Mærsks globale ansvarlig for diversitet, lighed og inklusion kommer med tre gode råd

Diversitet og inklusion skal oversættes til et sprog, som lederne forstår, mener Rachel Osikoya, som er spydspidsen i Mærsks intense arbejde med området.

06.04.2022

CSR.dk

Stereotyper omkring køn dannes allerede omkring seksårsalderen. Særligt historien om at der findes jobs, som passer bedst til mænd og andre til kvinder, lever stadig i bedste velgående.

Rederigiganten Mærsk, der ellers historisk set har været en meget traditionel virksomhed, arbejder målrettet på at skabe en mere divers organisation. Men ikke alene dét: Mærsk håber på, at kunne påvirke det større samfundsmæssige perspektiv, hvor der skabes forbilleder og rollemodeller, som ændrer idéen om, at køn sætter begrænsninger – for alt fra uddannelse til karrierevej.

Det skriver Børsen. 

I spidsen står britiske Rachel Osikoya, globalt ansvarlig for diversitet, lighed og inklusion. Hun har arbejdet med diversitet og inklusion i knap 20 år i forskellige selskaber, siden 2014 i Mærsk.

“Vi prøver at se på alle niveauer, fra juniorniveauer til topniveauer. For at du kan øge din diversitet i toppen, er du nødt til at se på hver eneste brik i puslespillet,” siger hun og fortsætter:
“Sidste år begyndte vi at lave flere mikromål udover de globale mål. Det betyder, at vi sagde til hver topleder, hvad deres separate og konkrete mål var, og bad dem tage ejerskab over det. Den procentsats, de fik, var baseret på data, så vi kunne sætte et realistisk, men ambitiøst mål – som lederne skal tage ansvar for.”

Mærsks 2025 mål bærer præg af, at det her er et område, som virksomheden vægter højt. 

  • På management-niveau skal der være 45 procent kvinder i 2025. 2021 tallet ligger på 35 procent.
  • På senior management-niveau er målet 40 procent. 2021 tallet ligger på 30 procent.
  • På niveauet over kaldet 'leaders' er målet også 40 procent. 2021 tallet ligger på 25 procent.
  • På senior leaders-niveau er målet 35 procent. 2021 tallet ligger på 15 procent.
  • For det øverste ledelseslag, executives, er målet 30 procent. 2021 tallet ligger på 19 procent.
  • For bestyrelsen har Mærsk sat sig et mål om tre kvinder, hvis der er under 12 bestyrelsesmedlemmer. Det tal skal stige til fire kvinder, hvis bestyrelsen vokser til over 12 medlemmer.

“Der vil altid være nogen, der mener, at ens mål er ambitiøse, mens andre siger, det ikke er ambitiøst nok. Men jeg tror, det er, fordi der mangler en forståelse for, hvor stor en indsats det reelt kræver at flytte det bare 1 procent eller 2 hvert år,” siger Rachel Osikoya.

Læs også: Diversitet er forretningskritisk for marketing- og bureauverdenen i 2022, mener eksperter

Hun understreger desuden, at det ikke kun handler om at få flere af det underrepræsenterede køn i lederstillinger – det handler om at udnytte sit talent til fulde.

Hun peger på tre områder, som hun mener er altafgørende i arbejdet med inklusion og diversitet.

1. Sæt delmål
Alle afdelinger bør modtage databaserede delmål, som gør det nemmere for de involverede parter at tage ejerskab.

2. Datadrevet tilgang​
Ledere er ofte vant til at forholde sig til håndgribelige ting som f.eks. profit eller tab. Diversitet og inklusion skal oversættes til et sprog, de forstår. Du skal kunne vise dem, at de er gået op, har forbedret sig eller er tættere på målet.

3. Kig internt​
Ofte vil ledere kigge på hvad andre virksomheder gør. Men der kan gemme sig guldkorn inden for selskabets egne vægge. Måske er der steder i organisationen, der allerede klarer sig godt – hvad er det så, de har gjort? Hos Maersk har det betydet, at man har indført en såkaldt inklusionsundersøgelse blandt medarbejderne samt oprettet globale medarbejdernetværk. Det var f.eks. i et af disse netværk at ideen til regnbuefarvede containere opstod.

“Jo mere bevægelse, du kan have på græsrodsniveau, desto bedre for accelerationen starter først, når medarbejderne bakker det op,” afslutter Rachel Osikoya.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

31.10.2025CSR.dk

Bill Gates: Verdens klimapolitik skal handle om mennesker, ikke kun temperaturer

31.10.2025CSR.dk

Når regler spænder ben for naturen: 16 nye anbefalinger til bedre biodiversitet i fødevaresektoren

31.10.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri kræver fælles ansvar og klare rammer

30.10.2025CSR.dk

Danmark har kraftigt overvurderet potentialet for CO2-lagring

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Industri
Workshop
København - ESG Inspirationsdage: Hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

København

Etisk Handel Danmark
Seminar
Danmarks aftryk 2035

– skov, klima og mennesker i værdikæderne

Dato

05.11.2025

Tid

09:30

Sted

Dansk Industri

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia