Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

Dansk og svensk bureau har udviklet en skrifttype, der kan omgå Metas forbud mod politiske annoncer. Målet er at sætte fokus på tech-gigantens magt over den offentlige debat, lyder det fra initiativtagerne.

Foto: www.123RF.com

08.12.2025

CSR.dk

Et nyt kreativt modtræk skal hjælpe NGO’er med at få deres budskaber ud på sociale medier, også når de bliver kategoriseret som "for politiske". Det er ambitionen bag The Human Writes Font, en skrifttype udviklet af kommunikationsbureauerne Peytz fra Danmark og Stendahls fra Sverige for den svenske LGBTQI-organisation RFSL.

Skrifttypen er designet til at være læsbar for mennesker, men vanskelig eller helt umulig for Metas AI at genkende og kategorisere. På den måde kan NGO’er undgå at få deres indhold blokeret af platformenes algoritmer.

Kampagnen er en direkte reaktion på Metas beslutning om fra oktober 2025 at indføre et bredt forbud mod politiske annoncer på selskabets platforme i hele EU. Beslutningen kom som svar på en ny EU-forordning, der skal øge gennemsigtigheden i politisk annoncering op til valg og større demokratiske begivenheder.

I stedet for at tilpasse sine systemer til de nye krav, valgte Meta at trække stikket helt og blokere alle annoncer, der kan tolkes som politiske også fra NGO’er og menneskerettighedsorganisationer.

Dermed er det ifølge RFSL ikke EU-lovgivningen, men Metas håndtering af den, der udgør problemet.

Ytringsfrihed som budskab, ikke som bagvej

Ifølge Peytz og Stendahls er initiativet ikke en opfordring til at omgå lovgivning, men en protest mod den måde, Meta vælger at håndhæve EU-reglerne. Særligt NGO’er, der arbejder med menneskerettigheder, oplever nu, at deres annoncer bliver afvist, selvom budskaberne ikke er partipolitiske.

”Det egentlige problem er ikke, hvem der bruger skrifttypen, men hvem der ikke kan komme til orde uden den”, siger Karin Rödlix, agency director hos Stendahls, til Markedsføring.

Hos Peytz ser man kampagnen som en nødvendig påmindelse om, hvor meget magt tech-platformene har over den offentlige debat.

”Jeg er ked af, at de skal styre, hvordan godgørende organisationer skal kunne udkomme med deres budskaber, det synes jeg ikke er rimeligt”, siger Randi Hovmann, kreativ direktør i Peytz, til Markedsføring.

The Human Writes Font er offentligt tilgængelig og kan frit bruges, men RFSL har varslet, at den vil blive lukket ned, hvis den misbruges.

- lhs

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle