Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Tre tilfælde af markedsføring med vildledende miljøudsagn koster tysk bilproducent 1 million, efter Forbrugerombudsmanden sidste år anmeldte sagen til politiet. Det er alt for lidt, mener anmelderen.

I januar 2022 indsendte Greenpeace en greenwashingklage til Forbrugerombudsmanden over Merzedes-Benz's markedsføringskampagne, som dette gigantiske banner på Rådhuspladsen i København, var en del af.. Foto: Michael Hedelain / Greenpeace

08.11.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Mercedes-Benz Danmark har accepteret at betale en bøde på 1 million kroner for at have benyttet miljøudsagn i sin markedsføring, som der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke var tilstrækkelig dokumentation for.

Bøden er aftalt uden domstolenes deltagelse, hvilket betyder, at den ikke kan ankes.

Anmelderen er langt fra tilfreds

Sagen kom i 2021 under behandling hos Forbrugerombudsmanden efter en anmeldelse fra Greenpeace. Som dog er meget utilfredse med sagens endelige udfald. 

“Vi er naturligvis tilfredse med, at vores klage over Mercedes-Benz’s greenwashing nu får konsekvenser, men vi må samtidig stille os meget uforståelige over for bødens størrelse. Den har ikke skyggen af præventiv effekt,” siger kampagnechef i Greenpeace, Sune Scheller.

“Jeg har meget svært ved at få enderne til at mødes, når vi sammenligner, hvordan Højesteret tidligere har straffet vildledning med den lave bøde Forbrugerombudsmanden nu går med til,” forsætter han.

Greenpeace fremhæver, hvordan forsikringsselskabet Alka i september 2023 blev idømt en bøde på 16,9 millioner kroner for netop at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning. Sagen gik helt til Højesteret og Alka blev dømt for overtrædelse af §5 og 6 i markedsføringsloven – de samme paragraffer der ligger til grund for bøden til Mercedes-Benz. Sagen handlede ikke om greenwashing. 

“Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer. Når vi står midt i en galoperende klimakrise, er det helt uforståeligt, at Forbrugerombudsmanden går med til en så klækkelig rabat for overlagt vildledning. Måske Mercedes-Benz ikke ville acceptere en højere bøde, men så må sagen jo for domstolen,” siger Sune Scheller. 

Mercedes’ vildledende udsagn

Fra september 2021 til januar 2022 markedsførte Mercedes-Benz Danmark biler med udsagnene ”certificeret miljøvenlig”, ”den grønne revolution” og ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion”. Det fik i 2023 Forbrugerombudsmanden til at politianmelde virksomheden for vildledende markedsføring.

”Virksomheders markedsføring af deres klima- og miljøtiltag er vigtig information til forbrugerne. Oplysningerne må derfor ikke give forbrugerne et indtryk af, at tiltagene har større effekt, end hvad der reelt er tilfældet. Vi har vurderet, at Mercedes-Benz’ markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven,” siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugerne med udsagnet ”certificeret miljøvenlig” kunne få et fejlagtigt indtryk af, at bilerne har bestået en kvalitetstest eller opnået en miljøcertificering. Udsagnet kunne dermed vildlede forbrugerne til at tro, at Mercedes-Benz Danmarks biler er mindre miljøbelastende, end de reelt er.

Også udtrykkene ”den grønne revolution” og ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion” var egnet til at vildlede forbrugerne, så de kunne tro, at bilerne ville skade miljøet mindre, end de gør.

Mercedes-Benz Danmark har oplyst, at brugen af udtrykket ”certificeret” skyldtes en oversættelsesfejl, og Mercedes-Benz Danmark rettede fejlen straks efter, at de blev opmærksomme herpå.

Med nye regler ville bøden være større

Størrelsen af bøden er fastsat ud fra de kriterier for fastsættelse af bøder, der gjaldt frem til udgangen af 2021, samt en ny og skærpede bødemodel, som trådte i kraft i forbindelse med ændring af markedsføringsloven den 1. januar 2022.

Forbrugerombudsmanden har ved bødefastsættelsen taget højde for, at Mercedes-Benz har foretaget diverse tiltag for at mindske deres bilers miljøbelastning, samt at Mercedes-Benz har samarbejdet med Forbrugerombudsmanden under sagens oplysning.

Hvad siger loven?

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

Ifølge markedsføringslovens § 37, stk. 6, skal der ved udmåling af bøder lægges vægt på overtrædelsens grovhed og den erhvervsdrivendes omsætning. Bødemodellen er nærmere uddybet i forarbejderne til lovændringen, der indsatte bestemmelsen med virkning fra 1. januar 2022. Den nye bødemodel skulle medføre en skærpelse af bødeniveauet for markedsføringsretlige overtrædelser. Virksomheder er inddelt efter omsætning, og under hver omsætningskategori ses et bødespænd for henholdsvis nedsat bødeniveau, normalt bødeniveau og forhøjet bødeniveau.

Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

12.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Kærlighed og Kindhest

08.11.2024CSR.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

access2innovation
Morgenmøde
Vitual A2i Talk: Visions for improved trade relations with Africa

Boosting trade relations between Denmark and the African continent with a focus on value chains and sustainable transition.

Dato

06.12.2024

Tid

09:30

Sted

Virtualt