Copenhagen Fashion Week føjer mål for bekæmpelse af racisme og sexisme til deres bæredygtighedsstrategi

Copenhagen Fashion Week har gjort status på deres arbejde med bæredygtighed i 2020 i forbindelse med et-årsdagen for deres ’Sustainability Action Plan’.

Skall Studio er et af de brands, der afholder show under AW21 modeugen, som afholdes virtuelt i denne uge. Foto: Skall Studio.

04.02.2021

CSR.dk

Copenhagen Fashion Week (CFW) har i ny rapport gjort status på det forgangne år. Det sker i forbindelse med et-årsdagen for deres bæredygtighedsstrategi ’Sustainability Action Plan’, som er den tre-årige plan, der allerede er godt i gang med at føre modeugen i en mere bæredygtig retning.

2020 har ikke kun været præget af den globale pandemi, men også af store bevægelser indenfor sexisme og racisme. Netop disse emner adresserer status-rapporten og modeugens ambition er, at få tilføjet mål for disse emner i 2021 i en opdateret udgave af deres ’Sustainability Action Plan’.

Cecilie Thorsmark, CEO i Copenhagen Fashion Week, udtaler:

“Uagtet et udfordrende år tror vi på, at statussen på vores Sustainability Action Plan viser potentialet i vores strategi og tre-års mål i at inspirere og skubbe modevirksomheder til at omfavne en mere bæredygtig forretningspraksis. Selvom vi ikke kunne møde alle de mål, vi havde for 2020, blev de fleste mål nået, og vi ser frem til at fortsætte arbejdet.”

Et af Action Planens ben handler om klima, og målet er at halvere CO2-udledninger forbundet med CFW i 2022 sammenlignet med modeugen i august 2019. Blandt en række tiltag i den retning, skulle der have været indført et klima-gebyr for de deltagende modemærker, men i betragtning af coronaens effekt på modeugerne - med færre shows, flere digitale formater og langt, langt færre besøgende - så har det ikke været muligt at etablere realistiske sammenligningsniveauer. Så det er udsat. 

Årets showkalender kan ses her.

Læs også: Undersøgelse viser at 69 procent af forbrugerne gerne vil vide, hvordan deres tøj blev fremstillet

En af grundstenene i CFW's Action Plan er indførelsen af et regelsæt, som brands, der ønsker at afholde show under modeugen, skal leve op til. Virksomhederne skal være i stand til at opnå en vis pointscore på forskellige parametre indenfor social og miljømæssig ansvarlighed, for at kunne få lov til at afholde show.

Systemet er udviklet sammen med In Futurum, Dansk Mode & Textil og Rambøl, og er i år blevet testet hos 12 modemærker - Baum und Pferdgarten, Ganni, Gestuz, Marimekko, Mark Kenly Domino Tan, Mykke Hofmann, Rodebjer, Rotate, Remain, Saks Potts, Soulland og Stine Goya – hvis svar bliver udgangspunktet for det endelige pointsystem. Etableringen af en komité, der fremover skal vurdere ansøgninger fra modemærker, er derimod udsat til næste år.

Den fulde statusrapport, som dækker områderne klima, affald, innovation af partnerskaber og accelerering af branchens omstilling, kan læses her

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle