Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed

Anmeldelsen omhandler en reklame anvendte KLM udsagn om bæredygtighed, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse gav forbrugerne et indtryk af, at det medførte større klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, end det faktisk medførte.

22.01.2025

CSR.dk

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt flyselskabet KLM for i en radioreklame bragt i 2023 at have anvendt udsagn om bæredygtighed, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var vildledende.

I reklamen indgik følgende samtale:

Stemme 1: ”Mor, hvornår er vi der?”

Stemme 2: ”Lige om lidt, min skat.”

Stemme 1: ”Men hvor langt er der endnu? Jeg vil være der nu!”

Stemme 3: ”Der er lidt vej endnu, men nu tager vi hos KLM et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt. Nu indgår der nemlig en del bæredygtigt flybrændstof i alle vore billetter. Hvis du vil flyve mere bæredygtigt og accelerere udviklingen, kan du vælge at tilkøbe mere, når du booker din billet. Læs mere på klm.dk.” 

Det er ikke første gang KLM modtager en dom for greenwashing. I 2024 blev flyselskabet i Holland dømt for at 15 ud af 19 miljøudsagn, de havde benyttet tidligere, var vildledende, heriblandt udsagn om at KLM var på vej mod en “mere bæredygtig” fremtid og udsagn på deres hjemmeside om fordelene ved at offsette en flyrejse.   

Bedømt som vildledende

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var udsagnene om, at KLM tager ”et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt”, at der nu indgår ”en del bæredygtigt flybrændstof” i alle KLM’s billetter, og at hvis forbrugerne ”vil flyve mere bæredygtigt og accelerere udviklingen”, kan de vælge at tilkøbe mere ”bæredygtigt flybrændstof”, er egnet til at give forbrugerne et indtryk af, at det medførte større klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, end det faktisk medførte.

Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at udsagnene var vildledende allerede fordi, at forbrugerne fik oplyst, at KLM har ”taget et stort skridt” mod at rejse lidt mere bæredygtigt, selvom KLM alene tilsætter 1 procent bæredygtigt flybrændstof til flyvningerne. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at de 1 procent ikke stemmer overens med den forståelse, forbrugerne fik af udsagnet om ”et stort skridt”.

Forbrugerne forstår ikke ud fra udsagnene i reklamen, at bæredygtigt flybrændstofs effekt på den bæredygtige udvikling på nuværende udviklingsstadie er meget begrænset, når luftfartssektorens overordnede negative indvirkning på den bæredygtige udvikling tages i betragtning. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse forventer forbrugerne større klima- og miljømæssige fordele, når et produkt markedsføres som mere bæredygtigt, end hvad tilfældet var med KLM’s tilføjelse af 1 procent bæredygtigt flybrændstof i 2023 og 2024.

Begrebet ”bæredygtigt flybrændstof” er anvendt i EU’s ReFuelEU Aviation-forordning, der skal sikre lige konkurrencevilkår for bæredygtig lufttransport. Selvom betegnelsen er anvendt i ReFuelEU Aviation-forordningen, er det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke lovligt at anvende vildledende bæredygtighedsudsagn i markedsføringen af flyrejser.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

"Markedsføring af de tiltag, som virksomhederne iværksætter for at begrænse deres miljøpåvirkning, er vigtig information for forbrugerne. Oplysningerne skal derfor være korrekte og må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomheders tiltag er mere vidtgående, end de er, og har en større effekt, end der er belæg for. I modsat fald er det vildledende markedsføring og strafbart."

 Lovgivningen på området:

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Hvis vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. markedsføringslovens § 8, kan den erhvervsdrivende straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.

Ifølge markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

/EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

28.08.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Gode råd: Sådan styrker du samarbejdet mellem ESG- ansvarlige og ledelsen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams

Bureau Veritas
Webinar
Få indsigt i ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Deltag på dette webinar, hvis du ønsker et indblik i muligheder og fordele ved en certificering i ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Online