Ny guide fra Dansk Erhverv skal hjælpe online-butikker med at kommunikere om grønne tiltag og produkter

Der hersker stadig stor tvivl om reglerne i forhold til grøn markedsføring - særligt onlinebutikkerne er i vildrede. Det er konkurrenceforvridende, hvis nogen fremstår mere grønne, end de er, mens andre holder sig tilbage, mener Dansk Erhverv, som netop har udgivet en guide.

04.04.2022

CSR.dk

Dansk Erhverv har i samarbejde med Liga Advokater netop udarbejdet en guide, der skal hjælpe online-butikker med at markedsføre deres grønne tiltag eller produkter uden at havne i greenwashing-fælden. 

Det skriver Børsen Bæredygtig.

Guiden er blandt andet baseret på retningslinjerne for grøn markedsføring fra Forbrugerombudsmanden.

Dansk Erhverv fortæller at online-butikkerne ofte er i tvivl om, hvad og hvordan de fortæller kunderne, at der f.eks. er taget et øget miljøhensyn under produktionen af en given vare.

"En guide skal både være med til at sikre lige konkurrence og sikre, at medlemmerne ikke kommer på kant med loven. Vi har spurgt vores medlemmer og ved, at det ville falde på et tørt sted, og vi har jo desværre allerede set de første sager om grøn markedsføring på webshops,” fortæller Andreas Børresen, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Læs også: Finanstilsynet minder om at markedsføring skal være ærlig

Han påpeger desuden, at det ikke kun er greenwashing, der er problematisk i denne debat. Hvis en virksomhed undlader at fortælle om sine grønne tiltag af frygt for at blive anklaget for greenwashing, så går det ud over konkurrencesituationen.

“Det er selvfølgelig konkurrenceforvridende, hvis nogen fremstår mere grønne, end de er, mens andre holder sig tilbage. Samtidig kan det medføre nye forretningsmuligheder, hvis andre virksomheder efterspørger grønne løsninger fremover fra deres leverandører,” siger han og henviser til den øgede efterspørgsel, særligt blandt offentlige indkøbere.

I guiden vil man kunne finde råd som at bruge anerkendte certificeringer, og at undgå generaliseringer i navigation eller skiltning på webshoppen. Desuden at egne bæredygtighedsmærker er svære at gøre retvisende, og at ord som “bæredygtig” er svære at dokumentere.

- MTN

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

17.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Transportbranchen

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Miljømærkning Danmark
Webinar
Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Få viden, inspiration og praktiske råd til at komme godt i gang med miljømærkede indkøb.

Dato

18.09.2025

Tid

13:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online