Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Anmeldelsen omhandler en reklame anvendte KLM udsagn om bæredygtighed, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse gav forbrugerne et indtryk af, at det medførte større klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, end det faktisk medførte.

22.01.2025

CSR.dk

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt flyselskabet KLM for i en radioreklame bragt i 2023 at have anvendt udsagn om bæredygtighed, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var vildledende.

I reklamen indgik følgende samtale:

Stemme 1: ”Mor, hvornår er vi der?”

Stemme 2: ”Lige om lidt, min skat.”

Stemme 1: ”Men hvor langt er der endnu? Jeg vil være der nu!”

Stemme 3: ”Der er lidt vej endnu, men nu tager vi hos KLM et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt. Nu indgår der nemlig en del bæredygtigt flybrændstof i alle vore billetter. Hvis du vil flyve mere bæredygtigt og accelerere udviklingen, kan du vælge at tilkøbe mere, når du booker din billet. Læs mere på klm.dk.” 

Det er ikke første gang KLM modtager en dom for greenwashing. I 2024 blev flyselskabet i Holland dømt for at 15 ud af 19 miljøudsagn, de havde benyttet tidligere, var vildledende, heriblandt udsagn om at KLM var på vej mod en “mere bæredygtig” fremtid og udsagn på deres hjemmeside om fordelene ved at offsette en flyrejse.   

Bedømt som vildledende

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var udsagnene om, at KLM tager ”et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt”, at der nu indgår ”en del bæredygtigt flybrændstof” i alle KLM’s billetter, og at hvis forbrugerne ”vil flyve mere bæredygtigt og accelerere udviklingen”, kan de vælge at tilkøbe mere ”bæredygtigt flybrændstof”, er egnet til at give forbrugerne et indtryk af, at det medførte større klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, end det faktisk medførte.

Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at udsagnene var vildledende allerede fordi, at forbrugerne fik oplyst, at KLM har ”taget et stort skridt” mod at rejse lidt mere bæredygtigt, selvom KLM alene tilsætter 1 procent bæredygtigt flybrændstof til flyvningerne. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at de 1 procent ikke stemmer overens med den forståelse, forbrugerne fik af udsagnet om ”et stort skridt”.

Forbrugerne forstår ikke ud fra udsagnene i reklamen, at bæredygtigt flybrændstofs effekt på den bæredygtige udvikling på nuværende udviklingsstadie er meget begrænset, når luftfartssektorens overordnede negative indvirkning på den bæredygtige udvikling tages i betragtning. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse forventer forbrugerne større klima- og miljømæssige fordele, når et produkt markedsføres som mere bæredygtigt, end hvad tilfældet var med KLM’s tilføjelse af 1 procent bæredygtigt flybrændstof i 2023 og 2024.

Begrebet ”bæredygtigt flybrændstof” er anvendt i EU’s ReFuelEU Aviation-forordning, der skal sikre lige konkurrencevilkår for bæredygtig lufttransport. Selvom betegnelsen er anvendt i ReFuelEU Aviation-forordningen, er det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke lovligt at anvende vildledende bæredygtighedsudsagn i markedsføringen af flyrejser.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

"Markedsføring af de tiltag, som virksomhederne iværksætter for at begrænse deres miljøpåvirkning, er vigtig information for forbrugerne. Oplysningerne skal derfor være korrekte og må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomheders tiltag er mere vidtgående, end de er, og har en større effekt, end der er belæg for. I modsat fald er det vildledende markedsføring og strafbart."

 Lovgivningen på området:

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Hvis vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. markedsføringslovens § 8, kan den erhvervsdrivende straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.

Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

/EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

04.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Beierholm
Webinar
ESG to the point: EcoVadis - Sådan bliver I klar.

Arbejder din virksomhed med leverandører, kunder eller samarbejdspartnere, der stiller krav om bæredygtighedsdokumentation? – så er I muligvis blevet bedt om at gennemføre en vurdering via EcoVadis. EcoVadis er en af verdens mest anvendte platforme til vurdering af virksomheders bæredygtighedspræstationer – og bliver i stigende grad et krav i både offentlige og private udbud, partnerskaber og leverandørrelationer.

Dato

04.11.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Beierholm
Kursus
Sustainability Management i praksis - Aarhus november 2025

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online