Flere virksomheder dropper miljøvenlig markedsføring
Andelen af virksomheder, der undgår at markedsføre miljøvenlige tiltag, er steget markant siden 2023. Usikkerhed om regler og risiko for sanktioner ser ud til at få flere til at holde igen selvom bureauernes rådgivning vurderes som markant bedre.
Foto: 123rf.com
Virksomhederne bliver mere tilbageholdende, når det kommer til at bruge miljøvenlige budskaber i deres markedsføring.
I 2023 var det 7,4 procent, der undlod at markedsføre virksomhedens miljø- og klimavenlige tiltag. I 2025 er den andel steget til 17,2 procent. Det viser CMO trendanalysen fra MyResearch.
Det er især de virksomheder med under 20 mio. kr. i markedsføringsbudget, der er blevet mere tilbageholdende. I 2023 anvendte 9,9 procent af disse virksomheder ikke miljø- eller klimamarkedsføring. I 2025 var andelen steget til 16 procent.
For virksomheder med over 20 mio. kr. i markedsføringsbudget, var det 4,7 procent der ikke anvendte miljø- eller klimamarkedsføring. I 2025 var andelen steget til 18,6 procent.
Frygt for politianmeldelser og bøder
Udviklingen hænger formodenligt sammen med den øgede opmærksomhed om risikoen for politianmeldelser og bøder for greenwashing og de mange nye regler på området.
Selvom Green Claims-direktivet netop er trukket tilbage, vedtog Folketinget tidligere på måneden en ændring af markedsføringsloven, der betyder strengere krav til virksomheders dokumentation af miljøudsagn i markedsføringen. Desuden kom der i slutningen af 2024 nye anbefalinger fra forbrugerombudsmanden.
Samtidig er der uddelt flere bøder for greenwashing til bl.a. BMW, Mercedes Benz og senest Royal Unibrew, mens SAS er blevet meldt til politiet af Forbrugerrådet Tænk for grov greenwashing.