Madspildskamp på flere fronter

Dansk Supermarked fortsætter indsatsen mod madspild, og vil sætte ind både hos forbrugerne og i sine egne butikker. Adfærd og teknologi er blandt nøgleordene.

Konferencen hos Landbrug & Fødevarer bød på oplæg fra detailbranchen om madspildsudfordringen..

01.06.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Madspild er et emne, der fylder mere og mere i danskernes bevidsthed, men der bliver stadig smidt store mængder ud (ifølge tal fra Miljøstyrelsen omkring 700.000 ton årligt). Det er der rigtig mange årsager til, og mindst ligeså mange forskellige løsninger, så for at komme dem nærmere, inviterede Dansk Supermarked Group (DSG) i sidste uge til konferencen "Mindre madspild på tværs af værdikæden".

Læs også: Dansk Supermarked: SDG’erne er lidt en gave

Her fremlagde branchefolk, interessenter og virksomheder resultater af undersøgelser, status på projekter og bud på perspektiver og forretningsidéer, alt sammen rettet mod det centrale spørgsmål: Hvordan mindsker vi spildet af fødevarer, hele vejen fra producent til forbruger.

Et tema for dagen var det gennemgående fokus på adfærd, ikke kun hos forbrugerne, som efterhånden er en velkendt pointe, men også ude i detailsektoren. CSR-chef i DSG, Helene Regnell, påpegede indledningsvist, at der skal ske en holdningsændring hos forbrugerne, ”både ved indkøb og derhjemme”, og at man som forbruger bør lære at anerkende værdien af en vare.

Adfærd i butikker skal også ændres
”Det er generelt en opfattelse af, at det er ok at smide noget billigt ud, fx et tilbud eller en vare, der er nedsat på dato. Men den har jo stadig være dyr at producere og repræsenterer stadig det samme ressourceforbrug, som til fuld pris. Så på den måde er der et erkendelsesgab”, sagde hun.

Og selvom husholdningerne da også er den største kilde til madspild herhjemme – Miljøstyrelsens estimat lyder på 36 procent – så er detailbranchen med 23 procent også en væsentlig kilde. Sektoren stod ifølge Landbrug & Fødevarer, der i øvrigt var vært for konferencen, for et spild på 163.000 ton i 2012, og da det selvsagt også er ensbetydende med et væsentlig økonomisk tab, så er det bestemt noget man er opmærksom på.

Læs også: Luftrensning mod madspild i forsyningskæden

”Adfærden i alle led af kæden er vigtig, og det gælder selvfølgelig også i butikkerne. Det handler bl.a. om, at de enkelte varehuse skal blive bedre til fx forecasting, så de ikke køber for meget ind, ligesom de kan blive endnu bedre til at få madspildsinitiativer ind i flowet. Selvfølgelig ligger der nogle investeringer i det, fx til arbejdsløn til den tid, der skal bruges til vareregistrering, men som vi kan se med WeFood, så er der god økonomi i det”, sagde sortiments- og projektchef i føtex, Tore Nederland, med henvisning til det marked med overskudsmad, der åbnede på Amager tidligere på året.

I DSG’s butikker arbejder man med flere delløsninger, der skal nedbringe spildet. Konceptet med at samle datovarer bestemte steder og mærke dem ned i pris er allerede blevet en pæn succes. En undersøgelse fra Arla viser således, at 97,5 procent kender til de dato/prisnedsatte varer, og at 95 procent selv køber disse varer.

Derudover omfatter DSG’s indsats bl.a.

  • Lancering af en opbevaringsguide rettet mod både butikker og forbrugere
  • Reducerede pakkestørrelser for frugt og grønt (investering på kort sigt, men langsigtet gevinst og god kundetilfredshed)
  • Brug af overskudsvarer i produktion hos bagerne (eksempelvis gamle brød til rasp, rugbrødschips og lign.)
  • Færre mængdetilbud på letfordærvelige varer
  • Teknologiske løsninger i form af eksempelvis smartere emballage og dynamiske stregkoder med fx indlejrede datooplysninger.

"Vi må gerne løbe tør"
Endelig luftede Tore Nederland også lidt nye tanker i forhold til den generelle indkøbsstrategi og det brede varesortiment, butikkerne som hovedregel altid gerne vil kunne præsentere. For DSG’s vedkommende sker det største spild nemlig – måske lidt overraskende – i butikkernes egenproduktion, og her kunne der være muligheder i at ændre sin tilgang lidt.

”En god indgangsvinkel kunne være at sige til os selv, at vi gerne må løbe tør for en vare. Eksempelvis i vores fiskehandlere; der må det være tilladt at vænne kunderne til, at de skal være på plads senest om formiddagen for at være sikker på at kunne få det, de kom efter”, sagde han.

Læs også: Det emballagefri supermarked kommer til Danmark

Som afslutning på dagen gav en lille paneldebat også den politiske sfære lov til at byde ind, repræsenteret ved forbrugerordfører Ida Auken fra Radikale Venstre. Hun var inde på nogle af de samme pointer, som flere af dagens øvrige indspark, omkring adfærd, og gav også sin mening til kende omkring det kommende, franske forbud mod madspild fra butikker.

”Jeg tvivler lidt på effekten i alene at lovgive sig ud af det her. Jeg synes i stedet vi skal fokusere på choice design, der kan nudge folk i den rigtige retning. Lad os dyrke en historiefortælling, der kan skal give forbrugerne en ny respekt omkring værdien af fødevarer og vende lidt tilbage til nogle af de gamle dyder fra dengang, ressourceknaphed var et mere aktuelt emne, end det er tilfældet i dag. Dengang man ikke smed noget som helst ud.”

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.06.2025CSR.dk

EU-Kommissionen vil droppe krav mod greenwashing

05.06.2025BSR

Sponseret

Advancing a People-Centered Approach to Sovereign Debt

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K