For lidt eller for meget kontrol med greenwashing?

Greenwashing-stormen fortsætter. CSR.dk giver overblik over positionerne og videreformidler seks enkle principper for at holde sig på sikker grund.

Man skal bl.a. passe på med generelle udsagn, når man vil undgå greenwash. .

17.02.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Den seneste tids mediedækning af greenwashing-området viser, at der langt fra er enighed om, hvor stort et problem det er, og hvor svært det er at både overholde og håndhæve.

På den ene side står Forbrugerrådet Tænk og en række politikere, som overfor Danwatch kritiserer Forbrugerombudsmanden for ikke at politianmelde en række virksomheder, som instansen har vurderet skyldig i greenwashing.

På den anden side står f.eks. Dansk Erhverv, hvis direktør, Brian Mikkelsen, i denne uge var at finde i Børsen Bæredygtig og i organisationens eget nyhedsbrev, med budskabet at det er et langt større problem, at virksomhederne tier om deres grønne indsats, end at de oversælger i deres markedskommunikation. Greenhushing over for greenwashing. Et budskab, der er baseret på en medlemsundersøgelse i Dansk Erhverv, hvor hvert tredje medlem er tilbageholdende med grøn markedsføring af frygt for at greenwashe.

Hvad er problemet?
Det kan være nærliggende at afskrive begge positioner som forudsigelige og udtryk for banal interessevaretagelse. Det er måske også noget af historien. Men der er også klare argumenter knyttet til begge ideer.

Argumenterer man for, at indsatsen mod greenwashing ikke er helt proportional med problemet, som snarere er greenhushing, er hovedargumentet, at det sinker den grønne omstilling, hvis gode grønne løsninger ikke kommunikeres til markedet. Som Brian Mikkelsen siger til Børsen:

Læs også: Her er argumenterne i Danmarks første klimaretssag

“Hvis nogen holder igen med at lancere produkter, som er sindssygt gode og kan løse nogle ting, bare fordi de er bange for, hvad sanktionerne kan være, så bliver det et mindre effektivt samfund. …hvis virksomhederne er bange for at fortælle om deres purpose, fordi de bliver beskyldt for at greenwashe, så er der ikke et reelt marked til stede. Vi kan ikke udvikle et reelt marked, hvis vores virksomheder er bekymrede for, hvad der sker, når man stikker næsen frem.”

Taler man for, at indsatsen mod greenwashing bør være mere markant, bygger det på argumenter om, at hvis der ikke holdes snor i, hvad virksomheder udokumenteret kan sige i deres markedskommunikation, så udvander man begreber og ideer, som skal drive den grønne omstilling. Som udtrykt af Lotte Hansen fra HE Agenda på Folkemødet 2022:

”Vores samfundsmodel skal ændres, så vores overforbrug ikke fortsætter. Men fristelsen til at opfordre til at fortsætte med at forbruge er enorm, og det er greenwashing en del af. F.eks. hvis man kalder et produkt med 40 procent genanvendte materialer for bæredygtigt.”

Andre går videre i deres vurdering af konsekvenserne af greenwashing. F.eks. skriver nyhedsbrevet Eco-Business, at:

”…greenwashing skævvrider markedets prissætning, underminerer investorers tillid og kanaliserer finansiering de forkerte steder hen – og det svækker den grønne omstilling. Greenwashing betyder, at fossile brændsler bliver udvundet, selvom der ikke er brug for dem, svindel i carbonmarkeder, plyndring af biodiverse regioner og at multinationale selskabers kan smutte uden om deres ansvar for forurening.”

En fortolkning af Forbrugerombudsmandens kvikguide

Mediet Markedsføring har fortolket Forbrugerombudsmandens kvikguide til grøn markedsføring og foreslår seks ting, virksomheder skal være opmærksomme på:

  1. Få styr på data og kommunikation - påstande skal være korrekte og påstande skal underbygges af data og dokumentation, som man skal sørge for at have på plads.
  2. Brug uvildige vurderinger - dokumentationen af klimapåstande bør være uvildig og fra en anerkendt kilde. Hvis der er betydelig uenighed blandt eksperter, skal det oplyses i markedsføringen. Eller undlade udsagnene.
  3. Vær klar i spyttet - sørg for at markedsføringen ikke giver anledning til spørgsmål, giv svar og skab klarhed. Konkretiser, præciser og forklar – det er nemmere at dokumentere konkrete udsagn.
  4. Undgå generelle udsagn - Forbrugerombudsmanden anbefaler, at virksomheder holder sig fra generelle udsagn uden en forklaring. Det kan eksempelvis være ord som: miljøvenlig, miljørigtig, klimarejse, klimavenlig. Hvis man benytter den slags begreber, skal man stadig kunne dokumentere påstanden og helst kunne fremvise dokumentationen der bygger på en livscyklusanalyse, hvor miljø- eller klimabelastning fra vugge til grav er kortlagt.
  5. Gå uden om ordet bæredygtig – bæredygtig er et af de sværeste begreber at benytte i markedsføring uden at vildlede. Det indbefatter nemlig, at man kan bevise, at produktet opfylder de nuværende generationers behov uden at bringe fremtidige generationers mulighed for at opfylde deres behov i fare.
  6. Husk helheden - det er ikke kun ordvalg, man skal være opmærksom på. Helhedsindtrykket kan nemlig også være vildledende, og der spiller blandt andet billeder, tegninger og farvevalg ind.

Kilde: Markedsføring

Tid til at lære reglerne at kende
Som svar på kritikken af at Forbrugerombudsmanden ikke politianmelder de virksomheder, som er vurderet til at have overtrådt markedsføringslovgivnings bestemmelser om grøn markedsføring, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til Danwatch: 

“Der er gået en vis inflation i at anvende begreber som klimavenlig og bæredygtig uden at kunne dokumentere det. Vores konklusion har derfor været, at virksomhederne ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på, at der her er lovgivning, der skal overholdes. I en sådan situation anser jeg det for væsentligt at udbrede kendskabet til reglerne, inden vi skrider til politianmeldelser.”

I den holdning opstår et vist overlap med Brian Mikkelsens kritik. Han siger til Børsen Bæredygtig:

“Min holdning er, at de fleste af udsagnene er sande. Det gør ikke noget for mig, at nogle får tæsk, hvis de ikke kan overholde reglerne. Men det er uretfærdigt, at nogle ikke vil lancere nogle produkter, fordi de er bange, selv om de har det rigtige produkt efter deres egen mening, men at de ikke forstår vejledningen godt nok.”

Der har været tid nok
At det skulle handle om en manglende viden og forståelse er dog ikke noget rådgivere inden for greenwashing giver ret meget for. To jurister, Jane Frederikke Land, advokat i LIGA Advokater, og advokat Heidi Højmark Helveg, begge specialiseret i markedsføringsjura og greenwashing, fremhæver over for Danwatch:

Læs også: Arla taber sag om greenwashing i Sverige

  • At der har været meget oplysning om reglerne for grøn markedsføring i flere år
  • At brancheorganisationerne – inklusiv Dansk Erhverv – kender reglerne, bl.a. fordi de har været med til at forhandle Forbrugerombudsmandens vejledning om samme helt tilbage i 2014.
  • At det ikke giver mening at antyde, at store virksomheder ikke skulle kende reglerne
  • At hvis man er i tvivl må man søge juridisk assistance enten internt eller hos brancheorganisationer

Forbrugerombudsmanden meldte da også ud i januar, ved offentliggørelsen af de seneste indskærpelser, som var over for Toyota, OK Benzin og Suzuki, at virksomheder fremover må forvente at de også kan blive politianmeldt. Det vil dog være forbeholdt grovere og systematiske overtrædelser, har erhvervsministeriet sagt til Folketinget i februar 2022, ved præsentationen af en ny bødemodel for markedsføringslovens vildledningsforbud.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Denne artikel er del af et tema:

Relateret indhold

08.05.2024CSR.dk

Konference: En økonomi med menneskets og planetens trivsel i fokus

08.05.2024CSR.dk

Supermarkedsgigant får ny pensionsaftale med fokus på klima og sundhed

25.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Hovedsponsor for DM i Skills 2024 har ambitioner for elektrikerfaget

19.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Farverig fremtid: Streetart som innovativt brandingværktøj i regenerativ økonomi

09.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Motorstartere: Selv en lille ændring kan have stor betydning

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

Jobmarked

Se alle

Lemvigh-Müller

ESG Specialist (barselsvikariat) - Herlev

Det ligger dybt i Lemvigh-Müllers DNA at tage samfundsansvar, og vi har mange aktiviteter i gang inden for hele ESG-agendaen. For nylig har vi fået godkendt vores Science Based Targets klimamålsætninger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Semler Gruppen A/S

Sustainability Specialist til Danmarks største bilkoncern

Semler Gruppen er Danmarks største bilkoncern. Vi arbejder målrettet med den elektriske omstilling af bilmodellerne fra Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT, Cupra og Porsche. Vi udvikler digitale mobilitetsløsninger, og vi er repræsenteret i både Norden og de baltiske lande. I Semler Agro, vores landbrugsdivision, formidler vi traktorer og jordbrugsmaskiner fra John Deere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

19.05.2024

UN Global Compact Network Denmark

Head of Human Rights & Social Sustainability til UN Global Compact Network Denmarks sekretariat

Danmarks største netværk og læringsmiljø for ESG og bæredygtighed i den private sektor søger en engageret og faglig stærk Head of Human Rights & Social Sustainability til at lede vores aktiviteter for danske virksomheder inden for menneskerettigheder og det sociale område. Vores nye kollega vil få ansvaret for vores arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, mangfoldighed og inklusion.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Valified
Webinar
GRATIS Valified Kickstart - Værdi á 1.499 kr. | OPSTART 14. MAJ

Skræddersyet til dig der skal udarbejde din virksomheds første CO2-beregning og bæredygtighedsrapport og vil gøre kommunikation med dine interessenter let!

Dato

14.05.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

TANIA ELLIS – The Social Business Company
Webinar
Webinar: Lær at tale ESG

Ønsker du at få styr på "bogstavssuppen", så du kan forstå og tale med om de nye spilleregler for at drive en bæredygtig forretning? Deltag i vores live webinar for at få styr på hvad der ligger bag både bogstavsforkortelser og nøglebegreber. Så du kan lære at tale ESG.

Dato

15.05.2024

Tid

09:00

Sted

Online