Et community, der får idéer fra tanke til handling
Unleash har afviklet sit tredje event – det hidtil største – og nu skal de mange gode løsninger ud i virkeligheden. Et af redskaberne er Unleashs metode, som er blevet utrolig vel modtaget, fortæller direktør Henrik Skovby.
Den tredje udgave af innovationsfestivalen Unleash Lab blev afviklet i Kina i efteråret, hvor megabyen Shenzhen var vært for den hidtil største udgave af eventen, der startede i Danmark i 2017 og fortsatte i Singapore sidste år, alle tre år med Verdensmålene (SDG’erne) som omdrejningspunkt.
Læs også: Iværksætteruge satte spot på de grønne rollemodeller
Gennem tre artikler ser CSR.dk tilbage på begivenheden sammen med både folkene bag, deltagerne og de danske virksomheder, der er involveret. I dette første led har vi talt med Henrik Skovby, der er direktør for organisationen bag Unleash, som står for planlægningen og afviklingen af den ugelange event.
Lige som de to foregående år blev 2019-udgaven rundet af med en afslutningsceremoni, hvor de fire bedste løsninger i hver sin kategori blev præmieret, og arrangørerne gjorde status over ugen. Carlsberg-formand Flemming Besenbacher hæftede sig bl.a. ved energien, dedikationen og kreativiteten, de unge udviste.
”Unleash vil skabe en bedre og mere bæredygtig verden. Efter aftenens ceremoni, tror jeg på, at I vil tage stemningen af problemløsning og samarbejde med ud i alle aspekter af jeres arbejde og liv”, sagde han til deltagerne.
I forhold til tidligere fortæller Henrik Skovby, at man i 2019 havde bedre tid til at forberede den omfattende begivenhed. Den tid brugte man til at vækste budgettet og få endnu flere lokale virksomheder ombord som både partnere, de mange deltagere kunne arbejde hos, og som potentielle investorer i de forskellige idéer og projekter.
Det med at få disse løsninger fra idéstadiet og ud i virkeligheden er således blandt de afgørende kriterier for hele Unleash-konceptet, og derfor også noget, som fyldte meget i Shenzhen, forklarer Henrik Skovby. Til det formål skabte man i år accelerator-programmet Unleash+, der er skræddersyet til at tage imod startups og projekter, der har deltaget tidligere, og som skal videreudvikles.
”Vi er nødt til at sørge for, at de her mange løsninger rent faktisk bliver til noget, og her er Unleash+ et godt værktøj, hvor vi fik 120-130 ansøger sidste år. På den måde har vi skabt et community, der får idéer flyttet fra tanke til handling, og giver projekterne noget eksponering”, siger han.
At eventen og dermed også eksponeringen er vokset, kunne man ifølge Henrik Skovby tydeligt mærke i Shenzhen, hvor søgningen var større end nogensinde, mediedækningen ligeså, man havde flere stakeholders end tidligere, og ikke mindst 300 partnere til at støtte op om ”den vigtige agenda”, som han siger.
Metode kan sprede budskab på en helt anden måde
Et vigtigt element for Unleash, både under selve Lab-begivenhederne, men også i tiden indimellem, er den metode, teamet bag har udviklet de sidste par år. Den kommer både deltagerne og de tilknyttede organisationer til gode på forskellig vis, forklarer Henrik Skovby.
”Med den eksisterende metode som ballast kan vi sammen med vores partnere afholde 50-100 lokale events om året meget billigere, end hvad der ellers havde være tilfældet. Det gør så, at vi kan sprede vores budskab på en helt anden måde”, siger han.
”Generelt bliver vores metode utrolig højt ratet af dem, der har arbejdet med den, og langt de fleste af deltagerne anbefaler den”, uddyber han og henviser til de evalueringer, man har fået gennemført tidligere (se figur).
Jagten på nye talenter til Unleash 2020 er allerede i fuld gang, og det er en vigtig matchmaking-proces, der er i gang, understreger Henrik Skovby. Finansieringen er således ikke noget problem, det er mere de rigtige modtagere, der kan være svære at finde.
”Der mangler nye transformative ideer, der kan sikre, at vi når Verdensmålene, hvilket derfor er vores udgangspunkt for en deltager. Derudover skal de unge også vise, at de er mere end deres idé; de skal have en track record for at gøre en forskel. Det behøver ikke være noget stort, bare de kan demonstrere, at de har forudsætningerne for at arbejde med deres koncept”, sig han.
”Unleash er et life changing event for de fleste, der er med – et lucky break for nogle mennesker, der ikke har de samme muligheder som os andre, og som kan sætte en ny kurs for deres liv”, tilføjer Henrik Skovby.
Læs også: Iværksættere og unge i gang med Verdensmålene
Når det gælder rammerne for 2020-eventen, leder man ifølge Henrik Skovby efter nogle locations med ”lokale problemer”, som kan give inspiration til deltagerne. Tre lande er i spil, i Asien, Afrika og Sydamerika, og man forventer en afklaring inden for ”få måneder”.
Det langsigtede fokus
På langt sigt har Unleash som formål at skabe virksomheder, der med Henrik Skovbys ord:
- Tager udgangspunkt i et CSR-paradigme, hvilket vil sige, at de ikke er skabt udelukkende for at tjene penge, men derimod primært for at gøre en positiv samfundsmæssig forskel; CSR skal så at sige være selve forretningen. Dog skal forretningsmodellen selvfølgelig være økonomisk bæredygtig.
- Bruger SDG’erne som en succesmatrix og ud fra det hele tiden har spørgsmålet ’løser vi et samfundsproblem’ i baghovedet.
- Arbejder med impact-investeringer og investorer, der skal være afklarede med at acceptere et begrænset afkast.