Hvad skal virksomheder med børn?

Investeringer i børn skaber gode markeder, og kunderne kan lide det. UNICEF afholder Børnenes Dag og viser, hvad CSR med fokus på børn kan handle om.

Thomas Kirk Kristiansen, fjerdegenerationsejer af Lego Koncernen, udvekslede måske byggetricks, da virksomheden og Unicef lancerede deres partnerskab ved en event i New York i marts 2015.

17.11.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

På mandag d. 21. november er det Børnenes Dag. FN’s Børnekonvention fylder år og UNICEF Danmark benytter lejligheden til at samle virksomhedsledere, politikere og offentlige aktører i Danmark til et stort netværksevent: Børnenes Dag.

​Børnenes dag

Programmet for Børnenes dag kan ses her.

Udover ti forskellige workshops at vælge mellem, taler både statsminister Lars Løkke Rasmussen, administrerende direktør for LEGO Group, Jørgen Vig Knudstorp, chef for UNICEF i Syrien, Hanaa Singer og professor i jura på Oslo universitet og medlem af FNs Børnekomité, Kirsten Sandberg. Og så kan man hilse på børn fra UNICEFs Rettighedsskoler og se hvem der bliver kåret som modtager af Børnenes Pris 2016. 

Men hvorfor skal virksomheder egentlig interessere sig for børn? Det første svar på det spørgsmål er stort set altid, ”fordi børn er fremtiden”. Det er objektivt rigtigt, men det kan måske være svært at komme på virksomehedens budget, hvis det er det eneste argument man har i posen.

Markedsudvikling, medarbejdere og forbrugere
Ifølge Morten Jørgensen, som er fundraisingchef i UNICEF er der andre, mere konkrete grunde.

”For det første gavner virksomheders investeringer i børn og uddannelse de samfund, børnene bor i, og det giver dygtigere arbejdskraft, mere stabile samfund med mulighed for at blive kommercielt interessante markeder i fremtiden. For det andet ved vi, at forbrugere synes det er vigtigt, at virksomheder bakker op om børn, det skaber en vis form for loyalitet. Det gælder i Danmark og i resten af verden,” siger han.  

Et sidste argument for at fokusere på børn i sit CSR-arbejde, handler om den kommende generation af medarbejdere – dem vi kalder Millenials. Alle undersøgelser viser, at de har et stort ønske om at blive associeret med virksomheder, som bidrager til en positiv samfundsudvikling.

Det er da også langs de linjer, UNICEF byder ind, når de indgår partnerskaber med virksomheder.

”Det kan være aktiviteter, der engagerer virksomheden og dens medarbejdere i en fælles sag, eller noget der er vendt mod forbrugere, hvor virksomehedens brand bliver associeret med en et objektivt godt formål,” forklarer Morten Jørgensen.

Naturligt for Lego
Kongen af legetøjsvirksomheder, Lego, er stærkt repræsenteret på Børnenes Dag i 2016. De har ikke overraskende et stærkt fokus på børn i deres CSR-arbejde, og har siden 2015 haft et omfattende partnerskab med UNICEF om at udbrede viden om hvordan man kan inkludere børn i en virksomheds ansvarlighedsarbejde.

”UNICEF har forklaret os, at der mangler viden om, hvordan påvirkningen ser ud, og inspiration til, hvordan man som virksomhed sikrer en positiv påvirkning. Vi har derfor forpligtet os til at dele vores gode eksempler til inspiration,” forklarer Katrine Kirk Muff, som også taler på en workshop til Børnenes Dag.

Partnerskabet indebærer også, at UNICEF rådgiver Lego om virksomhedens egne aktiviteter.

”Sammen med UNICEF arbejder vi eksempelvis i vores egen forretning på at reducere den risiko for børn, der opstår i takt med den digitale revolution – samtidig med, at vi gør det muligt for børnene at udnytte de fordele digitaliseringen medfører.  UNICEF har dén ekspertviden, der skal til for, at vi kan blive ved med at skabe de bedst mulige rammer for børn i en verden under stadig forandring. Helt konkret har UNICEF bidraget med deres viden og leveret input til vores reviderede policy når det gælder markedsføring til børn samt digital sikkerhed for børn,” siger Katrine Kirk Muff.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København