Kritik af Roskilde Festival: Ansatte arbejder ulønnet – ikke frivilligt

Madboderne på Roskilde Festival må ikke betale løn til deres ansatte, da reglerne hedder, at de ansatte arbejder frivilligt. Men det bør ændres, lyder det fra fagforeningerne 3F og HK Handel.

De mange madboder på Roskilde Festival sørger for mad til de 130.000 festivalgæster, som i år besøgte den populære festival. Nu står det dog til diskussion, hvorvidt de ansatte i boderne arbejder ulønnet eller frivilligt, når salgsstederne drives af private virksomheder. Foto: Benjamin Legarth..

14.07.2016

CSR.dk

Der er mange munde at mætte, hver gang Roskilde Festival løber af stablen, og det sker som oftest i de mange opstillede madboder. Førhen blev boderne styret af foreninger, men i år stod der ved 71 procent af salgsstederne en privat virksomhed bag.

Virksomhederne har dog den samme aftale med festivalen, som foreningerne har – nemlig at de ikke må betale løn til deres ansatte, men derimod betaler dem med et festivalarmbånd, forplejning og et lukket teltområde.

De to fagforeninger 3F og HK Handel mener dog, at virksomhederne skal betale de ansatte løn under festivalen, skriver Berlingske. Frivilligt arbejde gælder nemlig kun, når det handler om foreninger, organisationer eller gode formål.

Lønnet arbejde
Hos HK Handel er man af den opfattelse, at arbejdet i festivalboderne principielt er omfattet af butiksoverenskomsten, og at de ansatte derfor bør aflønnes efter denne.

Også hos 3F er holdningen, at når man udfører et stykke arbejde for en privat virksomhed, bør det ske til den overenskomstmæssige løn.

Læs også: Gæster på Roskilde Festival tester ny pantstation

”Før var det foreningerne, der holdt festivalen i gang ved hjælp af frivillig arbejdskraft, ligesom der også er mange, der arbejder frivilligt for selve organisationen bag Roskilde Festival. De penge, de tjener, bliver fordelt ud til forskellige foreninger og gode formål, og det er selvfølgelig en god ting. Men når private virksomheder bliver en større del af festivalen, mener vi, at de skal aflønne deres ansatte”, lyder det fra John Frederiksen, som er forhandlingssekretær for privat service, hotel og restauration i 3F.

John Frederiksen udtaler endvidere:

”Når Roskilde Festival vil være mere kommerciel, bør den revidere sine aftaler med private virksomheder, så de fremover kan betale deres ansatte løn”.

Arbejde hos Meyers og i Kvickly
Et af de steder, hvor man kan arbejde under festivalen for en privat virksomhed, er Meyers Køkken, som blandt andet er kendt for sine flæskestegssandwich. Her får de ansatte ikke udbetalt løn, men i stedet gratis adgang til festivalen, forplejning og en teltplads.

”Helt grundlæggende er festivalen jo bygget op om frivillige. Vi betaler en afgift til festivalen for at være med ligesom alle andre stadeholdere. Vores frivillige er ikke faglærte, men det opvejes mere end rigeligt af det fællesskab og det høje humør, som alle lægger for dagen”, lyder det fra Dorthe Pedersen, som er direktør i Meyers Madhus.

Læs også: Flere vil bekæmpe affald på Roskilde Festival

Også Kvickly er til stede på den populære festival. I år regnede butikskæden med at omsætte for et tocifret millionbeløb ved at sælge chips, kakao, Asti m.m.

”Det er festivalens regler, at alle arbejder frivilligt, og det indordner vi os selvfølgelig under. Armbåndet sammen med forplejning samt adgang til et lukket teltområde med bad og gode faciliteter er det, vi tilbyder som løn”, siger Kvicklys kædedirektør Søren Steffensen.

Det er noget helt andet på festivalen
Ifølge Roskilde Festivals kommunikationschef Christina Bilde kan man ikke sammenligne driften af en madbod på festivalen med det at drive virksomhed til daglig.

”Det er en helt særlig opgave i en helt særlig ramme, hvor det frivillige engagement er en meget stærk drivkraft, og hvor frivillighed er en kerneværdi”, skriver Christina Bilde i en kommentar til Berlingske.

Læs også: Hummel: Vores karmaaktiviteter er god branding

Festivalen mener desuden, at den nuværende frivillighedsmodel er en bæredygtig løsning, men at der her efter festivalens afslutning skal kigges på en eventuel udvikling i samarbejde med eksterne parter.

I 2009 stod de private virksomheder for 46 procent af salgsstederne, mens det tal i 2016 som nævnt er steget til 71 procent. De private virksomheder skal ligesom foreningerne give 21 procent af omsætningen til Roskilde Festival i afgift.

- KLZ

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup