Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday
Halvdelen af unge danskere mener, at klimaeffekten er vigtig ved nethandel, som er en markant stigning sammenlignet med sidste år. Webshops fokuserer på bæredygtige løsninger som et konkurrenceparameter, viser e-handelsrapport fra Nets.
Når danskerne handler på nettet i denne tid op til Black Friday den 28. november, bliver klimavenlige alternativer stadig vigtigere. 4 ud af 10 danskere, mener, at det er vigtigt, at den webshop, de handler hos, tager ansvar for bæredygtighed, sammenlignet med en tredjedel i samme periode sidste år. Det viser en undersøgelse fra Nets omkring forbrugernes handels- og betalingsvaner.
Unge danskere går forrest, når det gælder bæredygtig bevidsthed ved nethandel. Halvdelen af de adspurgte mener, at webbutikkernes klima-aftryk er vigtigt, og de ønsker i langt højere grad mere bæredygtige leveringsmuligheder (14,7 %). Til sammenligning er det kun 1,3 % blandt ældre danskere, der vægter lavere klima-aftryk.
De nye tal peger også på, at der blandt mænd og kvinder er samme miljøbevidsthed, hvor kvinder historisk har tillagt det større betydning end mænd. Herefter følger hjemmelevering (31 %) og endelig afhentning i butik, som dog næsten er fordoblet fra samme periode sidste år (fra 7 til 11 %).
”Det er positivt at se de unge gå forrest med klimavenlig e-handel. De stiller som kritiske forbrugere krav til både webshops og logistikvirksomheder, og for dem er det en selvfølge, at man skal kunne handle i overensstemmelse med sine værdier. Det er også derfor, at mange webshops nu ser bæredygtighed som et rent konkurrenceparameter: Hvis der ikke tilbydes klimavenlige alternativer, risikerer man at miste den yngre generation af kunder", siger Rikke Madsen, Nets' ekspert i e-handel.
Nets' tips til bæredygtig e-handel:
- Webshops og logistikvirksomheder kan med stor fordel tilbyde bæredygtige fragt-løsninger og arbejde på at gøre det til standard
- Tilbyd forbrugerne levering, der ikke altid er ’hurtigst muligt’ - alternativ, hvis der også er en fysisk butik, kan kunden hente direkte i butikken
- Færre antal returvarer hvis man udvikler bedre digitale webshops, så forbrugeren på sin devise kan se, hvordan påklædning eller møbler vil se ud i virkeligheden
- Optimér størrelse af pakker, så de kan pakkes uden luft imellem.
