Bæredygtige produkter trodser forbrugeres fodslæb

Hvordan ser vejen frem ud for bæredygtige produkter, og hvorfor kommer der stadigt flere, selvom salget ikke altid imponerer? Det handler om innovation, værdier og risici.

Flere undersøgelser peger på, at mellem 40 og 70 procent af forbrugerne gerne vil købe bæredygtigt. Bare ikke, hvis det bliver for dyrt. Eller hvis produkterne ikke helt leverer, hvad ikke-bæredygtige alternativer gør. .

10.06.2015

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Det skorter ikke på tiltag i retning af flere mere bæredygtige produkter og højere salg af disse. Fra Coops 25 procent prisnedsættelse på hele sit sortiment af økologiske produkter. Over havemøbler og emballage produceret af FSC-certificeret træ, vaskemidler til koldtvandsvask og til Gina Tricots konvertering til 100 procent brug af økologisk bomuld i produktionen af deres jerseystofprodukter. Listen er lang.

Læs også: Tøjkæden Gina Tricot overgår til økologisk bomuld

At der er flere, som gerne vil levere bæredygtighed med sine varer, ses også af udviklingen i antallet af svanemærkede produkter, der er fordoblet i løbet af de seneste fem år.  

Innovation i kerneydelsen
Kernen i bæredygtige produkter er innovation i produktdesign, i produktionsprocesser og i materialevalg. Og der findes dem, som mener, at man skal helt ind til virksomhedens kerne, før ens indsats rigtigt kan tages alvorligt:

Begrebet bæredygtige produkter dækker over et spektrum af definitioner, der starter i grøn produktion og ender i cradle to cradle. Klik på billedet for forstørre. .

“"En virksomheds bæredygtighedsinnovation skal handle om dens produkter og services. Ellers arbejder man kun i udkanten af bæredygtighed"”, sagde Alexandra Palt, chief sustainability officer i L’Oreal d. 18. maj på engelske Ethical Corporations Responsible Business Summit 2015.

Et andet krav, som Alexandra Palt stiller til innovation i produkters bæredygtighed, er, at det ikke har marginal indflydelse.

”"Det skal være ’det nye normal’. De mere bæredygtige ingredienser, produktionsprocesser, emballager, eller hvad det end er, man har udviklet, skal udbredes til så mange af virksomhedens aktiviteter som muligt. Ellers er det ikke innovation, så er det en idé"”, siger hun.  

Kundernes valg halter
Der er stadig mange innovationsprojekter tilbage inden for bæredygtige produkter. Men den største forhindring for succes kan ikke længere siges at være virksomhedernes evne til at designe og producere bæredygtigt. Det er derimod kundernes villighed til at købe produkter som måske ser ud, føles eller opfører sig lidt anderledes end de plejer.

Internationale undersøgelser peger på, at det kun er en lille gruppe af forbrugerne, som køber bæredygtigt uanset hvad. Men rigtig mange forbrugere – mellem 40 og 70 procent afhængigt af undersøgelsen – vil faktisk gerne købe bæredygtigt. Bare ikke hvis det bliver for dyrt. Eller hvis produkterne ikke helt leverer, hvad ikke-bæredygtige alternativer gør. Som Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked siger:

”"Op mod 70 procent af deltagerne i vores kundesurveys siger, at adgang til ansvarlige produkter er vigtigt for dem, når de vælger, hvilken butik de skal handle i, og hvilke produkter der ryger ned i kurven. Vores salgstal fortæller dog en lidt anden historie”."

Situationen er den samme uden for Danmark. Catherine Watkins fra supermarkedskæden ASDA’s sustainability team fortæller, at UK-survey efter survey viser, at forbrugerne er meget optagede af bæredygtighed, men at praksis er anderledes.

”"Man vælger med følelserne, når man køber noget. Kunder tænker på, om det ser lækkert ud, er godt at røre ved eller ligner noget, de gerne vil være en del af. Surveys udfylder man derimod med hjernen"”, siger Catherine Watkins. Eller med Alexandra Palts:

"”Vi mangler at se rollerne som borger og forbruger smelte sammen, så holdninger også kommer med på indkøb”."

<p>“En virksomheds bæredygtighedsinnovation skal handle om dens produkter og services. Ellers arbejder man kun i udkanten af bæredygtighed”. </p>

Alexandra Palt, chief sustainability officer i L’Oreal.

Andre drivkræfter
Så hvis der ikke er bedre respons fra forbrugerne – hvorfor bliver virksomhederne så ved?

Det gør de, fordi der er andet og mere end markedsandele på spil, når virksomheder begiver sig ud i udviklingen af bæredygtige produkter. Ud over forestillinger om øget salg, er arbejdet også drevet af ønsker om at imødekomme omverdenens forventninger, leve op til lovgivning og behovet for at håndtere de risici, der er i bæredygtighedsarenaen.

Tag for eksempel Gina Tricot -– en hurtigvoksende virksomhed, der udbyder billigt tøj til en relativt ung målgruppe. På deres hjemmeside finder man en video med Anna Applequist, chef for design og indkøb, som forklarer hvorfor virksomheden er engageret i f.eks. udviklingen af bedre bomuld.

Læs også: FSC bedst til certificering af træ

”"Vi vil altid stå på det godes side, og vi vil være ærlige”, siger hun, og lever på den måde op til omverdenens forventninger."

Hun fortsætter med at forklare, at det også handler om, at ”bomuld er ved at være en knap ressource med problematiske forhold omkring dyrkningen, så der er brug for mere bæredygtig bomuld og udviklingen af nye fibre” – et udtryk for risikoperspektivet.

Vil du være en del af fremtiden?
På konferencen d. 18.-19. maj i London var Pertti Korhonen, administrerende direktør for finske Outotec, global leverandør af procesteknologi, meget klar i spyttet. For ham er det et spørgsmål om virksomhedens fremtid. Som han sagde:

”"Vil du være relevant i fremtiden, eller vil du drive din virksomhed, så den hører til i fortiden? Hvis du vil det første, må du være klar over at tænke bæredygtighed ind i din forretning. Så enkelt er det”".

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København