Innovationsbehovet er konstant

Den hollandske tæppeproducent Dessos vej mod Cradle to Cradle går gennem omfattende innovation og dybe samarbejdsrelationer med leverandører. Det har vist sig også at være en god forretning.

Når Desso laver tæpper, sker det ud fra devisen om, at materialerne skal være så miljøvenlige og i så ren en form, at de kan skilles ad og genbruges igen og igen. .

10.06.2015

CSR.dk

I tråd med Cradle to Cradle-principperne har Desso og nordisk direktør Michael Aastrup som mål, at alle materialerne i Dessos tæpper skal være genbrugte og kunne genbruges som nye tæpper i 2020..

Siden Desso for otte år siden begyndte at omstille virksomheden ud fra Cradle to Cradle-principperne, har de tredoblet deres markedsandel i Europa og udviklet nye, populære produkter. Samtidig med at de, som nordisk direktør Michael Aastrup siger, ’gør det rigtige’.

Læs også: Hvem har taget min flaske?

Når Desso laver tæpper, sker det ud fra devisen om, at materialerne skal være så miljøvenlige og i så ren en form, at de kan skilles ad og genbruges igen og igen.

I produktionen af tæpperne bruges i stort omfang energi fra vedvarende energikilder, og de arbejder kontinuerligt med at mindske forbruget af både materialer og vand.

I tråd med Cradle to Cradle-principperne har Desso som mål, at alle materialerne i Dessos tæpper skal være genbrugte og kunne genbruges som nye tæpper i 2020.

Desuden skal materialerne understøtte Dessos vision om, at virksomhedens produkter bidrager positivt til miljø og sundhed.

Fra olie til genbrugskalk
På den baggrund var første skridt, da Desso gik i gang, at give produkternes bestanddele et eftersyn.

”Det viste sig, at en tredjedel af materialerne i vores produkter skulle erstattes for at leve op til vores nye standarder”, siger Michael Aastrup.

Desso var for eksempel nødt til at udvikle en helt ny bagside til deres tæpper. Den gamle var baseret på bitumen, et restprodukt fra raffineringen af råolie, som ikke kan recirkuleres, hvilket er uforligneligt med Cradle to Cradle-ambitionerne. 

For tre år siden lykkedes det så at lancere tæpper med kalkbaseret bagside under navnet Desso Ecobase. Den næste udfordring var at få fat i ikke-jomfruelig kalk. Efter en afsøgning af mulighederne fandt man ud af, at de hollandske vandværker producerer rigelige mængder affaldskalk, som Desso nu aftager.

Nye produkter og nye alliancer
Ud af arbejdet med at udvikle en ny bagside af nye materialer er også kommet nye produkter med hidtil usete egenskaber.

Trængsel på det grønne gulv

Der er kamp om at være dem med de grønneste gulvløsninger.

Hollandske Desso optræder på denne arena sammen med amerikanske Interface, som siden 1994 har arbejdet frem mod målet om at blive en mere bæredygtig virksomhed.

De to virksomheder har forskellige tilgange – Desso baserer sit arbejde på Cradle to Cradle-konceptet, mens Interface forfølger en mere klassisk bæredygtighedsstrategi.

De to virksomheder er dog fælles om at have mål for anvendelsen af vedvarende energi, genanvendelse af produkterne, nedbringelsen af affald fra produktionen osv. 

Et eksempel er, at Desso opdagede, at den nye kalkbagside kunne gøres gennemsigtig. Den mulighed bruges nu til at producere løsninger i samarbejde med Phillips, hvor der kan trænge lys op gennem tæppet, så det kan fungere eksempelvis som vejviser.

Desso har også rådført sig med Verdenssundsorganisationen, WHO, for at finde ud af, om deres produkter kunne afhjælpe sundhedsproblemer. Det viste sig, at i forhold til luftkvalitet er finstøv et stort problem, fordi mennesker bruger mere end tre fjerdedele af deres tid indendørs.

For Desso blev denne indsigt startskuddet til udviklingen af et tæppe, kaldet Desso Airmaster, som opfanger finstøv og lagrer det der, indtil tæppet støvsuges.

”Den slags produkter var vi aldrig kommet i nærheden af, hvis vi ikke havde begivet os ud på vores Cradle to Cradle-rejse. Det er udfordrende hele tiden at skulle finde på nyt, og behovet for innovation stopper aldrig med de krav, der ligger i vores vision og målsætninger”, understreger Michael Aastrup.

”Det er heller ikke noget, vi kan gøre alene. Og så er det tilfredsstillende at se, hvordan der i starten ikke rigtig var nogen, der gad at danse med os. Nu vil de alle sammen være med”, fortsætter han.

Omkostninger holdes nede, fordi alle er med
”Man kan ikke lykkes med en omstilling, hvis man ikke får medarbejderne med. Det kan ikke bare være ledelsens projekt”, siger Michael Aastrup.

Læs også: Bæredygtige produkter trodser forbrugeres fodslæb

For at blive en Cradle to Cradle-virksomhed er alle Dessos produktionsprocesser blevet re-evalueret. Det kunne godt have skabt problemer, hvis ikke medarbejdere på alle niveauer var blevet involveret i det arbejde.

”Det var vigtigt at få dem, der kendte maskinerne og alle processerne, med i udviklingsarbejdet. Vi tror også, at det er forklaringen på, at vi i dag har en meget høj produktionseffektivitet på vores anlæg. Og at vi derfor har kunnet holde prisniveauet på vores produkter stabilt”, siger Michael Aastrup. 

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

28.08.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Gode råd: Sådan styrker du samarbejdet mellem ESG- ansvarlige og ledelsen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 15, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

15.09.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams