REMA 1000 tager transportførertrøjen på

96 procent af REMA 1000s egen flåde er i dag ellastbiler, og i 2027 skal alle transportleverandører til REMA 1000 køre på el. Ambitionen er nul udledning i senest 2030. Det indebærer både ladeinfrastruktur, krav i nye kontrakter, solcellestrøm, politisk arbejde om støtteordninger, masser af kommunikation med samarbejdspartnere og meget andet.

”Vi går benhårdt efter, at vores transport – både ind- og udgående – så hurtigt som muligt bliver CO2-neutral. Det skal ske senest i 2030 og gerne tidligere”, fortæller Kenneth Veng Jespersen. Foto: REMA 1000

07.01.2025

Poul Breil-Hansen, CSR.dk

REMA 1000s motto er ’Discount med holdning’, og en del af ’holdningen’ er ifølge transportchef Kenneth Veng Jespersen, at dagligvarekæden skal tage ansvar for, hvordan varerne transporteres.

”Vi går benhårdt efter, at vores transport – både ind- og udgående – så hurtigt som muligt bliver CO2-neutral. Det skal ske senest i 2030 og gerne tidligere”, fortæller han og supplerer:

”Det er en stor transformation at skifte diesel ud med el, og det kræver tiltag på mange fronter. Vi er startet med den nemme del, som er vores egen flåde. I 2023 og 2024 har vi investeret i nye ellastbiler, så vi i dag er oppe på 30 ellastbiler. Vores egen flåde dækker under 20 procent af vores nuværende transportbehov, så vi arbejder målrettet på at påvirke vores transportudbydere”.

Solceller og ladestation

Skiftet fra diesel til el kræver forandringer på mange fronter. Ellastbiler kræver først og fremmest en velfungerende ladeinfrastruktur, som kan sørge for, at vognparken til enhver tid kan lade strøm uden, at driften bliver forstyrret.

”Vi har etableret et stort solcelleanlæg på vores distributionscenter i Horsens, der forsyner vores nyetablerede ladestationer med strøm. Ladestationen er etableret i samarbejde med UNO-X og består foreløbig af fem 400 KW ladestandere. I foråret 2025 får vi landets nok første ladestander på 1000 KW”, fortæller Kenneth Veng Jespersen og tilføjer:

”Vi vil selvfølgelig gerne sælge vores solcellestrøm til vores mange eksterne vognmænd, så vi både kan udnytte strømkapaciteten bedre og tilbyde bedre muligheder for vores eksterne vognmænd. Men det kræver, som de nuværende regler er indrettet, at vi etablerer et selvstændigt energiselskab. Det vil både være dyrt og uden for vores kernefokus, så det er et stort benspænd for udrulningen. Vi kunne godt ønske os, at reglerne var mere smidige, så de understøtter i stedet for at spænde ben”.

Kenneth Veng Jespersen understreger, at effektivitet i form af færre tomme transportkilometre og bedre udnyttelse af lastkapacitet spiller en stor rolle. REMA 1000 arbejder for eksempel på at transportere flere paller per transport samt at anvende dobbelttrailere og dobbeltdæk-trailere.. Foto: REMA 1000

Dialog med leverandører

Kenneth Veng Jespersen og hans stab i transportafdelingen hos REMA 1000 griber hver en lejlighed til at drøfte transport med både vognmænd, som kører varer til REMA 1000s butikker og leverandører, som leverer varer til REMA 1000s distributionscenter. Der er mange overvejelser og hensyn, som både REMA 1000 og leverandører skal tage højde for; men han understreger, at det er vigtigt at få sat gang i processen og analyserne, der kan lede til bedre transportløsninger.

Èt af REMA 1000s tiltag bliver at overtage en del af varetransporten fra leverandører, så REMA 1000 frem for at modtage varer, selv henter varerne: ”Det er en metode til at selv at få kontrol med transporten, så vi kan sikre, den foregår med elektrificerede køretøjer. Vi kan samtidig opnå bedre udnyttelse af vores lastbiler og køre færre tomme kilometer.”. 

Et andet tiltag bliver at indføre krav i nye kontrakter med vognmænd om, at primære transportleverandører til REMA 1000 fra 2027 skal køre fortrinsvis i ellastbiler.

Investering betalt i 2025

Investeringen i dagligvarekoncernens 30 ellastbiler når break-even i midten af 2025. Men Kenneth Veng Jespersen er udmærket klar over, at en investering på plus to millioner kroner per ellastbil er en stor byrde for mange vognmænds likviditet. Han efterlyser derfor også, at statens støttepuljer bliver mere forudsigelige og gennemsigtige.

I andet halvår 2024 blev Danmarkshistoriens største statslige bevilling til ellastbiler og ladestandere revet væk på mindre end en time efter udlodning. I alt opnåede 32 virksomheder tilskud på i alt 73 millioner kroner til 124 ellastbiler og 12 virksomheders ladepladser. Det skete efter først-til-mølle princip. 

”Det er uvist, hvornår den næste støttepulje bliver udloddet, og det skaber både stor usikkerhed og en del lurepasseri. Det er selvfølgelig vanskeligt at investere flere millioner kroner, når der er chance for, at der kommer en støttemulighed i det efterfølgende kvartal. Det er mit indtryk, at transportører og vognmænd gerne vil omstillingen, men at økonomi og likviditet er en stor barriere”, fortæller han.

”Det handler både om teknologi og om adfærd og effektivitet. Vi informerer for eksempel vores chauffører om, hvor lang deres næste rute bliver. Den information kan de bruge til at oplade batteriet til det niveau, der er behov for og ikke mere. Det sparer ladetid og reducerer kø-effekt ved ladestationen”, fortæller Kenneth Veng Jespersen.. Foto: REMA 1000

Teknologi og effektivitet

Han fremhæver, at teknologi spiller en stor rolle i omstillingen af varetransport. Det gælder for eksempel batteriteknologi, hvor der sker en hastig udvikling i disse tider mod billigere batterier, der tilbyder hurtigere opladning og længere rækkevidde.

Men han understreger også, at effektivitet i form af færre tomme transportkilometre og bedre udnyttelse af lastkapacitet spiller en stor rolle. REMA 1000 arbejder for eksempel på at transportere flere paller per transport samt at anvende dobbelttrailere og dobbeltdæk-trailere.

”Det handler både om teknologi og om adfærd og effektivitet. Vi informerer for eksempel vores chauffører om, hvor lang deres næste rute bliver. Den information kan de bruge til at oplade batteriet til det niveau, der er behov for og ikke mere. Det sparer ladetid og reducerer kø-effekt ved ladestationen”.

4 gode råd til at komme i gang

Kenneth Veng Jespersen peger på fire gode råd til vognmænd og transportunge virksomheder, der gerne vil gribe dagsordenen:

  1. Lav en plan, kom i gang med arbejdet og analyserne.
  2. Indgå partnerskaber med naboer, kunder og/eller leverandører. Løft i fælles flok.
  3. Snak med transportkøbere, blive klogere på deres planer, ønsker og behov.
  4. Ræk ud til omverdenen, du kan kun blive klogere på nye muligheder.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.09.2025CSR.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

03.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Nyt podcastafsnit: Kan vindindustrien blive CO₂-neutral – og hvordan?

01.09.2025CSR.dk

Ny forskning advarer om mulig kollaps af afgørende havstrøm

29.08.2025CSR.dk

Ministerens nationalfisk-kampagne møder hård kritik: "Greenwashing"

28.08.2025CSR.dk

DTU og Topsoes tætte samarbejde om fremtidens brintteknologi

28.08.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Grow Up Farm

27.08.2025CSR.dk

Danske forskere gør genbrug af beton muligt

26.08.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Mål klimaaftrykket på din IT-Løsning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

01.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

04.09.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DTU
Efteruddannelse
Kvalitetsstyring

På kurset, som også er et diplommodul, vil du få forståelse for sammenhængen mellem kvalitetsstyring af produkter og services og virksomhedens drift.

Dato

04.09.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

04.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG rapporteringen

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

05.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online