsvilje 

Globalt set er kun 23 procent af kunderne villige til at betale ekstra for bæredygtig levering. Denne andel er dog højere i lande som Indien (51 procent) og Kina (47 procent). Udfordringen med at få intern og ekstern opbakning er særligt fremtrædende i Tyskland, hvor 74 procent af SMV’erne oplever dette som en barriere. 

7 takeaways om bæredygtig levering

Undersøgelsen fremhæver 7 læringer om bæredygtige forsyningskæder:

  1. Bæredygtighed er topprioritet for virksomheder.
  2. Kina og Indien skiller sig ud som frontløbere.
  3. Flertallet af SMV’er er uvillige til at investere i bæredygtighed.
  4. SMV’er mangler tillid til kundernes efterspørgsel efter bæredygtige serviceydelser.
  5. Sikring af intern opbakning og kundeopbakning er en førende udfordring for SMV’er.
  6. Modeindustrien trodser dårligt omdømme og prioriterer bæredygtighed højt.
  7. Finanssektoren scorer højest af alle sektorer, hvad angår prioritering af bæredygtighed.

Mens flertallet af SMV’er ikke forventer, at deres kunder vil betale mere for bæredygtig levering af produkter, så nuancerer DHL’s undersøgelse en smule. 20 procent af kunderne på tværs af verdenskortet svarer, at de ’altid’ vil være villig til at betale mere for bæredygtig levering, og 42 procent svarer, at de ’sommetider’ vil være villig til at betale ekstra.

Selvom modeindustrien ofte kritiseres for sine forsyningskæder, anser 81 procent af modevirksomheder bæredygtighed som "meget vigtig" eller "ekstremt vigtig". Ligeledes mener 78 procent, at bæredygtige leveringsmuligheder kan forbedre deres brand. Finanssektoren er mest villig til at afsætte budget til bæredygtighed (88 procent) og ser også det største kommercielle potentiale i bæredygtige initiativer. 

3 gode råd til at fremme bæredygtighed i din logistik

DHL Express fremhæver tre anbefalinger til at forbedre ESG i logistikken:

  1. Skift til bæredygtige brændstoffer – som for eksempel ’Sustainable Aviation Fuels’
  2. Sats på fleksible leveringsformer for at reducere fejlramte leveringer – for eksempel ved at tilbyde slutkunden valgmuligheder som specifik tid, aflevering hos nabo eller pakkeboks etcetera.
  3. Optimer levering-til-dørtrin med kunstig intelligens – for eksempel indbygget i software til ruteplanlægning.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

25.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Mød fremtidens industriløsninger - og kom med til Schneider Electric's After Party på HI-messen!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart