Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering
Erhvervslivet er besat af vækst i raketfart, gazeller, unicorns og kvartalsmål. Men er det holdbart, hvis man vil bygge en virksomhed, der skal eksistere i over 100 år?
Foto: CleverCoffee
Spørgsmålet har Lars Frello fra CleverCoffee stillet sig selv mange gange. Og i stedet for at skrue op for tempoet, har de valgt at skrue op for ambitionerne om ansvarlighed.
Den tilgang har nu udløst en særlig anerkendelse: Som den første virksomhed i Europa er CleverCoffee blevet certificeret som Designated Evergreen af det amerikanske Tugboat Institute.
“Det her handler ikke om at løbe hurtigt. Det handler om at løbe langt", siger Lars Frello, CEO og medstifter af CleverCoffee og fortsætter: “Evergreen-certificeringen er et skulderklap til virksomheder, der tror på, at man godt kan skabe langsigtet vækst – og samtidig tage ansvar for mennesker og planeten".
Ikke som de andre certificeringer
Amerikanske Tugboat Institute står bag certificeringen, som gives til virksomheder, der lever op til 7 grundprincipper; herunder formålsdrevet ledelse, ansvarlig vækst, økonomisk uafhængighed og forpligtelse til at tænke langsigtet frem for i kvartaler.
Mens mange certificeringer fokuserer på enten miljø eller sociale forhold , favner Evergreen hele forretningen. Kun omkring 180 virksomheder globalt er certificeret og nu altså også danske CleverCoffee som den første i Europa.
Kan man vækste for hurtigt?
Det er en udbredt antagelse, at vækst i sig selv er et tegn på sundhed og styrke. Men det synspunkt deler Evergreen-certificerede virksomheder ikke nødvendigvis. For i jagten på hurtig vækst kan virksomheder komme til at ødelægge netop de kvaliteter, der gjorde dem succesfulde i første omgang, såsom innovationskraft, organisatorisk smidighed, nærhed til kunderne eller en stærk og værdibåret kultur.
Når væksten bremser op, og presset for at levere resultater fastholdes, tyer mange til kortsigtede løsninger: Dyre opkøb, drastiske besparelser på udvikling eller nedprioritering af kompetenceopbygning. Men ofte ender disse tiltag med at forværre problemerne og ikke løse dem.
Virksomheder risikerer også at svigte deres egne værdier. Hvis man jagter hurtige resultater uden at styrke sit fundament, svækkes både troværdighed og de langsigtede ambitioner om bæredygtighed.
En mere afbalanceret tilgang til vækst gør det muligt at tænke ansvarlighed som en naturlig del af virksomheden. Ikke som et tillæg. Det kan for eksempel handle om fair betaling i værdikæden, investering i medarbejdernes kompetencer og udvikling af teknologi, der gør virksomheden bedre rustet til fremtiden.
“Vi vil være her om 100 år – og vi skal gøre verden lidt bedre imens”
Hos CleverCoffee går certificeringen hånd i hånd med virksomhedens arbejde med ansvarsfuld kaffehandel. Som B Corp og med den højeste B Corp-score i EU for en kaffevirksomhed, har CleverCoffee allerede dokumenteret, at de gør en særlig indsats for at efterlade et positivt aftryk med deres forretningsdrift.
Det gør de med bedre betaling til kaffefarmere, som ellers får en notorisk dårlig indkomst, og med en innovativ tilgang til CO2-reduktioner, genskovning og beskyttelse af biodiversitet.
“Vi siger ofte, at vi ikke vil være en del af problemet i kaffeindustrien. Nu føler vi, at vi også er med til at vise en anden vej frem: en måde at drive forretning på, der både skaber værdi og varer ved", siger Lars Frello.
En modbevægelse i erhvervslivet
Evergreen-certificeringen er en del af en voksende bevægelse, der går imod kortsigtet profitmaksimering og i stedet arbejder for at skabe virksomheder med dybere rødder og større ansvarsfølelse. Med CleverCoffee som den første certificerede virksomhed i Europa, er der nu åbnet for, at Evergreen-tankegangen kan få bredere gennemslag på europæisk grund.
“Vi tror, at flere virksomheder vil følge efter. Ikke fordi det er trendy, men fordi det giver mening; både menneskeligt og forretningsmæssigt", forklarer Lars Frello og uddyber: “Mange af de problemer, vi står overfor som samfund, kræver langsigtede løsninger. Og så bliver vi nødt til at bygge virksomheder, der er gearet til det.”
