H&Ms medarbejdere og kunder stemmer om velgørenhed

Den svenske butikskæde inddrager medarbejdere og kunder i beslutningen om, hvor velgørenhedsdonation skal ende.

De CSR-områder, som kunder og medarbejdere kan være med til at prioritere som modatgere af donationer, er udvalgt på baggrund af FN's udviklingsmål. Foto: H&M/Gmb Nash, Photographer.

24.10.2013

CSR.dk

Når H&M skal donere et beløb til et velgørende formål, er det den svenske tøjgigants medarbejdere og kunder, der har bestemt, hvad donationen skal gå til. Velgørenhedsfonden H&M Conscious Foundation vil i de kommende år sætte fokus på tre globale problemstillinger inden for bæredygtighed. I den forbindelse giver butikskæden medarbejdere og kunder mulighed for at give deres besyv med, når der skal vælges hvilke områder, der skal prioriteres.

Læs også: Kavli øger velgørenhedsbeløb

Karl-Johan Persson, der er koncernchef i H&M og bestyrelsesmedlem i H&M Conscious Foundation glæder sig over at det nu er muligt at inddrage både kunder og medarbejdere i tøjkædens velgørenhedsarbejde.

“Det er vores ansvar at bidrage til en positiv udvikling i de samfund, hvor H&M har virksomhedsaktiviteter. Nu vil vi gerne involvere vores medarbejdere og kunder ved at lade dem bestemme, hvad de synes H&M Conscious Foundation skal støtte. Det vil give os indblik i hvilke problemstillinger, som er vigtige for en stor gruppe mennesker rundt om i verden”.

Læs også: H&M offentliggør liste over leverandører

De områder, som medarbejdere og kunder kan stemme på, er udvalgt på baggrund af FNs udviklingsmål (Millennium Development Goals) samt rådgivning fra eksperter inden for feltet. Områderne tæller blandt andet rent vand, styrke kvinders rettigheder, sikre naturens ressourcer, uddannelse og bekæmpelse af fattigdom gennem selvstændiggørelse.

Initiativet sker som følge af en donation på en halv milliard svenske kroner fra familien bag H&M til velgørenhedsfonden ’H&M Conscious Foundation’.

Kunder og medarbejdere i H&M har mulighed for at stemme på www.makeadifference.hm.com fra 22. til d. 29. oktober.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle