Offentlige ledere: udfordring at sikre godt psykisk arbejdsmiljø

Mange offentlige ledere føler sig ikke ordentlig rustet til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø blandt medarbejderne, viser en ny undersøgelse.

Af undersøgelsen fremgår det også, at lederne i den offentlige sektor selv føler sig pressede og selv lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø. .

25.01.2016

CSR.dk

På offentlige arbejdspladser kæmper de ansatte med blandt andet nedskæringer, effektiviseringer og omstrukturereringer. Og når det hele bliver lidt for meget, er der langt fra altid hjælp at hente hos sin leder.

Det er nemlig kun 44 procent af de offentlige ledere, der i høj grad eller meget høj grad føler sig fagligt rustet til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø for medarbejderne. Det viser en ny undersøgelse, som Akademikernes Centralorganisation (AC) har foretaget blandt de medlemmer, der bestrider en lederstilling i den offentlige sektor, skriver Ugebrevet A4.

Læs også: Ny undersøgelse: medarbejdere siger op på grund af dårlig ledelse

Af undersøgelsen fremgår det, at 45 procent af de 2.151 adspurgte offentlige ledere mener, at de i nogen grad er klædt på til opgaven, mens de sidste 11 procent mener, at de kun i lav eller meget lav grad er rustet til opgaven.

Mange med fagprofessionel baggrund
Og det skyldes ikke, at lederne ønsker at negligere opgaven. 95 procent af de offentlige ledere angiver nemlig, at det i høj grad eller meget høj er en vigtig del af deres opgave som leder at sikre et godt psykiske arbejdsmiljø.

Ifølge Lotte Bøgh Andersen, professor og forsker i offentlig ledelse og offentlige medarbejdere på Aarhus Universitet samt Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA), ligger en del af problematikken i den måde, offentlige ledere bliver rekrutteret på:

”De, der bliver ledere i dag, er i høj grad folk med fagprofessionel baggrund. Det vil sige, at de bliver ledere i kraft af deres første uddannelse, hvor de ikke får nogen ledelsesmæssige værktøjer. Nogle tager så diplom- eller masteruddannelse i ledelse. Men ikke alle, og det er noget, man skal blive bedre til. For som leder skal man kunne begge ting, siger Lotte Bøgh Andersen til Ugebrevet A4.

Samtidig peger hun også på, at den enkelte leder i den offentlige sektor har fået ansvaret for flere medarbejdere, hvilket kan forringe kvaliteten af arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø.

Derfor mener Lotte Bøgh Andersen, at man i offentlig regi er nødt til at ansætte flere ledere, hvis man ønsker at forbedre trivslen.

Lederne føler sig også pressede
Af undersøgelsen fremgår det også, at lederne i den offentlige sektor selv føler sig pressede og selv lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Kun 40 procent angiver, at de i høj eller meget høj grad får tilstrækkelig hjælp og støtte fra deres egen nærmeste leder, mens 30 procent angiver, at der i høj eller meget høj grad er fokus på deres eget psykiske arbejdsmiljø.

Læs også: ISS: Derfor kan mangfoldig ledelse betale sig

Og det er tankevækkende, mener Lars Qvistgaard, formand for AC.

”Laget af mellemledere er lige så presset som medarbejderne, og det er tankevækkende. Medarbejderne har jo en forventning om, at lederne skal kunne bistå dem i forhold til de udfordringer, der er med prioriteringer”, siger Lars Qvistgaard til Ugebrevet A4.

-SSM

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.06.2025CSR.dk

Nyt værktøj til sundere psykosocialt arbejdsmiljø

16.06.2025Give Steel A/S

Sponseret

Svejsetraileren har besøgt kvindefængslet i Jyderup

12.06.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Nyt nordisk program skal styrke virksomheders arbejde mod diskrimination

12.06.2025BSR

Sponseret

Four Tips for Authentic Business Leadership During Pride 2025

10.06.2025CSR.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Indsamling og genbrug af takeaway emballager

Af Finansloven for 2025 fremgår det, at der vil blive etableret et partnerskab mellem Miljø- og Ligestillingsministeriet og relevante interessenter, fx genbrugsvirksomheder, kommuner, brancheforeninger, pantsystem, restauranter mv. Desuden fremgår det, at partnerskabet tilknyttes et sekretariat, som vil modtage et tilskud på 5 mio. kr. årligt i 2025-2027. Partnerskabet skal bl.a. identificere udfordringer, anvise konkrete muligheder for at indføre pant- og retursystemer for eksempelvis plastkopper mv. som i projektet ”REUSEABLE” i Aarhus Kommune. Endelig skal partnerskabet harmonisere og standardisere design af genbrugsemballage og -systemer og erfaringsudveksle om forbrugeradfærd.

Dato

19.06.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Dansk Erhverv
Webinar
Det bæredygtige rapporteringsspor: Forankring af ESG i Ledelsen

Med CSRD bliver ledelsens rolle og ansvar udvidet markant, da de nye rapporteringskrav kræver ny viden og nye måder at arbejde på. Det bæredygtige rapporteringsspor dykker dybere ned i ESG-rapporteringen, når vi den 19. juni 2025 kl. 14.00-15.30 holder webinar om forankring af ESG i ledelsen.

Dato

19.06.2025

Tid

14:00

Sted

Online

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

20.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Valified
Webinar
Webinar: ESG som konkurrencekraft

Styrk din forretning og dialog med banken

Dato

20.06.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense