Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Kursus

ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Kategori

Kursus

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Start dato

19. november 2025 kl. 10:00

Slut dato

20. november 2025 kl. 16:00

Foto: iStock

Derfor skal du tage kurset  

Samfundsansvar og ESG spiller en stadig større rolle i virksomheders strategier, og kunderne efterspørger indsigt i, hvad I som organisation gør for klimaet og det omkringliggende samfund. Derfor er det vigtigt at omsætte data og handlinger inden for ESG-området til klar og værdiskabende kommunikation.

 

Det lærer du 

På dette kursus får du konkrete redskaber og inspiration til at arbejde med ESG-kommunikation og branding i praksis. Du lærer, hvordan du bygger bro mellem jeres ESG-data og jeres kommunikation, så jeres indsats bliver tydelig og meningsfuld for omverdenen.  

Du lærer at 

  • forstå væsentlige begreber inden for ESG og samfundsansvar 
  • kommunikere om ESG og samfundsansvar internt og eksternt i din organisation 
  • bruge dobbelt væsentlighedsanalyse som strategisk kommunikationsredskab 
  • identificere og fortælle de gode historier 
  • forstå de etiske og lovgivningsmæssige rammer for ESG-kommunikation, herunder greenwashing. 

 

Kurset er for dig

Du er kommunikatører eller marketeer og arbejder med (eller vil gerne arbejde med) at kommunikere om din organisations ESG-arbejde. 

 

Sådan foregår undervisningen

Kurset giver dig en grundig introduktion til ESG. Du lærer at navigere i ESG’s komplekse landskab og at omsætte samfundsansvar til kommunikation, der skaber værdi. Kurset løber over to dage og kombinerer teori, diskussioner og masser af praktiske eksempler.

Dag 1 

  • Introduktion og begrebsafklaring: Hvordan navigerer vi i ESG’s komplekse landskab? 
  • Hvad er en ansvarlighedsstrategi, og hvordan understøtter den kommunikation? 
  • ESG’s interne og eksterne betydning fra et kommunikativt perspektiv 
  • Fra dobbelt væsentlighedsanalyse til strategisk kommunikation
  • Gæsteoplæg fra virksomhed 

Dag 2 

  • ESG i praksis – muligheder og udfordringer 
  • Greenwashing: lovgivning, faldgruber og best practice
  • Gæsteoplæg fra virksomhed 

 

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.

 

Det indgår i prisen 

Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Flere Events

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.