Ny rapport: Upræcise data spænder ben for grøn omstilling

Virksomheders overblik over deres klimaaftryk halter på grund af upræcise data. En løsning er at fremme partnerskaber i forsyningskæden for at få mere præcise emissionsdata. Det fastslår ny rapport fra konsulentfirmaet Capgemini.

Hvor 76 procent af virksomheder måler deres scope 1-udledninger, måler 56 procent scope 2 og kun 22 procent scope 3-udledninger. PR-foto: Capgemini.

13.10.2022

CSR.dk

Selv om Scope 3-udledinger kan udgøre helt op til 95 procent af en virksomheds totale emissioner, har kun én ud af hver fjerde virksomhed (22 procent) et overblik over klimaaftrykket fra deres forsyningskæde, logistik og brugen af deres produkter.

Det viser en global rapport fra Capgemini Research Institute, hvor mere end 900 ledere fra virksomheder, der har sat mål for netto-nul-udledning, medvirker.

Usikkerheden, som rapporten fremhæver, skyldes blandt andet, at mange virksomheder ikke har adgang til valide Scope 3-emissionsdata, som i stedet ofte bygger på industriestimater eller mere generelle data fra tredjepart.

”Vores rapport viser, at mange har udfordringer med at måle deres samlede emissioner præcist, fordi datakvaliteten ikke er god nok, når du går ned eller ud i værdikæden. For eksempel viste en undersøgelse blandt 1.000 leverandører hos Schneider Electric, at 70 procent ikke havde data for deres emissioner,” forklarer Maria Søndergaard, direktør for produktion og retail i Capgemini Danmark.

”Problemet er, at disse data og kvaliteten af dem er vigtige som beslutningsgrundlag for at nedbringe virksomheders samlede udledninger. Derfor skal der gøres en indsats for at sikre både flere og mere valide emissionsdata fra hele værdikæden. Her kan de store virksomheder faktisk selv spille en aktiv rolle,” tilføjer hun.

Hjælp til leverandørerne

Ifølge Maria Søndergaard er der brug for, at de store virksomheder går forrest for at løfte kvaliteten af de emissionsdata, de selv efterspørger i deres klimaindsats. Ikke mindst i forhold til udledningen fra forsyningskæden, der ofte udgør nøglen til at indfri klimamålsætningerne.

”Som vores rapport påpeger, kan de store virksomheder være med til at styrke kvaliteten af de data, de selv efterspørger. Blandt andet ved at samarbejde med leverandørerne for at afdække klimaaftrykket mere præcist. Her ser vi nogle gode eksempler på virksomheder, der eksempelvis stiller dataredskaber til rådighed for deres leverandører,” forklarer hun.

Overvågning af udledninger

76 procent af virksomhederne svarer, at de måler deres Scope 1-emissioner, altså udledning fra egne faciliteter, herunder eget el- og varmeforbrug, transport fra egen bilflåde, mv. Når det kommer til Scope 2, de indirekte emissioner fra f.eks. selve el- og varmeproduktionen, er tallet 56 procent. Kun 22 procent måler Scope 3-emissioner.

Kilde: Capgemini

Vestas er en af de virksomheder, som ifølge rapporten har sat målrettet ind for at styrke de mange underleverandørers evne til at indsamle emissionsdata. For at sikre kvaliteten i emissionsdata og at leverandørerne formelt støtter op om Vestas Scope 3-målsætninger, samarbejder Vestas med 50 strategiske leverandører, der tilsammen repræsenterer 50 procent af materialeforbruget.

Samtidig har Vestas udviklet en rapporteringssoftware, der hjælper leverandørsiden med at levere de relevante data. På den måde har Vestas erstattet gennemsnits-industridata for emissioner med mere reelle Scope 3-data. Det giver et langt mere præcist overblik over klimaaftrykket fra vindmøllerne. Samtidig giver det leverandørerne en bedre indsigt, de også selv kan bruge i deres klimaindsats.

Capgeminis undersøgelse bygger på interviews med flere end 900 ledere i virksomheder, der omsætter for over 1 mia. dollars og har sat klare netto-nul-mål for deres klimaaftryk. Fra Norden indgår virksomheder fra Sverige, Norge og Finland i undersøgelsen. 

- KCP

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: bæredygtige værdikæder

Finanssektoren og myndigheder vil vide, hvordan virksomheder arbejder med CO2-udledninger og menneskerettigheder i deres værdikæder. Og er du underleverandør får du svært ved at holde din forretning i live, hvis du ikke kan dokumentere, at du har styr på co2, miljø og sociale forhold. Vi ser på krav, værktøjer og best practice i det svære arbejde med at holde styr på forhold, man ikke selv bestemmer over.

Relateret indhold

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

07.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer skræddersyet løsning til SMV’ers bæredygtighedsarbejde

02.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Mobile datacentre er fremtiden – Schneider Electric opskalerer produktionen

01.04.2025Fristads Kansas

Sponseret

I front i tekstilbranchen: Virksomhed har cirkulær produktion i kernen af sin forretning

31.03.2025Schneider Electric

Sponseret

Harmony NFC kontrolrelæer og timere er nu fuldt kompatible med iOS

25.03.2025CSR.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle