Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger
Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.
Foto: iStock
Derfor skal du tage kurset
Samfundsansvar og ESG spiller en stadig større rolle i virksomheders strategier, og kunderne efterspørger indsigt i, hvad I som organisation gør for klimaet og det omkringliggende samfund. Derfor er det vigtigt at omsætte data og handlinger inden for ESG-området til klar og værdiskabende kommunikation.
Det lærer du
På dette kursus får du konkrete redskaber og inspiration til at arbejde med ESG-kommunikation og branding i praksis. Du lærer, hvordan du bygger bro mellem jeres ESG-data og jeres kommunikation, så jeres indsats bliver tydelig og meningsfuld for omverdenen.
Du lærer at
- forstå væsentlige begreber inden for ESG og samfundsansvar
- kommunikere om ESG og samfundsansvar internt og eksternt i din organisation
- bruge dobbelt væsentlighedsanalyse som strategisk kommunikationsredskab
- identificere og fortælle de gode historier
- forstå de etiske og lovgivningsmæssige rammer for ESG-kommunikation, herunder greenwashing.
Kurset er for dig
Du er kommunikatører eller marketeer og arbejder med (eller vil gerne arbejde med) at kommunikere om din organisations ESG-arbejde.
Sådan foregår undervisningen
Kurset giver dig en grundig introduktion til ESG. Du lærer at navigere i ESG’s komplekse landskab og at omsætte samfundsansvar til kommunikation, der skaber værdi. Kurset løber over to dage og kombinerer teori, diskussioner og masser af praktiske eksempler.
Dag 1
- Introduktion og begrebsafklaring: Hvordan navigerer vi i ESG’s komplekse landskab?
- Hvad er en ansvarlighedsstrategi, og hvordan understøtter den kommunikation?
- ESG’s interne og eksterne betydning fra et kommunikativt perspektiv
- Fra dobbelt væsentlighedsanalyse til strategisk kommunikation
- Gæsteoplæg fra virksomhed
Dag 2
- ESG i praksis – muligheder og udfordringer
- Greenwashing: lovgivning, faldgruber og best practice
- Gæsteoplæg fra virksomhed
Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.
Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.
