Copenhagen Fashion Week føjer mål for bekæmpelse af racisme og sexisme til deres bæredygtighedsstrategi

Copenhagen Fashion Week har gjort status på deres arbejde med bæredygtighed i 2020 i forbindelse med et-årsdagen for deres ’Sustainability Action Plan’.

Skall Studio er et af de brands, der afholder show under AW21 modeugen, som afholdes virtuelt i denne uge. Foto: Skall Studio.

04.02.2021

CSR.dk

Copenhagen Fashion Week (CFW) har i ny rapport gjort status på det forgangne år. Det sker i forbindelse med et-årsdagen for deres bæredygtighedsstrategi ’Sustainability Action Plan’, som er den tre-årige plan, der allerede er godt i gang med at føre modeugen i en mere bæredygtig retning.

2020 har ikke kun været præget af den globale pandemi, men også af store bevægelser indenfor sexisme og racisme. Netop disse emner adresserer status-rapporten og modeugens ambition er, at få tilføjet mål for disse emner i 2021 i en opdateret udgave af deres ’Sustainability Action Plan’.

Cecilie Thorsmark, CEO i Copenhagen Fashion Week, udtaler:

“Uagtet et udfordrende år tror vi på, at statussen på vores Sustainability Action Plan viser potentialet i vores strategi og tre-års mål i at inspirere og skubbe modevirksomheder til at omfavne en mere bæredygtig forretningspraksis. Selvom vi ikke kunne møde alle de mål, vi havde for 2020, blev de fleste mål nået, og vi ser frem til at fortsætte arbejdet.”

Et af Action Planens ben handler om klima, og målet er at halvere CO2-udledninger forbundet med CFW i 2022 sammenlignet med modeugen i august 2019. Blandt en række tiltag i den retning, skulle der have været indført et klima-gebyr for de deltagende modemærker, men i betragtning af coronaens effekt på modeugerne - med færre shows, flere digitale formater og langt, langt færre besøgende - så har det ikke været muligt at etablere realistiske sammenligningsniveauer. Så det er udsat. 

Årets showkalender kan ses her.

Læs også: Undersøgelse viser at 69 procent af forbrugerne gerne vil vide, hvordan deres tøj blev fremstillet

En af grundstenene i CFW's Action Plan er indførelsen af et regelsæt, som brands, der ønsker at afholde show under modeugen, skal leve op til. Virksomhederne skal være i stand til at opnå en vis pointscore på forskellige parametre indenfor social og miljømæssig ansvarlighed, for at kunne få lov til at afholde show.

Systemet er udviklet sammen med In Futurum, Dansk Mode & Textil og Rambøl, og er i år blevet testet hos 12 modemærker - Baum und Pferdgarten, Ganni, Gestuz, Marimekko, Mark Kenly Domino Tan, Mykke Hofmann, Rodebjer, Rotate, Remain, Saks Potts, Soulland og Stine Goya – hvis svar bliver udgangspunktet for det endelige pointsystem. Etableringen af en komité, der fremover skal vurdere ansøgninger fra modemærker, er derimod udsat til næste år.

Den fulde statusrapport, som dækker områderne klima, affald, innovation af partnerskaber og accelerering af branchens omstilling, kan læses her

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

03.11.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

03.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn