Flere og flere whistleblowerordninger i Danmark

Flere og flere danske virksomheder giver deres medarbejdere mulighed for at ”blæse i fløjten” anonymt. Der er nu over 500 virksomheder med den slags ordninger.

08.03.2017

CSR.dk

Whistleblowerordning lader medarbejdere – og i nogle tilfælde eksterne – give lyd fra sig, hvis de får kendskab til kritisable forhold eller direkte lovovertrædelser som underslæb og bedrageri internt i virksomheden. Ordningerne giver på den måde virksomhedens ledelse værktøj til at opdage sager om fx korruption og bestikkelse, inden problemerne når at skade virksomhedens omdømme. 

Nye tal fra en datakørsel hos Datatilsynet, der fører tilsyn med whistleblowerordninger i danske virksomheder, viser at antallet af hjemlige virksomheder med en sådan ordning er steget til 532 virksomheder i dag imod 494 godkendte ordninger i marts 2016. Det svarer til en stigning på 8 procent på blot 11 måneder. Vestas etablerede som den første danske virksomhed en whistleblowerordning i 2007. Men etableringen af ordninger sker ikke jævnt:

”Det kommer meget i ryk, f.eks. i kølvandet på omtale af ordningen i medierne eller via lovgivning, der har pålagt finansielle virksomheder en whistleblowerordning. Mit indtryk er dog, at antallet er rimeligt stabilt, når man ser bort fra de udsving, der kommer via lovgivning”, siger chefkonsulent fra Datatilsynet Jesper Vang til Handelsbladet.

Whistleblowerordning i detailhandlen
Også hos de danske dagligvarekoncerner gør man brug af whistleblowere.

Tilbage i august 2015 oprettede Dagrofa-koncernen en whistleblowerordning, der skulle gøre det lettere for medarbejdere at rapportere om lovovertrædelser og overtrædelser af gældende regelsæt. Hos Dagrofa ønsker man imidlertid ikke at oplyse til Handelsbladet hvor mange, der har rapporteret via ordningen siden 2015, men man vurderer, at ordningen har understøttet dialogen med butikkerne og Dagrofas interne regelsæt ift. Fødevaresikkerhed.

Hos Coop afventer man lige nu Datatilsynets godkendelse af koncernens whistleblowerordning, der blandt andet skal sikre, at ordningen overholder persondataloven. Tidligere har man også kunnet henvende sig til den interne koncernrevision, men nu ønsker man i stedet en mere formel ordning.

”Det er – og har altid været – et vigtigt værktøj til at sikre, at tingene foregår, som de skal. Derfor har vi i sommeren 2016 ansøgt Datatilsynet om at få godkendt en whistleblowerordning”, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør hos Coop.

- EL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia