Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

Arbejdet med Scope 3 kræver stærke partnerskaber i værdikæden, hvor leverandører ikke kun er underleverandører, men aktive medspillere i klimaindsatsen. KLS PurePrint er et eksempel på, hvordan det kan lade sig gøre i praksis.

Foto: Pexels

I filmbranchen taler man gerne om den svære 2’er. Men når snakken går på emissionsberegninger, er der ingen tvivl om, at det er 3’eren, der volder virksomheder de største problemer: De uoverskuelige Scope 3 emissioner, der dækker alle de indirekte emissioner, der ligger uden for virksomhedens egne mure – i alt fra råvarer og materialer til transport, distribution og bortskaffelse af produkter. 

For de fleste virksomheder udgør det langt den største del af klimaregnskabet, men samtidig er det også den sværeste del at få styr på. Det kræver nemlig data fra hele værdikæden, og netop dér støder mange ind i en mur. For hvis leverandørerne kun kan levere gennemsnitstal, ender man med et klimaregnskab på gefühl. Men hvis de derimod kan levere produktnære data og samtidig arbejder systematisk med at nedbringe deres eget aftryk, er Scope 3 et af de områder, hvor virksomheder kan gøre den største klimamæssige forskel.

Præcise data er en forudsætning 

Hos KLS PurePrint har man arbejdet med Scope 1, 2 og 3 i en lang årrække. KLS er Cradle to Cradle-guldcertificerede, en af verdens mest skrappe miljøcertificeringer. Og for at opnå certificeringen, er det et grundvilkår, at der er styr på både Scope 1, Scope 2 og dele af Scope 3. Uden dokumenteret viden om materialer, energiforbrug og leverandørkæder kan certificeringen slet ikke opnås.

”Vi har arbejdet målrettet på at gøre vores produktion grønnere, men også at kunne dokumentere vores aftryk, så vi kan levere præcise data til vores kunder, som selv skal bruge dem i deres ESG-rapportering. Vi har fuld sporbarhed på vores produkter og materialer, så vi kan levere meget præcise CO2-beregninger på de konkrete tryksager og emballage, hvor hele livscyklus er taget med – fra udvinding af råvarer til færdig levering,” fortæller Janni Toft Nielsen, adm. direktør hos KLS PurePrint.

At nå dertil har krævet en masse dialog og revurdering af de eksisterende underleverandører. Flere blev valgt fra. Dem, som blev valgt til, var villige til at være fuldstændig gennemsigtige med deres data – og satte ligesom KLS PurePrint den grønne agenda højt. 

Scope 3 skal ikke blot dokumenteres, men forbedres

Den grundige dokumentation og sporbarhed er dog kun begyndelsen. Skal man mere end blot at rapportere, og rent faktisk mindske sit Scope 3-aftryk, kræver det, at tallene bruges aktivt. Derfor handler Cradle to Cradle-certificeringen også om hele tiden at forbedre materialer, processer og samarbejder. Det kan være valg af materialer med lavere klimaaftryk, design der reducerer spild, eller en produktion, der tilpasses on-demand, så der ikke trykkes mere end nødvendigt. 

”Cradle to Cradle-guldcertificerede opgaver er en af de mest klimavenlige måder at producere tryksager eller emballage på. Det er en garanti for, at produktet bedst muligt kan være en del af den cirkulære økonomi, og derved bruges igen og igen uden at skade hverken mennesker eller miljø. Det kan naturligvis også ses på emissionen, der udover at kunne dokumenteres meget præcist, også er lavere og derfor forbedrer virksomhedernes Scope 3-aftryk,” afslutter Janni Toft Nielsen.

KLS PurePrint kan i dag producere både klassiske tryksager og emballager, der er Cradle to Cradle-certificerede. Sidstnævnte laves både som fødevareemballage og til non-food produkter.

Fakta: KLS PurePrint

KLS PurePrint A/S er et af Danmarks mest miljøbevidste trykkerier med en ambitiøs vision om at blive verdens grønneste trykkeri. Flere års målrettet arbejde med at kortlægge produktionen, dataindsamle og finde mere miljørigtige alternativer kulminerede i 2023, da KLS PurePrint opnåede Cradle to Cradle-guldcertificering som blot det andet trykkeri i verden og det eneste i Danmark. KLS arbejder fortsat målrettet med reduktion af alle former for klimamæssige belastninger. Det er DNA’et i virksomheden og livsfilosofien i en Cradle to Cradle-certificeret virksomhed. 

KLS PurePrints seneste Cradle to Cradle-certificering. Foto: KLS PurePrint

Fakta: Cradle to Cradle

Cradle to Cradle (C2C) er en international certificeringsordning, der vurderer produkter ud fra en helhedsorienteret bæredygtighedstilgang. Tanken er, at produkterne cirkulerer i kredsløbet og genanvendes igen og igen. Det vil sige, at produkterne ikke resulterer i noget affald, og at de ikke er giftige for mennesker eller miljø. Ordningen stiller krav inden for fem områder: materialernes sundhed, genanvendelse, vedvarende energi, håndtering af vand og social ansvarlighed. 

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

06.01.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Bornholmerkiksen er pakket ind i Cradle to Cradle Silver-certificeret emballage

03.01.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton

09.12.2024KLS PurePrint A/S

Sponseret

Biodiversitet: Sådan kan I gøre en forskel

14.05.2024KLS PurePrint A/S

Sponseret

Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed

06.10.2023KLS PurePrint A/S

Sponseret

Vilde resultater: Natur i erhvervsområde gør en kæmpe forskel