Gode data kan give nye forretningsmuligheder

22 virksomheder fra mode-, møbel- og designbranchen har i EU-programmet Data til Business vist, hvordan digitale produktpas og datadeling kan skabe sporbarhed, transparens og nye forretningsmuligheder.

Foto: 123rf.com

28.10.2025

CSR.dk

Hvordan kan data blive en reel forretningsressource? Det spørgsmål har 22 nordiske mode-, møbel- og designvirksomheder arbejdet med i EU Interreg-programmet Data til Business. Resultaterne er netop præsenteret på en international udstilling i Borås, hvor virksomhederne viste deres første prototyper på digitale produktpas og delte erfaringer med sporbarhed, transparens og cirkulær forretningsudvikling.

Et af de konkrete eksempler på udstillingen kom fra Sports Group Denmark og Trimco Group, der har samarbejdet om at afprøve digitale produktpas i praksis. I fællesskab har de udviklet en prototype, der viser, hvordan data kan bruges til at skabe sporbarhed, transparens og compliance på tværs af leverandørkæden – og samtidig give værdi til kunderne.

For Sports Group Denmark har projektet været en vigtig mulighed for at afprøve, hvordan data kan anvendes til at skabe konkret forretningsværdi og fremme bæredygtighed i praksis.

“For os handler bæredygtighed om at omsætte indsigt til handling gennem praktiske løsninger og samarbejde. Dette projekt har vist, hvordan data kan understøtte sporbarhed og compliance og samtidig skabe værdi for vores kunder. Vores kunder efterspørger i stigende grad adgang til pålidelige produktdata, og pilotprojekter som dette styrker vores konkurrenceevne, samtidig med at de forbereder os på de kommende ESPR-krav”, siger Kristina Vigen, Chief Sustainability Officer hos Sports Group Denmark.

En strategisk ressource for flere brancher

Hun suppleres af Heidi Svane Pedersen, Head of Digital hos Lifestyle and Design Cluster og projektleder i Data til Business:

“Vores ambition er at styrke de nordiske mode-, møbel- og designbrancher ved at gøre data til en strategisk ressource. Casen med Sports Group Denmark og Trimco Group viser, hvordan samarbejde i værdikæden kan omsætte teori til praksis og samtidig ruste virksomhederne til både nye EU-krav og fremtidige forretningsmuligheder”. 

Evalueringen af Data til Business taler sit tydelige sprog: Med en gennemsnitlig score på 8,7 ud af 10 anbefaler deltagerne programmet til andre virksomheder. Blandt de gevinster, deltagerne især fremhæver, er adgang til et nordisk netværk, nye værktøjer til at omsætte data til forretning – og konkrete idéer til innovation og udvikling.

”Vi ser tydeligt, hvordan data går fra at være en omkostning til at blive en strategisk ressource. Virksomhederne i 2025-holdet har vist modet til at eksperimentere og skabe prototyper, som peger direkte ind i fremtidens forretningsmodeller. Nu glæder vi os til at byde et nyt hold velkommen i 2026”, siger Heidi Svane Pedersen.

/ EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus